شاید شما هم شنیده باشید اگر نوجوانان و كودكان در دوران بلوغ از لبنیات و پروتئین استفاده كنند یا اگر به ورزش‌های خاصی بپردازند قدشان بلند می‌‌شود.

حالا مدیر گروه تغذیه دانشگاه تهران در جمعی آمده و گفته كه بیماری‌های قلبی در بزرگسالی ناشی از تغذیه بد در نوجوانی است.

علی كشاورز می‌‌گوید: «به طور كلی بیمار‌ی‌هایی مانند پوكی استخوان، بیماری‌های قلبی - عروقی، فشار خون و دیابت ناشی از بدخوری و سوء‌تغذیه در دوران بلوغ است. یك فرد در شش ماهه اول زندگی و دوران بلوغ رشد سریع را تجربه می‌‌كند. نیازهای تغذیه‌ای در طول نوجوانی بیش از هر زمان دیگر افزایش می‌‌یابد. مقدار این نیاز عموما از دوران كودكی به نوجوانی زیاد می‌‌شود اما با حركت به سمت بزرگسالی این نیازها كاهش پیدا می‌‌كند.»

شیر، ماست، پنیر، تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، جگر، سبزی‌ها و میوه‌های مختلف از جمله غذاهای مناسب در دوره بلوغ به شمار می‌‌آیند. نیاز به مواد مغذی در نوجوانان به موازات سرعت رشد افزایش می‌‌یابد به طوری كه بالاترین میزان نیاز در زمان حداكثر سرعت رشد مشاهده می‌‌شود.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه تهران می‌‌گوید: «بلوغ مرحله مهمی از دوران رشد و تكامل است. در این مرحله از رشد كودك از نظر فیزیكی، اجتماعی و فكری تكامل می‌‌یابد. تغییرات مربوط به بلوغ در كودكان در سنین مختلف دیده می‌‌شود. ممكن است فرد در این دوران10 تا 15 سانتیمتر افزایش قد داشته باشد و به تناسب آن نیز وزن افزایش پیدا می‌‌كند. یك كودك در ضمن بلوغ ممكن است، ابتدا فقط از یك جنبه تكاملی مثلا از نظر جسمی رشد كند و جنبه‌های دیگر رشد و تكامل مثلا رشد فكری و اجتماعی را در سال‌های بعد نشان دهد.»

دكتر علی كشاورز می‌‌گوید: «برنامه غذایی نوجوانان باید شامل تركیبی از غذاهای مختلف در گروه‌های اصلی غذایی باشد. سه وعده اصلی غذایی با تكید بر مصرف صبحانه و دو میان‌وعده توصیه می‌‌شود. در میان‌وعده‌ها به جای استفاده از مواد غیرمغذی و مواد كالری‌زا مثل نوشابه‌ها، چیپس و كیك‌ها از مواد غذایی مغذی مانند شیر، نان، پنیر، خشكبار، میوه‌ها و مغزها نیز باید استفاده شود. نیاز به انرژی در دوره جوانی بالا می‌‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha