برای اصفهانی‌ها و احتمالاً برای کل ایرانی‌ها قصه پرغصه «مرگ زاینده رود» دیگر تکراری است. شاید همین تکرار از دلخراش بودن آن تا حدی کاسته باشد، اما وقتی به سراغ آمار می‌رویم و به تأثیر خشکی زاینده رود بر زندگی شهروندان اصفهانی نگاه می‌اندازیم، تأثر از این رویداد تلخ صد چندان می‌شود.

سلامت نیوز: برای اصفهانی‌ها و احتمالاً برای کل ایرانی‌ها قصه پرغصه «مرگ زاینده رود» دیگر تکراری است. شاید همین تکرار از دلخراش بودن آن تا حدی کاسته باشد، اما وقتی به سراغ آمار می‌رویم و به تأثیر خشکی زاینده رود بر زندگی شهروندان اصفهانی نگاه می‌اندازیم، تأثر از این رویداد تلخ صد چندان می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، «مسعود انصاری مهر» مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان چندی پیش اعلام کرد که طبق آمارگیری انجام شده توسط مراکز دانشگاهی و علمی، خشکی زاینده رود تا 30 درصد افسردگی را بین شهروندان اصفهانی افزایش می‌دهد. انگار نه تنها حیات اصفهان و منطقه شرق این استان بلکه، نشاط اصفهانی‌ها با زاینده رود عجین شده و نبودنش آزار دهنده است. با این حال تعداد کمی از اهالی اصفهان هستند که دلخراشی این مسأله را جدی نمی‌گیرند و در مصرف آب دقت لازم را ندارند. به هرحال، به گفته «مسعود میر محمد صادقی» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان هشتم خرداد ماه سد زاینده رود بسته شد و با توجه به گرمی هوا و تشنگی زمین بزودی بستر رودخانه خشک و مثل همیشه پر از ترک می‌شود.

سد بسته شد
میر محمد صادقی افزود: برای تأمین مطمئن آب کشاورزی مقرر شده که دریچه‌های سد زاینده رود هشتم خرداد بسته شود و طبق این برنامه تا دهم خرداد آب در شبکه‌ها وجود داشت.تاکنون میزان بارش‌ها در کوهرنگ یک هزار و 244 میلیمتر ثبت شده که نسبت به زمان مشابه در سال قبل 21 درصد و نسبت به میانگین درازمدت 11 درصد کاهش داشته است. درکل وضعیت بارش‌ها در حوضه زاینده رود نامطلوب و بارش‌های اخیر فقط اندکی وضعیت حوضه زاینده‌رود را بهبود بخشیده، اما همچنان در شرایط بحرانی هستیم. به طوری که در منطقه شرق حوضه 80 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم. به همین خاطرهمه مشترکان اعم از بخش کشاورزی، صنعت و شرب باید با تدبیر در مصرف آب مدیریت کرده و صرفه‌جویی داشته باشند.

شرایط بحرانی
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تأکید کرد: وضعیت منابع آب در استان بحرانی است و امیدواریم با همکاری ائمه جمعه در زمینه فرهنگ مصرف صحیح و نهادینه کردن آن در بین اقشار مردم و اجرای موفق طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی گام‌های مؤثری برداشته شود.
وی با تأکید بر برنامه صرفه‌جویی 10 درصدی آب در تابستان، افزود: در همه مصارف باید صرفه‌جویی شود و دقت داشته باشیم که کم شدن حجم سد زاینده رود می‌تواند بر کیفیت آب تأثیر داشته باشد.

مشکل بزرگ و زمان کم
«رسول زرگرپور» استاندار اصفهان نیز با تأیید مشکلات آبی و خشکسالی در اصفهان، اظهارداشت: مسائل مربوط به زاینده رود طی چند دهه ایجاد شده و مردم نباید انتظار داشته باشند که در یک یا دو سال حل شود و باید  با برنامه‌ای ۳ تا ۵ ساله تلاش کرد که این حوضه آبی احیا شود. این خشکسالی در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و امسال استان اصفهان با کاهش ۳۵ درصد بارش در کل استان، ۵۰ درصد در مرکز استان و ۸۰ درصد کاهش بارش در شرق استان و ۲۵ درصد کاهش بارش در سرشاخه‌های زاینده رود روبه‌رو بوده و در ردیف ۵ استان خشک کشور قرار گرفته است. مدیریت ارشد استان معتقد است که تابستان سختی پیش روی اصفهانی هاست.

غلبه بر کم آبی
«قدرت الله قاسمی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان هم در خصوص غلبه بر خشکسالی، بیان کرد: این استان با وجود خشکسالی و کم آبی سنوات گذشته توانسته در تولیدات بخش کشاورزی از سطح 3 درصد اراضی متعلق به بخش کشاورزی استان 6 درصد تولید را به خود اختصاص دهد.
قاسمی به توسعه گلخانه‌های استان اشاره کرد و افزود: ۱۵ درصد گلخانه‌های کشور در این استان قرار دارد و در راستای اقتصاد مقاومتی، راهکار توجه به ارزش اقتصادی تولیدات باغی و محدودیت آب در دستور کارمان قرار دارد. به‌طوری‌که امسال ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، ۲۰۰ هزار تن سبزی و صیفی، ۴۰ میلیون شاخه گل و ۵۰ میلیون نشای فصلی زینتی تولید شده است.
«محمدعلی طهماسبی» معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی هم در گردهمایی مدیران باغبانی سراسر کشور که با موضوع برنامه اجرایی اقتصاد مقاومتی برگزار شد، گفت: در راستای اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های اقتصاد مقاومتی امور باغبانی دو طرح؛ تولید محصولات کشاورزی در گلخانه‌ها و تولید نهال گواهی شده از سیاست‌های باغبانی وزارت جهاد کشاورزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha