دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 184734

جلوگیری از سندروم ماه رمضان

سلامت نیوز:خوردن وعده سحری به حدی مهم است که متخصصان مصرف مواد غذایی مفید در این وعده را راهی برای جلوگیری از سندروم ماه رمضان می دانند.

شهاب اولیایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به وعده غذایی سحر در ماه رمضان گفت: حذف وعده سحری به بهانه های مختلف مثل بیشتر خوابیدن یا سبک تر بودن، مشکلات زیادی را از لحاظ جسمی بخصوص در تابستان با هوای گرم و روزهای بلند ایجاد می کند.

وی درباره فشار وارد به بدن افزود: با توجه به اینکه مدت زمان غذا نخوردن طولانی است، غلظت کتون‌ها بالا می رود. ( در مواردی که بدن قادر به تامین انرژی از قند نباشد، چربی ها را شکسته و از آنها استفاده می کند که در نتیجه کتون ها ساخته می شوند، با آزاد شدن چربی‌ها، مواد کتونی سمی در کبد تولید و وارد جریان خون شده و در نهایت بیماری خطرناکی را باعث می شود.) بنابراین نخوردن وعده سحر با افزایش کتون‌ها در خون منجر به سردرد، سرگیجه، بی حالی، عصبانیت، کم تحملی، ضعف و افت قندخون می شود.

اولیایی این پدیده را سندروم ماه رمضان دانست و درباره یک سحری مفید بیان کرد: سحری کامل، سحری است که با تامین انرژی روزانه و داشتن چربی و پروتئین کافی، از افت قندخون جلوگیری کند و درمجموع مانند یک وعده نهار باشد.

وی اظهار داشت: برای وعده سحری مصرف غذاهای پرپروتئین و پرگوشت سرخ شده، غذاهای خشک (مثل کتلت)، فست فودها و انواع کوکوها به دلیل اینکه فرد را در طول روز تشنه می کنند، مناسب نیست اما برعکس، غذاهای مخلوط (مثل لوبیا پلو) و انواع خورشت ها با برنج بهترین گزینه برای این وعده محسوب می شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن تاکید بر مصرف میوه و سبزیجات عنوان کرد: مصرف میوه و سبزیجات در برطرف کردن گرسنگی و تشنگی بدن بخصوص برای روزه‌داری اهمیت دارد. همچنین سالاد به همراه کمی روغن زیتون، آبلیمو یا سرکه و مصرف حبوبات و لبنیات می تواند برای وعده سحری مناسب باشد.

وی یادآور شد: نوشیدن آب برای جلوگیری از ایجاد اختلال در روند هضم و جذب غذا باید حداقل نیم ساعت قبل از خوردن سحری باشد. خوردن مواد غذایی شور، خیلی شیرین (مثل زولبیا بامیه)، بسیار تند و دارای ادویه توصیه نمی شود چرا که باعث افت قندخون شده و فرد را در طول روز گرسنه می کند.

اولیایی با اشاره به ساعات بعد از سحر بعنوان فرصت مناسب برای کارهای روزانه، توصیه کرد: خواب بعد از خوردن سحری، ترشح اسید و ریفلاکس معده (برگشت محتویات معده به قسمت های فوقانی) را سبب می شود از این رو بهتر است فرد بعد این وعده اصلا نخوابد یا حداقل یک تا یک ساعت و نیم بعد از صرف سحری خوابیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha