رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از کاهش 6 درصدی ازدواج و افزایش یک درصدی طلاق در کشور در سال 94 خبر داد.

کاهش 6 درصدی ازدواج و رشد یک درصدی طلاق/رشد 25 درصدی خدمات ثبتی

سلامت نیوز:رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از کاهش 6 درصدی ازدواج و افزایش یک درصدی طلاق در کشور در سال 94 خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا احمد تویسرکانی، روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس اطلاعات سامانه ثبت الکترونیک وقایع ازدواج و طلاق در سال 94 ، ازدواج های ثبت شده در سراسر کشور 673 هزار و 2 مورد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 6 درصد کاهش داشت؛ ضمن اینکه شمار طلاق های ثبت شده هم ، 164 هزار و 912 مورد بود که یک درصد افزایش نشان داد.


وی به عمده ترین دلایل طلاق اشاره کرد و گفت: طبق آمار علت 4 / 34 درصد از طلاق ها به دلیل عدم سازش ،‌ 7 / 13 درصد به دلیل دخالت نابجای خانواده‌ها ، 5 / 8 درصد به دلیل ترک زندگی توسط یکی از زوجین و 2 / 4 درصد نیز به دلیل اعتیاد به مواد مخدر گزارش شد.
تویسرکانی از رشد 25 درصدی خدمات ثبتی این سازمان خبر داد و افزود:کل خدمات ثبتی ارائه شده در سال 94، 72 میلیون و 644 هزار و 399 بود که در مقایسه با سال قبل 25 درصد رشد داشت.
وی افزود: نظر به اجرای ثبت الکترونیکی اسناد رسمی، ثبت تاسیس و تغییرات شرکت ها و موسسات تجاری و نیز ثبت الکترونیکی اختراعات علائم تجاری و طرح های صنعتی 88 درصد از مجموع خدمات ثبتی به صورت الکترونیکی ارائه شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 31 درصد رشد داشته است.
معاون رئیس قوه قضائیه در مورد طرح کاداستر و ساماندهی بانک جامع املاک نیز چنین توضیح داد:طبق آمار عملکرد و فعالیت های کاداستر تا پایان سال 94 عملیات تهیه نقشه جمعا یک میلیون و 258 هزار و 212 هکتار از اراضی شهری کشور پایان یافت که از این میزان، تهیه نقشه 69 هزار و 501 هکتار در سال 94 تحقق یافت.
وی ادامه داد: در بخش کاداستر، اراضی بافت مسکونی روستایی و زراعی نیز تا پایان سال 94 بالغ بر 2 میلیون و 449 هزار و 110 هکتار نقشه کاداستر تهیه شد که 390 هزار و 552 هکتار آن در سال 94 انجام شد.


تویسرکانی درباره ثبت اسناد مالکیت دولتی در سال 94 نیز گفت: در این بخش مجموعا 87 هزار و 653 سند دولتی صادر که از این شمار، 55 هزار و 64 سند برای وزارتخانه و موسسات دولتی، تعداد 18 هزار و 737 سند برای موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، تعداد 9 هزار و 668 سند برای شرکت های دولتی و تعداد 4 هزار و 184 سند بر اساس مستندات صادر شده است.


رئیس سازمان ثبت اسناد کشور در مورد ثبت الکترونیکی اسناد نیز اظهارکرد: از طریق سامانه ثبت الکترونیکی اسناد در سال 94 تعداد 13 میلیون و 521 هزار و 419 سند رسمی تنظیم شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: از میان اسناد صادره، اسناد وکالت و بیع به ترتیب با تعداد 6 میلیون و 10 هزار و 131 و 3 میلیون و 800 هزار و 829 سند بیشترین نوع اسناد صادره است.
وی در مورد اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا نیز گفت: بر اساس اطلاعات سامانه اجرای الکترونیکی مفاد اسناد رسمی در یک ساله 94 تعداد 115 هزار و 688 پرونده اجرایی به نحو الکترونیکی درسیستم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: بیشترین رشد پرونده های اجرایی به ترتیب به مهریه و اسناد تعهدی با 66 درصد رشد، قراردادهای داخلی بانک ها با 35 درصد رشد و اجرائیه های مربوط به چک های بلامحل با 30 درصد رشد است.


تویسرکانی اضافه کرد: همچنین از طریق سامانه ممنوع الخروجی و رفع ممنوع الخروجی تعداد 14 هزار و 476 تن، ممنوع الخروج و از 6 هزار و 899 تن، رفع ممنوعیت و تعداد 39 هزار و 793 پرونده اجرایی در سال 94 مختومه شد.
وی اظهار کرد: از طریق دوایر اجرا در سراسر کشور، مبلغ 41 هزار و 506 میلیارد ریال از مطالبات بانک ها وصول شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد رشد داشت.
وی در مورد ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری گفت: براساس اطلاعات جامع ثبت الکترونیک شرکت ها و موسسات غیرتجاری، مجموع انواع شرکت های ثبت شده طی یکسال 94، 55 هزار و 687 مورد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش نشان داد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورافزود: تعداد موسسات غیرتجاری ثبت شده هم هشت هزار و 552 مورد بود که 18 درصد رشد داشت.
وی ادامه داد: در راستای بهبود فضای کسب و کار با اصلاح فرآیندها و الکترونیکی کردن خدمات درماه پایانی سال، میانگین زمان تعیین نام به کمتر از یک ساعت، میانگین زمان تاسیس اشخاص حقوقی به کمتر از هفت روز، تقلیل یافت.
تویسرکانی گفت: در سال 94 از طریق پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی مجموعا تعداد 47 میلیون و 695 هزارو 917 پاسخ استعلام صحت سنجی و تعیین اقلام اطلاعاتی اشخاص حقوقی به نحو الکترونیک صادر شد.

** افزایش هفت درصدی ثبت اختراع
معاون قوه قضائیه در مورد ثبت مالکیت های معنوی گفت: بر اساس اطلاعات سامانه جامع ثبت الکترونیک مالکیت های معنوی در سال 94، تعداد سه هزار و 94 اختراع به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته هفت درصد رشد نشان می داد.
این مقام مسئول قضائی ادامه داد: تعداد 16 هزار و 909 علامت تجاری با سه درصد رشد نسبت به سال گذشته، چهار هزار و 241 طرح صنعتی با 23 درصد رشد و سه هزار و 756 اظهار نامه ثبت بین المللی مادرید با 24 درصد رشد به ثبت رسید.

** رشد 10 درصدی نظارت بر واحدهای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی
تویسرکانی درباره نظارت و بازرسی بر واحدهای ثبتی، دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق در یکساله 94 هم چنین اظهار کرد: تعداد 26 هزار و 468 بازرسی از واحدهای ثبتی، دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد 24 هزار و 124 مورد بازرسی معادل 10 درصد رشد نشان داد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: طی سال 94 ، تعداد 9 هزار و 368 رای در هیات های تظارت 144 رای در شورای عالی ثبت صادر شد و همچنین مطابق احکام مراجع قضایی پنج هزار و 730 تن ممنوع المعامله و یکهزارو 657 تن نیز رفع ممنوعیت شدند.

** ساده سازی ارائه خدمات و حذف کارچاق کن ها
تویسرکانی درباره بحث حضور کار چاق کن‌ها اظهار کرد که مردم به لحاظ اصلاح فرآیندها و ساده سازی ارائه خدمات، خودشان به راحتی می‌توانند کارهایشان را انجام دهند.
وی افزود: به هر حال ادعای ما این است افرادی که اقدام خلاف قانون انجام دهند تقریبا نزدیک به صفر است و اشخاصی که از افراد نمایندگی می‌گرفتند نیز کاهش یافته و در بسیاری از کارها شفاف سازی صورت گرفته است؛ این درحالی است که تمام تسهیلات لازم را در فضای مجازی اعم از دستورالعمل ها، فرم ها و راهنمایی های لازم در اختیار مردم گذاشته شده است.
تویسرکانی گفت: در رابطه با استعلامات، زیر ساخت‌های لازم برای ارائه پاسخ به همه بخش‌ها از جمله دستگاه قضائی و دادگستری را ایجاد کرده‌ایم و قوه قضائیه و مرکز فناوری قوه قضائیه این زمینه را در دادگستری‌ها ایجاد کرده و بسیاری از استعلامات محاکم در فضای مجازی صورت گرفته است.
وی در ادامه این توضیح گفت: پاسخ هم در فضای مجازی داده می‌شود؛ اما هنوز به صورت فرهنگ عمومی ایجاد نشده است و بعضا قضات به صورت دستی مکاتبه می‌کنند.


وی در مورد تبدیل وضعیت قراردادی به پیمانی برخی از کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم توضیحاتی داد مبنی براینکه نزدیک سال است که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی جلسات متعددی را در زمینه ظرفیت تبدیل وضعیت همکاران برگزار کرده‌ایم که در این زمینه باید کد استخدامی ایجاد شود که این موضوع درحال انجام است.


وی اضافه کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توانایی و توانمندی و برنامه مناسب ازجمله ایجاد کاداستر را در کشور فراهم کرده و در قانون جامع کاداستر این موارد پیش بینی شده است که متاسفانه در سال 94 این موضوع، رخ نداد و بسیاری از درآمدهایی که سازمان به دست آورده بود در پایان سال در اختیار سازمان ثبت قرار نگرفت.


تویسرکانی ادامه داد: در بودجه سال 95 هم آنطور که مورد نیاز بود به اعتبارات توجه نشد و خواهش ما از دولت این است که آنچه در بودجه امسال مصوب شده را در اختیار سازمان قرار دهند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورگفت: گزارش عملکرد یک ساله در رابطه با کاداستر را به مجلس اعلام کردیم که در اجرای قانون اقداماتی را انجام دادیم و دو نکته را بیان کردیم. یک اینکه عدم تحقق منابع لازم از طرف دولت مورد اشاره بود و از طرفی همکاری دستگاه‌ها تا ما بتوانیم مالکیت‌های دولت در حوزه منابع طبیعی و حریم رودخانه‌ها و محیط های تحت حفاظت محیط زیست را تصویب کنیم .
وی افزود: خوشبختانه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به این مهم توجه شد و ستاد تصویب کرد که نمایندگان بیایند و عصر امروز قرار است تعدادی از نمایندگان به اتفاق دبیر در آنجا حاضر شوند.


رئیس ثبت اسناد در ارتباط با نقل وانتقالات خودرو گفت: نقل و انتقال خودرو به موجب قانون باید در دفاتر اسناد رسمی صورت بگیرد و فک پلاک کفایت از تثبیت مالکیت ندارد و ماده 29 قانون راهنمایی و رانندگی بیان می دارد که در دفاتر اسناد رسمی صورت بگیرد، بنابراین به دلیل نظم جامعه و پیشگیری از جرائم و آنچه که قانون بیان کرده است نقل و انتقالات خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ارتباط با قانون پیش فروش ساختمان‌ها گفت: این قانون اجرایی شده است و دردفتر خانه های اسناد رسمی این کار انجام می شود.
تویسرکانی در رابطه با هزینه‌ها و اعتبارات در اسناد تک برگی گفت: درقانون جامعه کاداستر پیش بینی شده است که درآمدهای اجرای قانون صرف اجرای تکالیف این قانون شود که در سال 95 سازمان مدیریت موافقت کرد و ردیفی در قانون بودجه ایجاد شد که امیدواریم در سال 95 سازمان مدیریت، معادل این هزینه و درآمدها را برای انجام وظایف سازمان در اختیار سازمان قرار دهد.
وی در ادامه با اشاره به رسیدگی به تخلفات سردفتران در سال گذشته اظهار کرد: در سال 94 در زمینه رسیدگی به تخلفات سردفتران و دفتریاران 11 تن به انفصال دائم و سلب صلاحیت، 42تن به تعلیق و 179 تن به انفصال موقت محکوم شدند و نوع تخلفات آن‌ها دریافت وجه اضافی بوده است.

** حذف دفاتر املاک دست نویس
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از اول تیرماه امسال ، دفاتر املاک دست نویس در کشور حذف خواهد شد و چند صد نفری که مسوول نگارش این دفاتر بزرگ هستند حذف و دفاتر الکترونیک جای آن را خواهد گرفت.
وی افزود: در دفاتر اسناد هم به سمت الکترونیک کردن تمام سوابق ثبتی پیش خواهیم رفت و راه را برای ایجاد کارت هوشمند و ارائه سوابق مالکیتی به شکل هوشمند با اتصال به سامان های نقل و انتقال هموار کرده ایم.
تویسرکانی ادامه داد: حدود 30 میلیون سند مالکیت در دست مردم داریم که این تعداد حدود 13 میلیون را تعویض کردیم و کل سوابق دیجیتال شده و صدور اسناد تک برگی به این معناست که به راحتی اطلاعات را روی کارت هوشمند و در اختیار مردم قرار دهیم.

** موضوع مهریه در عقد باید معین باشد
وی در باره برخی از مهریه های متفاوت گفت: آنچه موضوع عقد قرار می گیرد باید معین باشد، مثلا خانه ای که هنوز خریداری نشده است مبهم است اما سفر به عتبات و از این دست که موضوع مشخص است، اشکالی ندارد.
تویسرکانی به به سردفتران توصیه کرد که برای خارج شدن از ابهام برخی مهریه ها اقدام مناسب انجام دهند.
وی در پاسخ به موارد استعلام از املاک بابک زنجانی نیز گفت:استعلام از سوابق اشخاص به جهت مجموعه خدمات ثبتی در حال دیجیتال کردن است و هر اطلاعی که نیاز محاکم باشد در اختیارشان قرار می دهیم.
وی در مورد آمار ثبت ازدواج موقت در سال 94نیز گفت: با توجه به این که قانون حمایت از خانواده، ثبت این ازدواج را اجباری نکرده است و در موارد خاص ثبت ازدواج موقت از جمله وجود فرزند و یا توافق زوجین اجبار شده است؛ در سال 94 تعداد 168 مورد ثبت شد که نسبت به سال گذشته (215) مورد 22 درصد کاهش داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha