سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸

عضو هیئت علمی‌ دانشگاه تهران ضمن انتقاد به ارائه آمارهای نسبت ازدواج به طلاق گفت: طبق محاسبات جمعیت‌شناختی میزان ازدواج در جامعه کم نشده، بلکه به دلیل پایین‌تر آمدن باروری در دهه 70، جمعیت در معرض ازدواج‌مان کاهش یافته است و به‌تبع آن تعداد کمتری ازدواج رخ می‌دهد.

ازدواج کم نشده، جوان دم‌بخت کم شده!

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی‌ دانشگاه تهران ضمن انتقاد به ارائه آمارهای نسبت ازدواج به طلاق گفت: طبق محاسبات جمعیت‌شناختی میزان ازدواج در جامعه کم نشده، بلکه به دلیل پایین‌تر آمدن باروری در دهه 70، جمعیت در معرض ازدواج‌مان کاهش یافته است و به‌تبع آن تعداد کمتری ازدواج رخ می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، شهلا کاظمی‌پور افزود: مرتباً از سوی سازمان ثبت احوال در مورد میزان ازدواج و طلاق آمار می‌دهند و به تعداد می‌گویند ازدواج کاهش یافته است درصورتی‌که این موضوع مانند داوطلبان کنکور است. کاهش این تعداد، به‌دلیل کاهش جمعیت در معرض ازدواج و تحصیل است، بنابراین نباید به تعداد اتکا کنیم؛ بلکه باید تعداد ازدواج‌ها را به جمعیت مجردها تقسیم کنیم. در مورد طلاق نیز زمانی که آماری می‌‌دهند باید تعداد طلاق‌ها را به جمعیت متأهل تقسیم کنیم. این‌که می‌گوییم نسبت ازدواج به طلاق، اصلاً نسبت درستی نیست؛ زیرا ازدواج و طلاق از دو جامعه متفاوت است.

وی با انتقاد از وضعیت آماردهی سازمان ثبت احوال اظهار کرد: آماری که در خصوص ازدواج و طلاق از سوی سازمان ثبت احوال منتشر می شود،آمار خام است و براساس همین آمار خام نتیجه گیری می‌کنند که طلاق زیاد و یا ازدواج کم شده؛ این درحالیست که این مقایسه اشتباه است و واقعیت را به طور صحیح نشان نمی دهد.

کاظمی‌پور تصریح کرد: برای رسیدن به نرخ واقعی ازدواج و طلاق در کشور، نیاز است تا اعداد خام نسبت به جمعیت در معرض آن واقعه(ازدواج یا طلاق)محاسبه شوند.

این جمعیت‌شناس و عضو هیئت علمی‌ دانشگاه تهران افزود: عده‌ای می‌گویند تعداد ازدواج‌ها کم شده است؛ درصورت‌که طبق محاسبات جمعیت‌شناختی میزان ازدواج در جامعه کم نشده، بلکه به دلیل پایین‌تر آمدن باروری در دهه 70، جمعیت در معرض ازدواج‌مان کاهش یافته است و به‌تبع آن تعداد کمتری ازدواج رخ می دهد.

کاظمی پور همچنین اظهار کرد: میزان خام ازدواج در سال 90، 11.6 ازدواج در هر هزار نفر از کل جمعیت و میزان خام طلاق نیز 1.9 طلاق در هر هزارنفر از کل جمعیت، بوده است.

وی ادامه داد: در سال 90 در مقابل هر هزار نفر زن مجرد ،92 ازدواج در کشور صورت گرفته است؛ همچنین آنکه در سال 90 در مقابل هر هزار زن متاهل 7.4 طلاق داشته‌ایم.

این جمعیت‌شناس در پایان درخصوص تحلیل وضعیت ازدواج و بالارفتن سن ازدواج جوانان در ایران، با بیان این‌که تغییرات جمعیتی موجب تغییر در سن ازدواج نشده است، بلکه این تغییر در سن ازدواج است که سبب تغییرات جمعیتی می‌شود، اظهار کرد: سن ازدواج و فرآیند تغییرات آن در ایران و سایر جوامع به این صورت است که هرچه جامعه به سمت مدرن‌شدن حرکت می‌کند، سن ازدواح نیز افزایش می‌یابد. در ایران در اوایل انقلاب سن ازدواج برای زنان 20 سال و برای مردان حدود 25 سال بود و به مرور این سن افزایش یافت تا این‌که در سرشماری سال 90 به 23.4 برای زنان و 27.5 برای مردان رسید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha