یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
کد خبر: 184619

محققان دانشگاه آیوا ترکیباتی را در گوجه و سیب کشف کرده‌اند که پروتئین‌های موثر در روند پیری عضلات را غیرفعال کرده و باعث بازسازی عضلات به میزان 30 درصد می‌شوند.

گوجه سبز روند پیری عضلات را غیر فعال میکند

سلامت نیوز:تحقیقی از احیای عضلات و افزایش قدرت فیزیکی در افراد مسن با مصرف روزانه دو میوه خبر داده است.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ محققان دانشگاه آیوا ترکیباتی را در گوجه و سیب کشف کرده‌اند که پروتئین‌های موثر در روند پیری عضلات را غیرفعال کرده و باعث بازسازی عضلات به میزان 30 درصد می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهند از زمان تولد تا 30 سالگی حجم و قدرت عضلات افزایش می‌یابد و از 30 سالگی به بعد هر 10 سال یک بار از حجم عضلات به میزان سه تا پنج درصد کاسته می‌شود. پس از 75 سالگی، فرآیند تحلیل عضلات با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.

تحلیل عضلات بخش جدانشدنی دوران پیری محسوب می‌شود. به همین دلیل انجام کارهای سنگین فیزیکی از عهده افراد مسن خارج است. کاهش حجم عضلات مشکلاتی چون ضعف فیزیکی و کمبود بنیه را در پی دارد. کمبود بنیه نیز باعث کاهش فعالیت بدنی می‌شود و همانطور که می‌دانیم فعالیت فیزیکی کمتر به معنی ضعیف‌تر شدن عضلات است.

گفته می‌شود میوه‌ها در جلوگیری از اتفاقات یاد شده بسیار موثرند. کریستوفر آدامز، استاد داروسازی دانشگاه "یو آیوا" و همکارانش طی مطالعه‌ای دریافتند یورسولیک اسید موجود در پوست سیب و ترکیبات توماتیدین درون پوست گوجه سبز با غیر فعال کردن پروتئین ATF4 باعث جلوگیری از تحلیل عضلات بدن می‌شوند. دانشمندان معتقدند متوقف کردن این پروتئین به فرآیند کهولت و تحلیل رفتگی عضلات خاتمه می‌دهد.

تیم تحقیقاتی آدامز با بررسی چگونگی تاثیر ترکیبات موجود در میوه‌ها بر ماهیچه‌های موش‌های پیر به این اکتشاف مهم دست یافتند. آن‌ها به مدت دو ماه اسید یورسولیک و توماتیدین را به رژیم غذایی موش‌ها افزودند. حجم ماهیچه و توان فیزیکی موش‌هایی که از هر دو ماده تغذیه کردند، به ترتیب به میزان 10 و 30 درصد طی این دو ماه افزایش یافت؛ درست به اندازه یک موش بالغ و جوان.

در واقع حذف پروتئین ATF4 از بدن موش‌ها باعث مقاومت بیشتر آن‌ها در مقابل تاثیرات پیری شد.
این یافته می‌تواند فرصتی را فراهم آورد تا دانشمندان به تولید داروها یا مکمل‌های احیاکننده عضلات بپردازند.

آدامز در بیانیه‌ای اظهار داشت: «بسیاری از ما به واسطه تجارب و مشاهدات اطرافمان با مسئله ضعف یا تحلیل عضلات هنگام پیری آشنا شده‌ایم. این مسئله تاثیر شگرفی بر کیفیت زندگی و سلامت افراد دارد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha