رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: این دانشگاه دارای 20 میلیون مترمربع فضای آموزشی،70 هزار عضو هیات‌علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت و بیش از پنج میلیون فارغ‌التحصیل است که نمونه‌ای از الگوی موفق توسعه پایدار است ابتکار: دانشگاه آزاد اسلامی تلاش‌های خوبی در زمینه حفظ محیط‌زیست داشته است.

توجه ویژه‌ای به محیط‌زیست داریم

سلامت نیوز: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: این دانشگاه دارای 20 میلیون مترمربع فضای آموزشی،70 هزار عضو هیات‌علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت و بیش از پنج میلیون فارغ‌التحصیل است که نمونه‌ای از الگوی موفق توسعه پایدار است ابتکار: دانشگاه آزاد اسلامی تلاش‌های خوبی در زمینه حفظ محیط‌زیست داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، هر سال پنجم ژوئن برابر با ۱۵ خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط‌زیست گرامی داشته می‌شود و به مناسبت این روز مراسم ویژه‌ای برگزار می‌شود. در همین راستا و همزمان با روز جهانی محیط‌زیست، دیروز تفاهمنامه همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان ملی یونسکو منعقد شد. مدت زمان زیادی است که در برنامه‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی بر توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست تاکید می‌شود. همچنین در برنامه‌های راهبردی دانشگاه نیز یکی از اولویت‌های اصلی، مسائل محیط‌زیستی است؛ موضوعی که معصومه ابتکار هم بر آن تاکید دارد. ابتکار که در همایش ورزش، جوانان و محیط‌زیست و اولین گردهمایی رابطان محیط‌زیست ادارات‌کل ورزش جوانان استان‌ها و فدراسیون ورزش سخن می‌گفت بر فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه تاکید کرد و از حمید میرزاده هم به صورت ویژه تشکر کرد.

در این مراسم که به مناسبت روز جهانی محیط‌زیست برگزار شد، معصومه ابتکار‌ معاون رئیس‌جمهوری، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس، سعدالله نصیری‌قیداری دبیرکل ملی یونسکو ایران و موسوی معاون اطلاعات و عملیات قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل حضور داشتند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم ضمن تشکر از حضور اندیشمندان و پژوهشگران گفت: «بسیار خرسندم که رئیس سازمان محیط‌زیست و وزیر ورزش و جوانان در صحبت‌هایشان به امر حفاظت از محیط‌زیست و ورزش نگاه علمی داشتند؛ چراکه راه‌حل قطعی حل مشکلات ما در این دو حوزه، نگاه علمی و فرهنگی به آن است.»
 حمید میرزاده در ادامه سخنانش از انعقاد تفاهم همکاری با سازمان ملی یونسکو خبر داد و گفت: «همچنین امروز همزمان با روز جهانی محیط‌زیست تفاهمنامه‌ای با سازمان ملی یونسکو امضا خواهد شد که امیدواریم با استفاده از توان و ظرفیت‌های هر دو مجموعه بتوان در حل مشکلات و ارتقای کیفیت استفاده کرد.» میرزاده با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی توجه ویژه‌ای به محیط‌زیست و ورزش شده است، ادامه داد: «حفظ محیط‌زیست و توسعه ورزش هر دو مقوله فرهنگی هستند که باید به آن نگاه علمی داشت. اگر به آموزه‌های دینی، فرهنگی و تاریخی ایران نگاه کنیم خواهیم دید که سرزمین ما لایق محیط‌زیستی بهتر است.» او با بیان اینکه یک جامعه بانشاط جامعه‌ای منظم خواهد بود، گفت: «جامعه‌ای که در آن نشاط وجود داشته باشد و افراد آن عالم و تحصیلکرده باشند قدر محیط‌زیست را بیشتر می‌دانند و ناهنجاری‌ها و معضلات آن کمتر خواهد بود.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در حوزه ورزش گفت: «پیوست فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است، همچنین اعتبار و بودجه خاصی به امر پژوهش در راستای حفظ محیط‌زیست و توسعه ورزش در نظر گرفته شده است.» میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی مردمی است که با کمک امام‌خمینی(ره) و به پیشنهاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تاسیس شده است، ادامه داد: «این دانشگاه دارای 20 میلیون مترمربع فضای آموزشی، 70 هزار عضو هیات‌علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت و بیش از پنج میلیون فارغ‌التحصیل است که نمونه‌ای از الگوی موفق توسعه پایدار است.» او با بیان اینکه 12 تیم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی توانست به مقام قهرمانی لیگ برتر دست یابد، ادامه داد: «همچنین دانشگاه آزاد اسلامی دارای 650 هزار مترمربع زیربنای ورزشی، 240 هزار دانشجوی ورزشکار، 20 تیم ورزشی برتر، باشگاه فرهنگی ورزشی و... است.» میرزاده افزود: «در نظر داریم باشگاه فرهنگی ورزشی را در تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی کنیم و امسال 200 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه ورزش در نظر گرفته‌ایم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به طرح‌های پژوهشی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: «طرح زباله‌سوز پلاسمایی، تدوین استانداردهای محیطی براساس تجارت جهانی، طرح نانورس، طراحی ماشین‌های برقی، تبدیل ضایعات به محصولات قابل استفاده، طراحی دستگاه تفکیک‌سازی و... ازجمله طرح‌های پژوهشی دانشگاه ‌آزاد اسلامی در راستای حفظ محیط‌زیست است.»

  نصیری‌قیداری: فعالیت‌های خوب دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه یونسکو
در این مراسم همچنین سعدالله نصیری‌قیداری با اشاره به پیام حسن روحانی درباره محیط‌زیست گفت: «از دانشگاه آزاد اسلامی برای فعالیت‌هایی که در حوزه محیط‌زیست انجام داده قدردانی می‌کنم. این دانشگاه کارهای ارزنده‌ای برای این موضوع صورت داده است؛ همچنین کرسی محیط‌زیستی که در واحد علوم و ‌تحقیقات این دانشگاه فعالیت می‌کند، نمونه‌ای از کارهای ارزنده این دانشگاه است.»
او افزود: «یونسکو فعالیت‌های خوب این دانشگاه را مورد توجه قرار داده است؛ باید توجه داشته باشیم که بشر ناشیانه به محیط‌زیست آسیب می‌رساند که ما باید در مسیر حفظ محیط‌زیست تحولی ایجاد کنیم. رشد جمعیت جهان یکی از عوامل تخریب محیط‌زیست است که دانشگاه‌ها، دولت‌ها و همچنین مردم برای حفظ و احیای آن باید تلاش کنند.»
دبیرکل ملی یونسکو ایران گفت: «این آگاهی باید از کودکی و مدارس آغاز شود. بحث اخلاق در علم و فناوری بسیار مهم است که با پیشنهاد ایران جایزه اخلاق در یونسکو راه‌اندازی شد. امروز شاهد پیشرفت علم و فناوری هستیم، اما متاسفانه اخلاق در آن وجود ندارد. اخلاق مورد تاکید دین و تاریخ کشور ماست که برای حفظ محیط‌زیست نیز باید آن را به کار بگیریم.»

  گودرزی: نقش آموزش برای حفظ محیط‌زیست ضروری است
محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان  در این نشست طی سخنانی نقش آموزش را برای حفظ محیط‌زیست ضروری خواند و گفت: «امیدواریم همان‌طور که وزارت ورزش محیط‌زیستی شد، محیط‌زیست هم ورزشی شود. همان‌طور که می‌دانید ورزش در هوای آلوده نه‌تنها مفید نیست، بلکه مضر هم هست و ما به معلمان ورزشی خود توصیه می‌کنیم که دانش‌آموزان در هوای مسموم ورزش نکنند.» او افزود: «تا موضوع محیط‌زیست به یک رفتار جمعی تبدیل نشود، اتفاق خاصی در این حوزه نخواهد افتاد، بلکه منفی هم خواهد بود. بحث آموزش در محیط‌زیست بسیار مهم است و ما معتقدیم آموزش باید منجر به تغییر رفتار شود.»
گودرزی ادامه داد: «مراحل اول آموزش آسان و دست‌یافتنی است و مراحل نهایی سخت است. کار آموزشی باید نهادینه شود و عنصری به نام یادگیری باید عمیق و منجر به تغییر رفتار باشد. متاسفانه در جامعه ایران این تغییر رفتار دیده نمی‌شود.»

 

تشکر ویژه ابتکار از میرزاده:
 دانشگاه آزاد اسلامی تلاش‌های خوبی در زمینه حفظ محیط‌زیست داشته است
«دانشگاه آزاد اسلامی تلاش‌های خوبی برای حفظ محیط‌زیست و همچنین در بخش آموزش از سوی استادان و دانشجویان داشته است.» این تاکید معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه محیط‌زیست است. معاون رئیس‌جمهوری در این نشست، ضمن تبریک هفته جهانی محیط‌زیست و اشاره به اهمیت آینده جهان گفت: «نقش تک‌تک ما در حفظ سیاره زمین مسئولیت بسیار بزرگی است. ما باید آینده جهان را بسازیم.»
ابتکار ادامه داد: «از دانشگاه آزاد اسلامی برای همکاری‌هایی که در محیط‌زیست داشته است، قدردانی می‌کنم. این دانشگاه تلاش‌های خوبی برای حفظ محیط‌زیست در بخش آموزش از سوی استادان و دانشجویان داشته است.»
معاون رئیس‌جمهوری افزود: «برای رسیدن به اهداف محیط‌زیستی باید با یک اندیشه و رویکرد مشترک با هم‌ همکاری کنیم. محیط‌زیست و ورزش با هم پیوند دارند. ورزش در محیط‌زیستی سالم و با تغذیه‌ای سالم، مفید خواهد بود. پیوند بین این دو بسیار مهم است.» معاون رئیس‌جمهوری بر شکل‌گیری آگاهی و جریان‌سازی اجتماعی تاکید کرد و ادامه داد: «این جریان‌سازی زمانی آغاز می‌شود که اندیشه حفظ محیط‌زیست در مردم نهادینه شده باشد. حرکتی که در اول فعالیت دولت یازدهم انجام شد و تصویر یوز ایرانی که روی پیراهن تیم‌ملی با همکاری وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت، زنگ بیدارباشی به جامعه جهانی برای حفاظت از گونه‌های مختلف حیات‌وحش و همچنین برای مردم خود ما بود. از این دست فعالیت‌های فرهنگی باید افزایش یابد تا حفاظت از محیط‌زیست در لایه‌های اندیشه مردم تاثیر بگذارد.» ابتکار در پایان گفت: «دکتر روحانی و دولت یازدهم نه‌فقط در شعار، بلکه به شکل عملی ثابت کردند این دولت، دولت محیط‌زیست است. امیدواریم بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم؛ همچنین تلاش‌هایمان را برای آینده‌ای بهتر و سالم‌تر برای نسل آینده افزایش دهیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha