میزان خونریزی ریوی کلینیکی در نوزادان حدود 1 تا 12 در1000 نوزاد تخمین زده می شود.

هر1000 نوزاد1 تا 12 نفر به مشکل خونریزی ریه مبتلا می شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا ، دکتر«بهناز بصیری» فوق تخصص نوزادان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان این مطلب اظهار داشت: خونریزی ریه بر اساس آزمایش پاتولوژیک وجود گلبول های قرمز در حبابچه های ریه و فضای بینابینی یا هر دو تعریف می شود.


وی افزود: با آنکه تعریف بالینی واحد و قابل قبولی برای خونریزی ریه وجود ندارد ولی عموما در صورت وجود خون در تراشه که همراه با نارسایی تنفسی، نیازمند افزایش حمایت تنفسی ظرف60 دقیقه ازظهور مایه باشد در نظر گرفته می شود.

وی با اعلام این که سندرم دیسترسی تنفسی، محدودیت رشد داخل رحمی و عفونت از جمله عوامل مستعد کننده خونریزی ریه محسوب می شوند، عنوان کرد: ضمن آنکه آسفیکسی داخل رحمی و حین زایمان، بیماری‌های مادرزادی قلبی، مسمومیت اکسیژن، مکش خون مادر به ریه نوزاد، آمبولی ریوی منتشر و اختلالات سیکل اوره نیز از دیگر عوامل ایجاد کننده این مشکل هستند.

این متخصص در ادامه با اعلام این که پاک کردن راه هوایی نوزاد از مایع هموراژیک (مایع خون مانند) و تهویه کافی راه درمان مشکل خونریزی ریه در نوزادان است، تصریح کرد: گرچه هنوز هم علیرغم اداره مناسب، میزان مرگ و میر در نوزادان مبتلا به خونریزی ریه بالاست ولی بر اساس مطالعات انجام شده، در بیمارانی كه زنده می‌مانند ریسک ناتوانی های ریوی و عصبی تکاملی طی 20 ماه افزایش ندارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha