معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از آغاز نظارت‌های این وزارتخانه بر مراکز عرضه مواد غذایی همزمان با ماه رمضان خبر داد.

تشدید نظارت‌های وزارت بهداشت با تمرکز بر قنادی‌ها

سلامت نیوز:معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از آغاز نظارت‌های این وزارتخانه بر مراکز عرضه مواد غذایی همزمان با ماه رمضان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محسن فرهادی در خصوص اقدامات مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت برای نظارت بر مراکز عرضه کننده مواد غذایی گفت: قبل از شروع ماه رمضان تیم‌های وزارت بهداشت با یک ابلاغیه خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی نوع فعالیت خود را تغییر می‌دهند. به دلیل اینکه مراکز عرضه و توزیع مواد غذایی در طول روز تعطیل هستند، فرم و مدت بازرسی‌ها را به قبل از افطار تا قبل از سحر ادامه می‌دهیم. عمده ترین محورهای فعالیت ما نیز کنترل ویژه رستوران‌ها و مراکز تفریحی است که بعد از افطار فعالیت‌شان تشدید می‌شود.

وی افزود: ضمن افزایش کنترل و بازرسی‌ها، تمرکز کنترل‌های ما نیز روی شیرینی فروشی‌ها و قنادی‌ها و همچنین غذاهای سنتی مثل حلیم پزی، آش‌پزی‌ها، طباخی‌ها و نانوایی‌ها خواهد بود. با استفاده از دستگاه سنجش پرتابل مداخله‌ای در محیط نیز نمونه‌برداری‌ها از مواد غذایی که مردم بیشتر مصرف می‌کنند در محل انجام می‌شود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت استفاده چندباره از روغن به ویژه برای زولبیا و بامیه و همچنین افزایش مصرف نمک را یکی از نگرانی‌های وزارت بهداشت در این ماه عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم امسال بتوانیم با سنجش در محل اقدامات مداخله‌ای لازم را در این مورد انجام دهیم. تیم بازرسی بعضی از دانشگاه‌ها نیز به دستگاه‌های سنجش در محل مجهز می‌شوند که بتوانند درصد نمک را در مواد غذایی کنترل کنند و آموزش‌های لازم به مراکز را ارائه دهند.

فرهادی همچنین به مردم توصیه کرد از ظروف یک بار مصرفی که برای مواد سرد و ولرم مناسب است، استفاده کنند و شیر و چای و غذای داغ در آنها نریزند. همچنین اگر می‌خواهند غذای داغ سرو کنند از ظروف آلومینیومی و پلی اتیلنی مقاوم به حرارت و همچنین ظروف برپایه نشاسته یا گیاهی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه مصرف ظروف یک‌بار مصرف در این ماه افزایش پیدا می‌کند، ما به مکان‌هایی که نذری می‌دهند یا مراسم افطار دارند اعلام می‌کنیم که از چه ظروفی می‌توانند استفاده کنند. سیاست کلی ما این است که مصرف این ظروف را کاهش دهیم. اما اگر مردم مجبور به استفاده از آن هستند، می‌توانند از نوع مناسب آن استفاده کنند. همه این ظروف نیز باید پروانه ساخت از وزارت بهداشت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha