سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 184778

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است زنان در سراسر جهان دو برابر در معرض خطر ابتلا به اختلال اضطرابی قرار دارند.

آیا زنان بیشتر از مردان دچار اضطراب میشوند؟

سلامت نیوز:پژوهشگران می‌گویند زنان دستکم دو برابر مردان در معرض ابتلا به اختلال اضطرابی هستند. بر اساس این بررسی جهانی علاوه بر زنان، جوانان زیر ۳۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن بیشتر دچار اضطراب می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی دانشگاه کمبریج در بریتانیا که بخشی از این تحقیقات را انجام داده میگوید اختلال اضطرابی از آنچه تصور می‌شد بسیار فراگیرتر است. برآورد شده است که در اروپا از هر صد نفر چهار نفر دچار اضطراب هستند.


این تحقیق بخشی از یک بررسی جهانی است که نتیجه آن در نشریه مغز و رفتار (Brain and Behavior) منتشر شده است. این تحقیقات نشان داده است که سالانه بیش از ۶۰ میلیون نفر در اتحادیه اروپا به نوعی اختلال اضطرابی مبتلا میشوند.


این مسئله در آمریکای شمالی حادتر است و از هر صد نفر ۸ نفر دچار اضطراب هستند. آمار نشان داده است که در آسیای شرقی این میزان به پایین‌ترین حد خود می رسد و از هر صد نفر ۳ نفر به اختلال اضطرابی مبتلا هستند.


پژوهشگران می‌گویند با آنکه بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ آمار مبتلایان تقریبا یکسان مانده است، اما مسئله این است که بر خلاف بیماری افسردگی، در مورد اضطراب بندرت تحقیقات انجام شده است.


اولیویا رمس، از بخش بهداشت عمومی و مراقبت‌های پایه دانشگاه کمبریج گفت اختلال اضطرابی زندگی روزمره را بسیار دشوار میکند.
به گفته او به بیماری افسردگی توجه زیادی می‌شود که البته مسئله مهمی است، "اما اضطراب هم به همان اندازه حائز اهمیت است و زندگی را به همان اندازه مختل میکند."


خانم رمس گفت: "اضطراب ممکن است باعث بیماریهای دیگر از جمله اختلالات روانی دیگر شود، خطر اقدام به خودکشی را بالا ببرد و اصولا اختلالی است که هزینه آن برای جامعه بسیار بالاست."


"این نکته بسیار مهم است که نهادهای بهداشتی و درمانی بدانند این اختلال تا چه حد شایع است و چه اقشاری بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند."
اختلال اضطراب چیست؟


احساس نگرانی، تشویش، ترس و دلهرهای که فرد به مدت طولانی تجربه کند یا مکررا رخ دهد به طوری که کارهای روزانه و عادی را مختل کند، اختلال اضطرابی محسوب میشود.

اضطراب مزمن با علائم فیزیکی نیز همراه است. فشار خون بالا، حالت تهوع و بیخوابی یا کمخوابی از بارزترین نشانههای جسمانی آن است.
در این مرحله اضطراب به بیماری تبدیل شده و این امکان برای پزشکان وجود دارد که نوعی خاص از اختلال اضطرابی (به عنوان مثال وسواس و یا ترس مفرط از اماکن عمومی) را تشخیص دهند.


آیا زنان بیشتر از مردان دچار اضطراب میشوند؟
بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است زنان در سراسر جهان دو برابر در معرض خطر ابتلا به اختلال اضطرابی قرار دارند.
اما خانم رمس میگوید که این مسئله ممکن است ناشی از نوسانات هورمونی باشد یا ممکن است به دلیل نقش سنتی زنان در نگهداری از فرزندان باشد.
این تحقیقات نشان داده است که اختلال اضطرابی به ویژه در افراد مبتلا به بیماریهای مزمن شایعتر است.


به عنوان مثال ۳۲% از افرادی که مبتلا به بیماری ام‌اس هستند و همچنین ۲۳% از بیماران مبتلایان به سرطان دچار اختلال اضطرابی هستند.
بعلاوه در این تحقیق آمده که زنان باردار درست قبل و بعد از وضع حمل بیشتر در معرض ابتلا به اختلال وسواسی-اجباری (OCD) هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha