محققان آمریکایی با بهره‌گیری از فیبر نوری موفق به شناسایی و تخریب متاستاز گره‌های لنفی در کمتر از 30 ثانیه شدند.

محققان موسسه سرطان وینتراپ راکفلر و دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس با استفاده از فیبر نوری روش دیگری توسعه داده‌اند که می‌تواند متاستازهای گره‌های لنفی را شناسایی کرده و آنها را از بین ببرد. این کار می‌تواند از گسترش بیشتر سرطان سینه، سرطان پوست (ملانوما) و سرطان روده که از طریق گره‌های لنفی پخش می‌شوند، جلوگیری کند.

کلونوسکوپی یکی از بهترین روش‌های مبارزه علیه سرطان است. پزشک با استفاده از این روش می‌تواند در یک مرحله بخش‌های پیش‌سرطانی را در کلون تشخیص داده و سپس آن را جدا کند. این روش یک درمان لحظه‌ای است که می‌تواند از گسترش سرطان جلوگیری کند.

ولادیمیر ژاروف و همکارانش از نانوذرات اکسید آهن روکش‌شده با پلیمر و نانولوله‌های کربنی پوشیده شده با طلا به عنوان هسته اصلی سامانه متشکل از چندین روش تجزیه‌ای مختلف و درمان حرارتی مبتنی بر نور استفاده كرده‌اند. با استفاده از این سامانه می‌توان سلول‌های سرطانی جابه‌جا شونده را که به گره‌های لنفی نگهبان حمله می‌کنند، شناسایی و از بین برد.

هر دو نوع نانو ذره مورد استفاده در این روش می‌توانند به عنوان عوامل بسیار خوب افزایش تباین فتوآکوستیک عمل كنند. البته نوع برهمکنش هر یک از آنها با پالس‌های لیزر متفاوت است. این محققان پس از تزریق این نانوذرات به موش توانستند تجمع هر دوی آنها را در گره‌های لنفی نگهبان به صورت کمی تشخیص دهند.

این گروه تحقیقاتی نشان دادند که می‌توانند از روش‌های فتوآکوستیک برای تشخیص سلول‌های جابه‌جا شونده سرطان سینه و ملانوما در گره‌های لنفی نگهبان موش استفاده کنند. در حقیقت این پژوهشگران توانستند به صورت بلادرنگ از نحوه توزیع سلول‌های سرطانی جابه‌جا شونده در سیستم لنفی نقشه‌برداری کرده و تک‌تک سلول‌های سرطانی را در گره‌های لنفی نگهبان بشمارند.

در نتایج این بررسی آمده است که می توان با استفاده از یک روبشگر لیزری فیبر نوری، نانوذرات جمع شده در گره‌های لنفی را مورد تابش قرار دهند. این تابش موجب گرم شدن سریع نانوذرات شده و میکروحباب‌هایی را در محیط اطراف آنها ایجاد می‌کند. در نهایت این میکروحباب‌ها ترکیده و انرژی آزاد می‌کنند که موجب کشته شدن سلول‌های سرطانی جابه‌جا شونده می‌شود. تمام این فرایند که شامل شناسایی و تخریب سلول‌های سرطانی جابه‌جا شونده است، کمتر از 30 ثانیه طول می‌کشد.

جزئیات این کار که بخشی از هزینه آن توسط موسسه ملی سرطان تأمین شده است، در مجله «Journal of Biophotonics » منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha