فروش محصولات دخانی سرانجام منوط به دریافت مجوز شد. این اقدام در حالی دیروز از سوی ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات اعلام شد که هم‌اکنون دسترسی به سیگار و قلیان برای همه و از طریق بسیاری از خوار‌و‌بار‌فروشی‌ها و کیوسک‌های مطبوعاتی امکان‌پذیر است.

از تیر ماه امسال عرضه سیگار محدود می‌شود

سلامت نیوز: فروش محصولات دخانی سرانجام منوط به دریافت مجوز شد. این اقدام در حالی دیروز از سوی ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات اعلام شد که هم‌اکنون دسترسی به سیگار و قلیان برای همه و از طریق بسیاری از خوار‌و‌بار‌فروشی‌ها و کیوسک‌های مطبوعاتی امکان‌پذیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، براساس مصوبه این ستاد از ابتدای تیر امسال، مراکزی که قصد فروش مواد دخانی دارند باید مجوز لازم را برای این کار دریافت کنند. علی‌اصغر رمزی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده‌ است: «به همه واحدهای صنفی عرضه‌کننده مواد دخانی ابلاغ شده است که تا اول تیر با مراجعه به سامانه اینترنتی این مرکز، مجوز عرضه مواد دخانی دریافت کنند.» 

طبق این مصوبه، تنها خواربار‌فروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها که مجوز عرضه مواد دخانی داشته باشند، می‌توانند سیگار بفروشند و شرط ادامه مجوز این اماکن نیز این است که حداقل با مراکز آموزشی و مدارس،100 متر فاصله داشته باشند، سیگار قاچاق نفروشند، سیگار به افراد زیر 18 سال عرضه نکنند و فروش نخی سیگار هم نداشته باشند. براساس آنچه در این ستاد برنامه‌ریزی شده است‌، دارندگان مجوز عرضه مواد دخانی مطابق قانون کنترل و مبارزه با دخانیات، حتی اگر یک بار این تخلفات را انجام دهند، پلمب می‌شوند و از آن به بعد، پروانه فروش محصولات دخانی به آنها داده نمی‌شود. در دهمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات که به ریاست وزیر بهداشت برگزار شد، همچنین عرضه محصولات دخانی در دکه‌های مطبوعاتی ممنوع شد. اگر موارد گفته شده رعایت نشود 6 ماه پس از ابلاغ این مصوبه برخورد قانونی با متخلفان طبق قانون توسط وزارت کشور با همکاری شهرداری‌ها، نیروی انتظامی و دانشگاه‌ها اعمال می‌شود. براساس این دستور‌العمل برای صدور مجوزهای عمده‌فروشی (استانی و سراسری) سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور) در نظر گرفته شده است. متقاضیان می‌توانند از این سایت اطلاعات کامل را درباره مجوزهای عمده فروشی دریافت کنند.


البته از حدود دو سال قبل، ساماندهی مجوزهای عمده‌فروشی محصولات دخانی آغاز شده است و تاکنون براساس اعلام مسئولان بیش از 700 مجوز توزیع عمده‌فروشی استانی و 120 مجوز توزیع سراسری (کشوری) صادر شده است، اما این نخستین باری است که برای عرضه سیگار در مراکز بدون مجوز محدودیت‌هایی قائل می‌شوند. گرچه برخی از فعالان مبارزه با مصرف دخانیات در کشور اقدامات این‌چنینی را در کاهش مصرف دخانیات موثر می‌دانند ، اما گروهی نیز معتقدند این دست قوانین نیازمند نظارت جدی است.


محمدرضا مسجدی،‌ رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات در این باره به «فرهیختگان» می‌گوید: «عرضه محصولات دخانی در کشورهای اروپایی تنها به مراکز خاصی محدود است و این مراکز نیز نمی‌توانند دخانیات را به کودکان و نوجوانان عرضه کنند. ضمن اینکه قیمت بالای محصولات دخانی خود خرید آن را محدود می‌کند. اما ما در ایران شاهدیم که دخانیات به راحتی در هر کوی و برزنی و به هر کسی فروخته می‌شود و قیمت آن هم به گونه‌ای است که خرید آن را آسان‌تر می‌کند.»


به اعتقاد او هر گونه محدودیتی در عرضه محصولات دخانی مفید است، اگر نظارت جدی بر عرضه آن وجود داشته باشد. گرچه در مصرف سیگار وضعیت ایران در قیاس با بسیاری از کشورهای آسیای‌شرقی بدتر نیست، اما با این حال آمار نشان می‌دهد 10 درصد از جمعیت کشور سیگار می‌کشند و براساس آمار منتشر شده از سوی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، سالانه نزدیک به 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود. مسجدی البته معتقد است علاوه بر محدودیت عرضه سیگار باید درباره قیمت خرده‌فروشی آن نیز اقدامات جدی صورت گیرد. البته برخی معتقدند بالا رفتن قیمت، عرضه سیگار قاچاق را بالا می‌برد، اما  برای کنترل و نظارت جدی بر عرضه سیگار باید شبکه توزیع را مکانیزه کنیم و با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی کاری کنیم که نگرانی‌ها برای قاچاق سیگار کم شود. به گفته مسجدی، رصد سیگار از زمان تولید یا ورود به کشور تا زمان عرضه آن نه‌تنها کمک می‌کند عرضه دخانیات به هر کسی - مخصوصا کودکان و نوجوانان- صورت نگیرد؛ بلکه باعث می‌شود بتوانیم محصولات قاچاق را ردیابی کنیم. متاسفانه خرده‌فروشی‌ها در حال حاضر مجوز مخصوص برای فروش دخانیات را ندارند و اغلب آنها روزنامه‌فروشی یا سوپرهای مواد‌غذایی هستند، بنابراین صدور پروانه برای عرضه محصولات دخانیات می‌تواند گام اولیه‌ای برای ساماندهی در این حوزه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha