با گذشت دو سال از تشکیل صندوق ملی محیط زیست و در حالی که تأمین منابع اعتباری این صندوق هنوز با مشکلات حقوقی و موانع جدی در داخل کشور مواجه است اما دولت چین پذیرفته که با اهدای سه میلیون دلار به صندوق ملی محیط زیست ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورمان گام بردارد.

هدیه سه میلیون دلاری چین به ایران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

سلامت نیوز: با گذشت دو سال از تشکیل صندوق ملی محیط زیست و در حالی که تأمین منابع اعتباری این صندوق هنوز با مشکلات حقوقی و موانع جدی در داخل کشور مواجه است اما دولت چین پذیرفته که با اهدای سه میلیون دلار به صندوق ملی محیط زیست ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشورمان گام بردارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، صندوق ملی محیط زیست که در زمان دولت هشتم و با تلاش رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست ایران تشکیل شده بود با روی کار آمدن دولت نهم بار دیگر به دست فراموشی سپرده و به تعطیلی کشانده شده بود. اما با آغاز به کار دولت یازدهم و بازگشت ابتکار به سازمان حفاظت محیط زیست و پیگیری‌های او این صندوق با پشت سر گذاشتن برخی موانع حقوقی رسماً اعلام موجودیت کرد تا شاید در آینده‌ای نزدیک بتواند با دریافت بخشی از عوارض آلایندگی و جریمه‌های محیط زیستی گام‌های مؤثری برای پیشبرد طرح‌های محیط زیستی در کشور بردارد.


دکترهومن لیاقتی، مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست گفت: این صندوق در پایان زمستان 93 راه‌اندازی شد و در درجه اول تلاش کردیم درآمدهای پایدار برای این صندوق ایجاد کنیم. او با بیان اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی سفرهای خارجی از صندوق‌های ملی محیط زیست موفق در دنیا بازدید کرده و آرزو داشتند که این صندوق در ایران هم راه‌اندازی شود، افزود: در کشورهای مختلف دنیا مثل لهستان، مجارستان، چک، روسیه، چین و... نمونه‌های مشابه موفقی وجود دارد، حتی در کشوری چون اتریش صندوق ملی محیط زیست وجود دارد که درباره انرژی‌های نو و دیگر حوزه‌های محیط زیست فعالیت‌هایی انجام می‌دهند.به گفته این مقام، در کشورهای موفق دنیا، همه عوارض ممکنه به صندوق محیط زیست واریز می‌شود، حتی شهرداری‌ها برخی عوارض خود را به صندوق ملی محیط زیست تزریق می‌کنند ولی در کشور ما متأسفانه عوارض محیط زیستی در اختیار این صندوق قرار نگرفته است.

لیاقتی خاطرنشان کرد: انتظارمان از مجلس دهم ایجاد درآمدهای پایدار برای صندوق است و امیدواریم موانع حقوقی این کار برداشته شود و بتوانیم عوارض و جریمه‌های مرتبط با آلایندگی صنایع را به این صندوق واریز کنیم که این امر نیازمند حمایت نمایندگان مجلس است و خانم ابتکار نیز بسیار در این زمینه با دولت مذاکره  کرده و موفق شدند نظر مثبت دولت را جلب کنند. او همچنین افزود: یکی از بزرگترین دستاوردهای سازمان حفاظت محیط زیست همین بود که با مذاکرات انجام شده توانستیم سه میلیون دلار برای کمک بلاعوض به این صندوق از دولت چین جذب کنیم که این مبلغ به صورت تجهیزات مرتبط با انرژی خورشیدی و دیگر انرژی‌های نو برای تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی کشور قرار است  بزودی به ایران وارد شود.


مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست با تأکید بر اینکه با بسیاری از کشورها مثل ایتالیا، هلند، فرانسه و... تفاهمنامه‌های همکاری منعقد شده است، اظهار کرد: کشورهای بسیاری اعلام آمادگی کرده‌اند که به دنبال بازگشایی ارتباطات مالی با خطوط اعتباری ما را حمایت کنند. چین هدیه سه میلیون دلاری به صندوق ملی محیط زیست به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای ارائه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha