دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 18487

مردان در ایران ، آغازگر و توسعه دهنده بیماری های آمیزشی هستند ، تعداد بیماران ایرانی مبتلا به انواع بیماریهای آمیزشی در مقایسه با کشورهای جنوب شرقی آسیا رو به افزایش است اما آمار در مقایسه با کشورهای مدیترانه ای بسیار پایین است.

مردان،آغازگر بیماریهای آمیزشی در ایران
مردان در ایران، آغازگر و توسعه دهنده بیماری های آمیزشی هستند و عموما ارتباط یک مرد با چند زن و یا یک زن با چند مرد در شیوع این نوع بیماری‌ها بسیار موثر است، چنانچه بستر آموزش و ترویج رفتار جنسی سالم در رابطه های جنسی فراهم نشود امكان انتقال بیماری‌های آمیزشی و ایدز گسترش می‌یابد.

جمع‌کردن آمار بیماری‌های آمیزشی در کشورهایی مانند ایران بسیار سخت است. روش آزمایشگاهی نیز در تشخیص این بیماریها موثر نیست و ارزش علمی ندارد همچنین هزینه زیادی را نیز در بر دارد. در این‌باره سازمان بهداشت جهانی هم با این روش تشخیص مخالف است.

دکتر کیانوش کمالی كارشناس اداره بیماری ایدز در وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «فردا» شیوع بیماریهای آمیزشی در ایران را در مقایسه با کشورهای مدیترانه شرقی بسیار بالا دانست و گفت: تعداد موارد گزارش شده بیماران آمیزشی در ایران در سالهای اخیر رو به افزایش است. میزان بروز این بیماریها در منطقه مدیترانه شرقی و شمال آفریقا بین 4 تا 7% برآورد می‌شود و در واقع مقام چهارم را در بین 9 منطقه تعریف شده دارد.(بیبن کشورهای آمریکای شمالی، اروپای غربی و استرالیا با برآوردهای 1 تا 4% و آمریکای لاتین و آسیای جنوب و جنوب شرقی با بروز 7 تا 17). میزان بروز در آفریقا 11 تا 35% برآورد شده است.

 وی افزود: در رابطه های غیرجنسی ناسالم موردهای نادری را می‌بینیم که تاکنون از چشم پزشکان پنهان مانده و هر روز نیز شیوع آن در حال افزایش است مانند تبخال تناسلی که بیشتر در مردان دیده می‌شود. اما نکته مهم تحقیق در خصوص شیوع بیماری های آمیزشی و کنکاش برای ارائه آمار واقعی این بیماران است زیرا بدون شناسایی آنها نمی توان برای کاهش این بیماری در کشور فعالیت خاصی انجام داد و بیماران ناشناخته خود به دلیل رابطه‌های جنسی گسترده به توسعه این بیماری دامن می زنند.

 کمالی با اشاره به اینکه در ایران اکثرا مردان آغازگر این نوع بیماری ها هستند یادآور شد: عموما رفتارهای جنسی پر خطر، دلیل این بیماری است و تنها از طریق محدود نمودن این نوع رابطه و یا به تاخیر انداختن اولین رابطه جنسی با توجه به سن در میان جوانان، همچنین استفاده از کاندوم و یا از همه مهمتر وفادار بودن به همسر را می توان از افزایش آن جلوگیری کرد. این مطلب مصداق همان سه عبارت مشهور یعنی "عفاف"، "کفاف" و "غلاف" است.

 كارشناس اداره بیماری ایدز در وزارت بهداشت گفت: برای کنترل این بیماری همان صحبتهایی که در خصوص گسترش بیماری ایدز از راه انتقال جنسی وجود دارد برای افزایش آمار این بیماران نیز می توان گفت. اما در ایران مردان آغازگر و توسعه دهنده این بیماری هستند. عموما ارتباط یک مرد با چند زن و یا یک زن با چند مرد در شیوع این نوع بیماری ها بسیار موثر است. چنانچه بستر آموزش و ترویج رفتار جنسی سالم در رابطه های جنسی فراهم نشود امكان انتقال بیماری‌های آمیزشی و ایدز گسترش می یابد.

 کیانوش کمالی خاطر نشان کرد: در آماری که از مبتلایان به بیماری های آمیزشی گرفته شده است میانگین سن این بیماران در ایران بین 15 تا 45 سال است که حدفاصل این سنین اوج رابطه‌های جنسی است. اما در ایران بیشترین موارد در گروه سنی 25- 30 سال گزارش شده است.

 این کارشناس در خصوص بیماری ایدز نیز با بیان اینكه بر اساس مطالعات پراکنده شیوع بیماری ایدز و مقاربتی، آمار زنان درمعرض خطر، بیشتر است ادامه داد: در ایران تقریبا عده زیادی از زنان گرفتار چنین بیماری هستند ولی به این معنی نیست که شیوع بیماری در مردان کم است بلکه مسئله این است که زنان بیشتر از مردان به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند با این وجود هنوز این آمارها دقیق نیست زیرا بسیاری از بیماری ها نیز چه در زنان و چه در مردان به دلیل عدم مراجعه به پزشک و مراکز درمانی است البته در بسیار دیده شده که این نوع بیماریها در زنان نیز یا به دلیل رابطه‌های گسترده و یا به دلیل ناآگاهی از بیماری خود بی اطلاع هستند.

 وی ادامه داد: توجیه این مسئله که می گوییم مردان آغازگر این بیماری هستند این است که رابطه های جنسی مردان در سنین پایین بیشتر از زنان است و همچنین مردان در صورت بروز بیماری رغبتی از خود برای مراجعه به مراکز درمانی نشان نمی دهند. از این رو تعداد واقعی مبتلایان به این بیماری پنهان مانده است.

 كمالی همچنین از راه‌های محافظت و مقابله با این بیماری را آشنا نمودن جوانان در سنین کودکی و نوجوانی با مسائل جنسی عنوان کرد و گفت: همانظور که ما فرزندانمان را در مدارس با علوم متفاوت و همچنین آموزه های دینی آشنا می کنیم بهتر است که با توجه به رده های سنی مختلف دختران و پسران و براساس درک آنها در مدارس آنها را با مسائل جنسی و برخورد با این بیماری ها و یا مبارزه با ایدز ارشاد نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha