با توجه به گزارش وزیر کشور در صحن علنی مجلس دهم درباره وضعیت آسیب های اجتماعی در ایران اولین اقدامی که در مورد آسیب‌های اجتماعی باید صورت بگیرد قبول مسئله و فهم صحیح این موضوع است.

گزارش وزیر کشور از آسیب های اجتماعی،یک گام به جلو

سلامت نیوز-*فاطمه دانشور: با توجه به گزارش وزیر کشور در صحن علنی مجلس دهم درباره وضعیت آسیب های اجتماعی در ایران اولین اقدامی که در مورد آسیب‌های اجتماعی باید صورت بگیرد قبول مسئله و فهم صحیح این موضوع است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان، متاسفانه در سال‌های گذشته تلاش‌مان بر کتمان معضل آسیب‌های اجتماعی بوده است.وقتی موضوع آسیب‌ها را کتمان یا انکار می‌کردیم یا سعی می‌کردیم مسئله‌ای که وجود دارد را نبینیم؛ مسئله آسیب‌ها بزرگتر و پیچیده‌تر شده و سخت تر می‌شود حلش کرد. اتفاقی که در سال‌های گذشته افتاده است (بحث انکار و کتمان) ، کار را در حوزه اجتماعی سخت کرد.از دیگر سو، در حال حاضر از شهرداری گرفته تا دیگر نهادها مانند وزارت کشور در بحث آسیب‌های اجتماعی حساس شده‌اند که در واقع این حساسیت یکی از اهداف اولیه ما به عنوان فعالین اجتماعی بود. در طی این سال ها آرزوی ما این بود که مسئولان اصل معضل را بپذیرند و بعد از پذیرش ایشان،می‌توانیم راجع به حلش صحبت کنیم. بنابراین امسال و سال گذشته موارد آسیب‌های اجتماعی بیان می‌شود و همین که در قالب آمارها اعلام می‌شود بسیار دارای اهمیت است.
نکته مهم تر گزارش وزیر کشور در مورد آسیب های اجتماعی این است که همین افرادی که بارها می‌گفتند ما حاشیه نشین نداریم، معتاد زن وجود ندارد و یا فرزند خارج از نکاح وجود ندارد، همین افراد شروع به اعلام آمارها کرده‌اند. به اعتقاد نگارنده این اعلام و گزارش دادن در صحن علنی مجلس یک حرکت رو به جلو است . قدم بعدی هم که مهم است این است که به خاطر دوری مسئولین از معضلات آسیب‌های اجتماعی فهم صحیحی از آسیب ها وجود نداشته است. برای این که این مشکل مسئولین و دوری‌شان از واقعیت‌های اجتماعی حل شود باید اجازه لازم به NGOها بدهند و سازمان های مردم نهاد بیایند و در تصمیم گیری‌ها مشارکت کنند.واقعیت این است نه دولت و نه دیگر سازمان‌ها به تنهایی و بدون کمک سازمان های مردم نهاد نمی توانند این کشتی به گل نشسته معضلات اجتماعی را به پیش ببرند.

*رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha