در یک آزمایش بی‌سابقه متخصصان آمریکایی توانستند با استفاده از سلول‌های بنیادی به بیماران سکته مغزی کمک کنند که راه بروند.

بازیابی قدرت حرکتی بیماران سکته مغزی با سلول بنیادی

سلامت نیوز:در یک آزمایش بی‌سابقه متخصصان آمریکایی توانستند با استفاده از سلول‌های بنیادی به بیماران سکته مغزی کمک کنند که راه بروند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این مطالعه متخصصان آمریکایی به شیوه‌ای موفقیت‌آمیز تاثیرات ناتوان کننده بلندمدت را در برخی بیماران سکته مغزی با تزریق مستقیم سلول‌های بنیادی به مغز تغییر دادند.

"گری استینبرگ" نویسنده ارشد این مطالعه از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد گفت: با این روش بیمارانی که قادر نبودند انگشت خود را تکان دهند یا مجبور بودند از ویلچر استفاده کنند توانستند حرکت داشته باشند.

این آزمایش تنها روی 18 بیمار انجام گرفته و برای تست کردن ایمنی فرآیند تحقیق بوده اما نتایج امیدوار کننده آن فضایی را برای گسترش سطح مطالعه فراهم آورده است.

در این روش حفره کوچکی روی جمجمه بیمار ایجاد می‌شود که از طریق آن سلول بنیادی با سرنگ در نقاط مختلف آسیب دیده مغز تزریق می‌شود و در بیماران مختلف متفاوت است.

سلول‌های بنیادی به نام SB623 از مغز استخوان اهداکنندگان بزرگسال گرفته شده و به گونه‌ای اصلاح شده ناتوانی سلول در بازیابی عملکرد عصبی‌اش را تغییر می‌دهد.

تمامی این 18 بیمار که میانگین سنی آنان 61 سال بوده در طول عمل جراحی هوشیار بودند و روز بعد نیز از بیمارستان مرخص شده‌اند. همچنین تمامی بیماران یک مورد سکته مغزی داشته و شش ماه تا سه سال پیش از تزریق سلول بنیادی دچار آن شده بودند.

تمامی این بیماران به گونه‌ای قدرت حرکتی خود را از دست داده بودند؛ به طور مثال برخی از آنان قدرت راه رفتن نداشتند و گروهی دیگر نمی‌توانستند دستان خود را حرکت دهند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، نتایج به دست از انجام این مطالعه نشان داد تمامی آنان در مدت یک ماه پس از تزریق سلول بنیادی، روند بهبود را در پیش گرفته و چند ماه بعد نیز این وضعیت به وضعیت مطلوب‌تری رسید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha