یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 18471

برخی از والدین تصور می‌کنند که کودکشان باید هر روز اجابت مزاج داشته باشد در صورتی که این تفکر چندان صحیح نیست و تعداد دفعات دفع به اندازه سهولت تخلیه آن اهمیت ندارد.

اصطلاح یبوست زمانی بکار می‌رود که مدفوع به حدی سفت باشد که نتواند براحتی از روده خارج شود. به عبارت دیگر، در صورتی که فرزند شما به راحتی مدفوعی نسبتا نرم را تخلیه می‌کند، دچار یبوست نیست حتی اگر این دفع هر چند روز یکبار اتفاق افتد.

محققان مركز پزشكی مایوكلینیك تشریح می كنند: امکان دارد یک نوزاد سالم از روزی چهار بار تا یک بار در روز مدفوع کند. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند ممکن است یکبار به ازای هر نوبت مصرف شیر، دفع داشته باشند. با افزایش سن معمولا تعداد دفعات دفع کاهش می‌یابد ولی به حجم آن اضافه می‌شود. در حالت طبیعی یک کودک سه چهار ساله بین سه تا چهار بار در روز تا سه بار در هفته اجابت مزاج خواهد داشت.

بر اساس این مطالعه، تبدیل شیر مادر به شیرهای خشک به هر دلیل، می‌تواند عادات روده‌ای نوزادان را بویژه در دو سه هفته ابتدای تولد، تغییر دهد.

در برخی از این موارد البته به تشخیص پزشك، افزودن آب بیشتر به شیرخشک می‌تواند جلوی یبوست را بگیرد. نکته دیگر اینکه باید به عادات اطفال توجه داشته باشیم. برای مثال برخی از نوزادان در زمان اجابت مزاج به خود فشار می‌آورند، تا حدی که صورتشان سرخ می‌شود، اما اگر مدفوع سفتی نداشته باشند، آنها را مبتلا به یبوست در نظر نمی‌گیریم. در این موارد اگر مشکلات دیگری وجود نداشته باشد، نیاز به اقدام خاصی نخواهد بود. اغلب اطفال در دوره‌ای دچار یبوست می‌شوند. ولی معمولا این دوره‌ها کوتاه مدت بوده و درمانهای ساده و معمولی کفایت می‌کنند.

علل بروز یبوست در كودكان شامل تغییر در عادات غذائی، همچنین عدم مصرف مقادیر کافی مایعات خصوصا آب در طول فعالیتهای فیزیکی یا در مناطقی که هوای گرم است، بی‌توجهی به نیاز بدن به اجابت مزاج، تنبلی تدریجی روده‌ها، تغییر محل زندگی یا مسافرت، ترس از محیط سرویس بهداشتی به هر دلیل مثلا وجود سوسک، بهم خوردن نظم طبیعی و روزمره زندگی، شروع تحصیل و یا مصرف بسیاری از داروها هستند.

به گزارش ایسنا، یبوست می‌تواند باعث دردهای قولنجی ناشی از عبور سخت مدفوع، باد کردن شکم و حتی تهوع شود.

در برخی موارد به دلایلی که بسیاری از آنها هنوز ناشناخته‌اند، یبوست کودک برطرف نشده و به گونه‌ای می‌شود که محتاج درمان خواهد بود. این حالت را یبوست مزمن می‌نامند. مشخص‌ترین علامت این حالت دفع مشکل و دردناک مدفوع است. معمولا با عبور مدفوع این درد برطرف می‌شود، تا بار دیگر که مجددا نیاز به دفع باشد که این روند تکرار خواهد شد. شدت این دردها می‌تواند به حدی باشد که کودک را از انجام اجابت مزاج تا مدتها منصرف کند. در این گونه موارد بهترین كار مراجعه به پزشك و انجام توصیه‌های متخصص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha