سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹

سازمان پزشکی قانونی استان تهران از مراجعه 6928 نفر به دلیل آسیب دیدگی ناشی از نزاع به مراکز این سازمان تنها در ماه فروردین خبر داد.

آماری از کتک‌کاری‌های روزانه در تهران

سلامت نیوز: سازمان پزشکی قانونی استان تهران از مراجعه 6928 نفر به دلیل آسیب دیدگی ناشی از نزاع به مراکز این سازمان تنها در ماه فروردین خبر داد.
سازمان پزشکی قانونی استان تهران از مراجعه 6928 نفر به دلیل آسیب دیدگی ناشی از نزاع به مراکز این سازمان تنها در ماه فروردین خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در نخستین ماه از سال جاری 6928 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراكز پزشكی قانونی استان تهران مراجعه کرده اند، آماری که تقسیم آن به تعداد روزهای ماه فروردین به عدد روزانه وقوع 223 نزاع در تهران می رسد و در در حالیست که بنا بر اعلام پزشکی قانونی آمار نزاع در این ماه کاهش 5.2 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.
 
از میان مراجعه کنندگان این ماه 4333نفر را مردان و 2595 نفر را زنان شامل می شوند.
 
هزینه نزاع افزایش یابد
دکتر امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس با بیان اینکه  به این آمار باید شمار افرادی را که به پزشکی قانونی مراجعه نمی کنند اضافه کرد،گفت: وقوع نزاع در دو دسته خانگی و خارج از خانه دسته بندی می شود، نزاع یکی از عواملی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد بحث‌هایی نظیر مالکیت، سوء تفاهم‌ها، تعصب و ... در بروز آن نقش قابل توجهی دارد.
 
وی با اشاره به نزاع‌هایی که در بیرون از محیط خانه رخ می‌دهد گفت: در این نزاع‌ها عمدتا برخی بحث‌ها بر سر مالکیت یا اثبات حقانیت خود سبب وقوع نزاع می‌شود که تصادفات خودرویی نمونه بارز آن است به طوری که امروزه می‌توان گفت که بخش قابل توجهی از تصادفات به نزاع چه از نوع فیزیکی و چه از نوع زبانی ختم می‌شود.
 
حریرچی با بیان اینکه کاهش آستانه تحمل مردم، فقر و بیکاری، گرانی و ... منجر به ایجاد شرایطی شده که به نزاع و پرخاشگری ختم می‌شود، افزود: از سوی دیگر استفاده از برخی آرامبخش‌ها و مواد مخدر صنعتی نیز حساسیت‌های عصبی را در افراد افزایش داده و سبب پرخاشگری آنان می‌شود.
 
این جامعه شناس با تاکید بر اینکه باید هزینه نزاع را برای افراد آغاز کننده آن افزایش داد، تصریح کرد: یکی از مواردی که گاه سبب ایجاد حاشیه امن برای افراد نزاع کننده می‌شود این است که فرد مقصر خود نزاعی را آغازکرده اما پس از مراجعه به کلانتری پرونده مشمول سازش شده و در روند رسیدگی قرار نمی‌گیرد، این شرایط ممکن است به نوعی روند رسیدگی به پرونده در نهادهای قضایی را کاهش دهد اما از سوی دیگر باید توجه داشت که گاه سبب جری شدن افراد در ارتکاب نزاع می‌شود چرا که آنان گمان می‌کنند که همواره می‌توانند پس از آغاز یک نزاع پرونده را در مرحله سازش مختومه کنند.  از سوی دیگر فردی که در جریان نزاع مظلوم واقع شده نیز امید خود برای احقاق حققش را از دست داده و به سازش اکتفا می‌کند.
 
حریرچی یکی دیگر از آفت‌های کاهش هزینه‌های نزاع در جامعه را گرایش افراد به گردن کلفتی و قلدری برشمرد و به ایسنا گفت: گاهی فردی که در چندین مورد نزاع حقی را از کسی پایمال کرده و مجازات نشده است با پررویی دست به اقدامات دیگری نظیر زورگیری، تهدیدو تعرض شهروندان و ... می‌زند.
 
این جامعه شناس با اشاره به انفعال شهروندان هنگام بروز نزاع نیز گفت: در گذشته شاهد این بودیم که حین وقوع نزاع شهروندان و افراد حاضر اقدام به جدا کردن طرفین نزاع از یک دیگر کرده و با اقدامات خود هزینه آن را کاهش می‌دهند اما امروزه اغلب شهروندان یا بی تفاوت از کنار آن عبور می‌کنند یا با ترس از اینکه ممکن است یکی از طرفین حامل چاقو یا سلاح سرد باشد از دخالت در نزاع خودداری کرده و تنها به تماشای آن می‌پردازند.
 
وی درباره زمینه‌ها و علل بروز نزاع در خانه نیز گفت: در این شرایط نیز مسائل اقتصادی و یک سری سوء تفاهم‌ها و مسایل ناموسی جزو دلایل اصلی به حساب می‌آید. به عنوان مثال گاهی یکسان نبودن دخل و خرج خانواده و ناتوانی سرپرست در تامین حداقل نیازها روی روابط طرفین به ویژه زوجین تاثیرگذار شده و باعث ایجاد درگیری میان آنان می‌شود.
 
حریرچی با اشاره به سوء تفاهم‌ها و درگیری‌های ناشی از مسائل ناموسی و تعصبی در محیط خانه نیز گفت: درگیری‌هایی نظیر آنچه که میان پدر و دختر، زوجین و ... رخ می‌دهد عمدتا ناشی از همین موارد است که با مسائلی نظیر بحث بر سر پوشش و ... آغاز می‌شود.

ارتباط آمار نزاع با توسعه‌شهرها
وی درباره ارتباط بین آمار نزاع و توسعه یافتگی شهرها نیز خاطر نشان کرد: گرچه ممکن است نگاه سطحی پرجمعیت بودن شهر را دلیلی برای کاهش نزاع در آن بیابیم اما در اصل شهرها به لحاظ فیزیکی توسعه داشته‌اند و به لحاظ فرهنگی هیچ توسعه‌ای نداشته‌اند. از سوی دیگر با بزرگتر شدن شهرها ساکنان نسبت به یکدیگر غریبه شده و فاصله طبقاتی نیز میانشان افزایش می‌یابد که موارد اینچنینی سبب حساسیت افراد و کاهش آستانه تحملشان می شود و اتفاقاتی نظیر بروز نزاع نیز در آن افزایش می‌یابد.
 
به گفته حریرچی در شهرهای کوچک با توجه به آداب و فرهنگی که وجود دارد و همچنین شناخته شدن افراد نزد یکدیگر عمدتا اتفاقاتی نظیر نزاع کمتر رخ می‌دهد.
 
این جامعه شناس، حاشیه نشینی در اطراف کلان شهرها به ویژه تهران و مشهد را از دیگر معضلات برشمرد و گفت: در این شرایط نیز با توجه به اینکه فاصله طبقاتی زیادی میان افراد حاشیه نشین و مرفه شهرها وجود دارد گفت: مسائلی نظیر نزاع و ... می تواند میانشان رخ می‌دهد.
 
توصیه پزشکی قانونی به مراجعه کنندگان نزاع
سازمان پزشکی قانونی نیز با ارائه توصیه هایی از مراجعه کنندگان نزاع خواست که هنگام مراجعه به سازمان به آن توجه داشته باشند،بر این اساس ظاهر خون آلود تأثیری در صدور نظریه كارشناسی توسط پزشكی قانونی ندارد، آنچه مبنای صدور نظریه كارشناسی در خصوص جراحات است، نوع جراحت و عمق آن است. لذا معاینه دقیق ‌تر ضایعات نیازمند تمیز بودن موضع و بررسی دقیق آن توسط كارشناسان پزشكی قانونی است.

 همچنین باید توجه داشت دیگر چیزی به نام طول درمان در پزشكی قانونی تعیین نمی‌شود و این هم یکی دیگر از باورهای نادرست به یادگار مانده از گذشته است، برای صدور نظریه كارشناسی در خصوص صدمات ناشی از نزاع توسط سازمان پزشكی قانونی ارائه معرفی نامه از مراجع قضایی و یا كلانتری الزامی است.

در مواردی برای بررسی دقیق تر جراحات و یا عوارض صدمات نیازمند اخذ مشاوره و یا تصویربرداری و یا سایر اقدامات پاراكلینیك هستیم. این امر برای حفظ حقوق مراجعین و اظهار نظر دقیق در خصوص صدمات است، لذا صبر و شكیبایی بیشتر مراجعه کنندگان را می طلبد.

 در صورت وجود جراحات و صدمات عمده و تهدید كننده، فرد می تواند پس از انجام اقدامات درمانی به پزشكی قانونی مراجعه كنند. سوابق اقدامات انجام شده از سوی پزشكی قانونی از مرجع درمان كننده اخذ خواهد شد تا حقی از فردی ضایع نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha