سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 184800

با گذشت ۱۱روز از برقراری سامانه یکپارچه معاینه فنی هنوز عدم‌هماهنگی‌ میان بخش‌های مربوطه نگذاشته تا این سامانه مفید برای سلامت حمل‌ونقل کشور اجرایی شود.

جولان خودروهای فاقد معاینه فنی زیر سایه سیمفا

سلامت نیوز: با گذشت ۱۱روز از برقراری سامانه یکپارچه معاینه فنی هنوز عدم‌هماهنگی‌ میان بخش‌های مربوطه نگذاشته تا این سامانه مفید برای سلامت حمل‌ونقل کشور اجرایی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، طبق اعلام رسمی پلیس راهور كشور، از 8خرداد این سامانه میان پلیس و دولت به اشتراك گذاشته شده است.

تأخیر 11روزه اجرای قانون اتصال بانك اطلاعات پلیس راهور و دولت در شرایطی رخ داده كه پیش از این نیز برقراری سامانه یكپارچه معاینه فنی(سیمفا) با 495روز تأخیر عملی شده بود. نخستین وعده افتتاح سیمفا مربوط به 29دی 93بود اما بیش از 16‌ماه تا نخستین اتصال سامانه با بانك پلیس تأخیر پیش آمد.

    هنوز دستور صادر نشده

سرهنگ حسن عابدی جانشین پلیس راهور تهران بزرگ تصریح می‌كند: اتصالی كه سردار مهری فرمانده راهور ناجا شنبه 8خرداد اعلام كرده است، برقرار شده و پلیس به اطلاعات معاینه فنی خودروهای پایتخت دست پیدا كرده است اما هنوز آنالیزی برای اعمال قانون انجام نشده و هنوز دستوری در این رابطه صادر نشده است. به گفته وی، هنوز امكان آن فراهم نشده كه پلیس راهور تهران بتواند تمام خودروهایی كه فاقد معاینه فنی هستند را اعمال قانون كند. سرهنگ عابدی با تأیید این نكته كه پیش از این با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد صورت می‌گرفته، گفت: اعمال قانون توسط همكاران ما در شهر پیش از این صورت می‌گرفته و هم‌اكنون نیز این رویه ادامه دارد و خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند اما هنوز برخورد مكانیزه با خودروهای متخلف در موضوع معاینه فنی صورت نگرفته است.

    حفاظت اطلاعات، سد راه سیمفا

در جریان راه‌اندازی سیمفا مشكلاتی در زمینه میزان دسترسی سیستم‌ به اطلاعات پلیس راهور وجود دارد. سعید متصدی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره گفت: با توجه به مكاتبات ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست با رئیس‌جمهور و وزیر كشور امیدواریم این معضل به سرعت حل شده و یكپارچگی معاینه فنی عملیاتی شود.

به گفته متصدی، تأخیر چند ماهه راه‌اندازی سیمفا به‌دلیل برخی ناهماهنگی‌ها در شرایطی است كه یكی از معضلات در این زمینه اتصال اطلاعات راهنمایی رانندگی به این سیستم است كه هنوز مرتفع نشده است. وی با بیان اینكه پلیس بحث‌های مربوط به حفاظت اطلاعات محرمانه را مطرح كرده‌ است، اظهار كرد: در سیستم راهنمایی رانندگی مشخصاتی از خودرو و صاحب آن ازجمله نشانی شخصی وجود دارد و اینكه این سیستم باید تا چه سطحی از اطلاعات راهنمایی‌ رانندگی را در اختیار داشته باشد و چگونه برخی اطلاعات به‌صورت آفلاین یا آنلاین در اختیار سیستم معاینه فنی قرار داده شود، ازجمله این مشكلات هستند. این مشكل از دی‌ماه سال گذشته تاكنون ادامه داشته اما متصدی ابزار امیدواری می‌كند: «طی پیگیری‌های معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست و مكاتبات صورت گرفته از سوی ریاست این سازمان با ریاست‌جمهوری و وزارت كشور و همچنین دستور ریاست‌جمهوری، خوشبختانه خبرهای خوشی در راه است و امیدواریم به سرعت مشكلات حل شده و یكپارچگی معاینه فنی عملیاتی شود.»

    لزوم برخورد دائم

مأموران نیروی انتظامی با برقراری سیمفا باید بتوانند معاینه فنی را به لحظه و با استفاده از امكانات مكانیزه رصد كنند و خودروها چنان در شهرها و جاده‌ها زیرنظر باشند كه از این مهم تخلف نكنند. كاهش چشمگیر تصادفات جاده‌ای و شهری، كاهش آلودگی هوا و كاهش مصرف سوخت از آثار معاینه فنی مستمر خودروهاست اما هنوز میلیون‌ها خودرو از این مهم سربازمی‌زنند و جریمه متناوب پلیس نتوانسته آنها را به این قانون مجاب كند. پلیس راهور تنها در مقاطع خاص نظیر شرایط بحرانی شدن آلودگی هوا طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی را اجرا می‌كند در شرایطی كه این تخلف به وضوح و با نظارت ظاهری روی برچسب خودروها قابل تشخیص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha