سازمان نظام پرستاری در دوره های گذشته با زبان ادب و پیگیری های مداوم دستاوردهای قابل توجهی را برای جامعه پرستاری به ارمغان آورد، یک نمونه آن در استان گیلان است. این استان اولین جایی بود که روند رسمی و پیمانی کردن پرستاران را شروع کرد و از همین مسیر کارکنان رشته های دیگر نیز پیمانی شدند.

بیایید اتحاد از دست رفته پرستاری را احیا کنیم

سلامت نیوز-*منوچهر یگانه:سازمان نظام پرستاری در دوره های گذشته با زبان ادب و پیگیری های مداوم دستاوردهای قابل توجهی را برای جامعه پرستاری به ارمغان آورد، یک نمونه آن در استان گیلان است. این استان اولین جایی بود که روند رسمی و پیمانی کردن پرستاران را شروع کرد و از همین مسیر کارکنان رشته  های دیگر نیز پیمانی شدند.
فعالیت مسئولان پرستاری در استان گیلان در دوره های گذشته باعث شد که دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اولین دانشگاه باشد که شرکتهای پرستاری را جمع کرد و گیلان اولین استانی بود که قانون ارتقای پرستاری را برای  کل  کادر پرستاری اجرا کرد.
در دوره  های اول و دوم نظام پرستاری در استان گیلان، حدود سه هزار پرستار جذب شدند که حدود دو هزار نفر آن از ماده واحده مصوب مجلس بود كه با همت نظام پرستاری دوره های قبلی انجام شد.
شاخص مهم این دوره که به این نتایج رسید، پیگیری امور در کمال ادب و نزاکت بود اما زبان ادب در این دوره نظام پرستاری متاسفانه تغییر كرده و احترام و ادب از جامعه پرستاری گویا در حال كوچ كردن است.
 اکنون مسئولان نظام پرستاری به راحتی به خود اجازه می  دهند که به معاون وزیر بهداشت(هر که باشد) توهین کنند، کسی که از قشر خود  ما پرستاران است. گویا نمی دانند چگونه حرمت زحمات كسانی را  که برای  تشکیل سازمان نظام پرستاری خون دل  خورده اند، حفظ کنند.
مثل اینکه سازمان نظام پرستاری همین دو روزه بنا شده است و هیچ زحمتی برای آن كشیده نشده است تا به این مرحله از بلوغ برسد و یك شبه سازمان نظام صنفی پرستاران تشكیل شده است.در حالی  که همین  سازمان در  دوره های  گذشته با پیگیری های مداوم، قوانین مختلفی را برای پرستاران تصویب  کرد و به مقدار  قابل توجهی  نیز به حقوق پرستاران در سالهای گذشته با پیگیری همین سازمان اضافه شد و الان همه این زحمات هیچ تلقی می شود.
متاسفانه بعضی ها با استفاده از تفكر احساسی و تهیج جوانان پرستار و از طرفی با شعار زیبای عدالتخواهی  به دنبال  ایجاد دعوا و جنجال هستند و این شعار را چماقی كرده اند بر سر خودی و ناخودی.
گویی با تمام زمین و زمان دعوا دارند، پزشکان را دشمن خونی تلقی می  کنند. وزیر و وزرا را ظالمین روی زمین. معاون وزیر  بهداشت به گفته این آقایان معاون پزشكان شده و  به جای تدبیر و برنامه ریزی و ارتقاء پرستاری گویی هدف اولیه سازمان نظام پرستاری این شده که فقط اعلام كنند ما بی پولیم و فقط هم برای پول كار می كنم. این افراد به راحتی بر ارتقای فرهنگی، اجتماعی و تحصیلی جامعه پرستاری كه در سالهای پر زحمت سازمان نظام پرستاری اتفاق افتاده چشم می بندند.
اکنون وضعیتی رخ داده است که وقتی در بیمارستانها راه می رویم، به دلیل افكار بچه گانه حاكم در سازمان نظام پرستاری فعلی كه موجب شده ارتباطات خوب تیم پزشكی به ورطه  اضمحلال بیفتد، برخوردهای نادرستی  را شاهد  هستیم.
وقت آن رسیده است که  قدری به خود بیاییم. این قدر پرستاران را بی بضاعت و فقیر جلوه نده اید. این رشته به همت همین بزرگانی كه الان معاون وزیرند و سایر بزرگان پرستاری كه همگی مایع مباهات و فخر پرستاری هستند، به این  مرحله از پیشرفت رسیده است.
همین  افراد باعث شدند این رشته از كاردانی به PH.D. برسد. آنان راه را برای همگان باز گذاشتند و موقعیت را برای ارتقاء آماده کردند. به جای بد و بیراه گفتن به همنوعان خود و دیگران بیایید از عقل و منطق استفاده کنیم. و این اتحاد از دست رفته احیا  کنیم زیرا هرچه بدین منوال ادامه یابد سرانجام آتش شعله ورتر شده و دامن این گروه زحمتكش را خواهد گرفت. این آتش تر و خشك را با هم می سوزاند پس تحمل پیشه فرمایید ،دست در دست همه گروه ها راه منطقی و مستند عقل و درایت را برای برون رفت از  این وضعیت اتخاذ فرمایید. از روی احساسات سخن گفتن و جریحه دار كردن روح و روان دیگران و سنگ زدن بر دستاوردهای  گذشته، حاصلی جز  به انزوا كشیدن پرستاری ندارد، پرستاران خیلی بزرگوارتر از آنند که خواسته های آنان را فقط به مطالبات مالی تقلیل دهیم.

*عضو هیات علمى دانشگاه وعضو هیات مدیره نظام پرستارى رشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علي ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    با سلام وتشكر از سايت پرمحتواي سلامت نيوز جناب آقاي يگانه، پرستاران گيلان حدود هشت ماه كارانه نگرفته اند جنابعالي بعنوان عضو هيات مديره نظام پرستاري چه كرده ايد آيا بجز ساكت كردن همكاران كار ديگري از دستتان برميايد پرستاران بيمارستان چه گناهي كرده اند كه شما خود هيات علمي هستيد و سختي شيفتهاي شب و تعطيلي را درك نميكنيد يعني از بين پرستاران بالين كسي نبود تا بتواند جواب قانع كننده بدهد و شما كه عملا پرستار نيستيد بايد جواب دهيد.....