ر روزهای اخیر خانواده‌ای در یاسوج که براساس نتیجه سونوگرافی منتظر تولد نوزاد دختر بودند پس از گذشت یازده روز از تولد نوزاد پسر مبتلا به تشنجی را از بیمارستان تحویل گرفتند که به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج فرزند واقعی این خانواده است اما والدین این نوزاد هنوز هم این موضوع را نپذیرفته و در حال پیگیری قانونی هستند.

توضیحات بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج درباره ادعای جابه‌جایی نوزاد

سلامت نیوز:در روزهای اخیر خانواده‌ای در یاسوج که براساس نتیجه سونوگرافی منتظر تولد نوزاد دختر بودند پس از گذشت یازده روز از تولد نوزاد پسر مبتلا به تشنجی را از بیمارستان تحویل گرفتند که به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج فرزند واقعی این خانواده است اما والدین این نوزاد هنوز هم این موضوع را نپذیرفته و در حال پیگیری قانونی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، ماجرای عوض شدن کودکان در بیمارستان‌ها ظاهرا هنوز تمامی ندارد همین سال گذشته بود که دو نوزاد پسر تنها به دلیل تعویض مچ‌بند‌ شناسایی باهم عوض شدند و حالا خبر داغ دیگری در فضای مجازی منتشر شده است که حکایت از جا به جایی نوزاد دختری با نوزادی پسر در بیمارستان امام سجاد یاسوج داشت، خبر آنقدر جنجالی بود که رسانه‌ها را بر این واداشت که به صحت و سقم ماجرا بپردازند. تماس ها شروع شد،با زن جوانی که مادر این نوزاد بود و ادعای جابه جایی فرزندش در بیمارستان را داشت.

نوزاد دختری که پسر شد

رقیه یساری، مادر این نوزاد می‌گوید:در ماه ششم و هشتم حاملگی به سونوگرافی مراجعه کردم که در آنجا گفتند که هم خودت و هم فرزندت سالم هستید و هیچ مشکلی ندارید و وقتی از آنها در ارتباط با جنسیت جنین پرسیدم گفتند فرزندت دختر است در حالی که وقتی پس از گذشت یازده روز از بستری نوزاد، فرزندم را تحویل گرفتم هنگام تعویض پوشک متوجه شدم فرزندم پسری مبتلا به تشنج است.

مادر این نوزاد عنوان می‌کند: پس از اینکه ما به روستای میمند که محل سکونت خودمان است مراجعه کردیم پس از چند روز شخصی با گوشی شوهرم تماس گرفت و عنوان کرد که شما بچه من را برده‌اید و من قصد دارم که از شما شکایت کنم اما وقتی پس از این واقعه به بیمارستان مراجعه کردیم متوجه شدیم شخصی که تماس گرفته مزاحم تلفنی بوده است .

وی ادامه می‌دهد:قصد داریم از طریق پزشکی قانونی و آزمایشDNA این موضوع را پیگیری کنیم که چرا بچه ما که اعلام شده بود دختر سالم است الان پسر بیمار تحویل داده شده است و اینکه چرا تا چند روز اجازه نزدیک شدن به نوزاد را به ما نمی دادند.

پرستار قبل از رویت پرونده،جنسیت نوزاد را تایید کرد

پرویز یزدان پناه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در مورد این ماجرا به خبرنگار ما می‌گوید: وقتی بیست سوم اردیبهشت ماه امسال مادر بارداری با ضربان قلب شدید و نامنظم به بیمارستان امام سجاد یاسوج مراجعه می‌کند با توجه به اینکه وضعیت جسمی مادر خوب نبوده و فرزند در شکمش در حال از بین رفتن بود سریعا وی را برای سزارین به اتاق عمل منتقل کردند.

وی می افزاید: باتوجه به اینکه وضعیت سلامتی نوزاد مناسب و خوب نبود وی را احیا و به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان منتقل کردند. در طول مدت بستری نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه مادر راجع به جنسیت نوزاد سوالی نپرسید و هیچ یک از کادر پزشکی نیز نسبت به جنسیت نوزاد حرفی به مادر نزدند.در طول این مدت نیز باتوجه به اینکه نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری شده پرستاران نسبت به تعویض پوشک بچه اقدام می‌کردند بنابراین روز یازدهم که نوزاد به بخش اطفال منتقل شد مادر متوجه پسر بودن فرزند خود شده است این در حالیست که از روز اول تولد، رزدینت اطفال، ماما و پزشک متخصص زایمان پسر بودن نوزاد را ثبت کرده‌ بودند.

یزدان پناه در مورد چگونگی دریافت فرم ثبت احوال برای جنسیت دختر می‌گوید:متاسفانه پرستار و مسئول قسمت ثبت احوال بیمارستان قبل از رویت پرونده بیمار در سیستم بیمارستان به گفته‌ پدر مبنی بر دختر بودن نوزاد اعتماد کرده و فرم را به پدر تحویل داده‌اند که این قصور پرستار است زیرا هنوز پرونده مادر در سیستم بیمارستان ثبت نشده بود.

وی ادامه می‌دهد: مادر پس از ترخیص از بیمارستان تا 5 روز به ملاقات نوزاد نیامده بود و با توجه به گفته‌های مادر مبنی بر دختر بودن نوزادش کمیته‌ای شامل رزدینت اطفال، متخصص اطفال، ماما و پرستار تشکیل شده که همگی پسر بودن نوزاد در لحظه تولد را ثبت کرده‌اند. مادر هم براساس دو سونوگرافی قبلی بر دختر بودن نوزاد خود تاکید دارد در حالی که هنوز این سند را به بیمارستان ارائه نکرده است.بنابراین ما از مادر خواستیم سونوگرافی‌های انجام شده را به بیمارستان تحویل دهد، پس از آن نیز برای شفاف سازی اذهان عمومی حاضریم با هزینه بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی آزمایش دی ان ای را انجام دهیم تا شبهه این خانواده برطرف شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به زایمان دیگری در آن روز اشاره می‌کند و می‌گوید: یک ساعت قبل از مراجعه این مادر به بیمارستان نیز سزارین یک مادر باردار دیگر در این بیمارستان انجام شده که باتوجه به خوب بودن وزن و وضعیت مادر و نوزاد سریعا ترخیص شدند و حتی دو سونوگرافی موجود روی پرونده مادر قبلی نشان می‌دهد که نوزاد وی دختر بوده است.

یزدان‌پناه در مورد آخرین وضعیت پیگیری خانواده این نوزاد گفت: تاکنون از سوی این خانواده شکایتی صورت نگرفته است و از نظر ما تنها قصور صورت گرفته اقدام پرستار مبنی بر ارائه فرم ثبت احوال قبل از رویت پرونده بیمار در سیستم بیمارستان بوده است که باید با آن برخورد شود.

توضیحات بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج درباره ادعای جابه‌جایی نوزاد

همچنین روابط عمومی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج نیز در جوابیه‌ای مکتوب توضیحاتی در این زمینه داد از جمله این که هیچ کدام از سونوگرافی های مورد ادعای مادر نوزاد به بیمارستان ارائه نشده است و حتی در صورت انجام سونوگرافی بسته به سن حاملگی در هنگام سونوگرافی امکان خطای حدودا 20 درصدی برای تعیین جنسیت جنین وجود دارد.

همچنین به علت وضعیت اورژانس مادر باردار و جنین که ناشی از افت شدید ضربان قلب نوزاد بوده (که از ساعتی قبل در رحم شروع شده و ادامه پیدا کرده بود) عمل سزارین برای مادر باردار انجام شده و بعد از به دنیا آمدن نوزاد نیز عملیات احیاء برای وی انجام و از مرگ وی جلوگیری شده است و پس از آن نیز توسط پزشک متخصص زنان و نوزادان در دستکاه انکوباتور نگهداری نوزدان بدحال و به بخش مراقبتهای ویژه نوزادان انتقال داده شد.

در ادامه این جوابیه آمده است: در هر چهار گزارش ثبت شده توسط جراح زنان، رزیدنت نوزادان و مامای مستقر در اتاق عمل و پرستار تحویل گیرنده نوزاد در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان (NICU)جنسیت نوزاد پسر بوده است، پدر نوزاد هنگام مراجعه به واحد ثبت احوال با پر کردن فرم اطلاعات والدین و نوزاد، جنسیت نوزاد را براساس ذهنیت خود که برگرفته از سونوگرافی ابهام برانگیز و مورد ادعای والدین بوده، دختر عنوان کرده و حتی نام "حدیث " را نیز بر همین اساس برای نوزاد خود انتخاب کرده است و واحد ثبت احوال نیز براساس اعتماد به والدین و فرم دریافتی از آنها جنسیت را دختر اعلام کرده است.

همچنین برخلاف مطالب درج شده در برخی رسانه ها از زمان بستری نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه، به مدت پنج روز هیچ کدام از والدین به این بخش مراجعه نکردند و پس از پنج روز با تماس پرسنل بخش برای انجام مراقبت هم آغوشی مادر و نوزاد (KMC )، مادرنوزاد به بخش مراجعه کرده و نوزاد را مشاهده و در آغوش گرفته است؛ بنابراین می توانسته جنسیت نوزاد خود را نیز مشاهده کند که دلیل عدم مشاهده جنسیت نوزاد توسط مادر بر ما نیز پوشیده است.

همچنین سزارین دیگری که در همان روز انجام شده از نظر ساعت انجام و اتمام با این عمل سزارین هم پوشانی نداشته و نوزاد مورد بحث حداقل 70 دقیقه بعد از تولد نوزاد قبلی به دنیا آمده است(نوزاد قبلی به دلیل داشتن شرایط جسمی نرمال بلافاصله به خانواده اش تحویل داده شده است) در پایان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج پیشنهاد داد در صورت تمایل والدین و جهت تنویرکامل افکار عمومی آزمایش پیشرفته DNA برای نوزاد مورد بحث و والدین محترم آنها در آزمایشگاه‌های معتبر ژنتیک کشور انجام شود تا هرگونه شک و شبهه در این خصوص برطرف شود.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha