به گفته یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، چندگانگی سازمان‌های بیمه‌گر، عدم پرداخت حق بیمه واقعی توسط افرادی كه درآمدهای خوبی دارند و اضافه كردن بارهای درمانی افرادی كه هیچ‌گاه حق بیمه را به طور كامل پرداخت نكرده‌اند بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر سبب شده كه این سازمان‌ها به تعهدات‌شان عمل نكنند و مشكلاتی برای اقشار آسیب‌پذیر بوجود آید.

سیامك مره‌صدق، در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از عملكرد بیمه‌های درمانی، تصریح كرد: در تمام كشورهای دنیا بیمه صنعتی است كه از نظر منابع مالی خیلی به دولت وابسته نیست، چرا كه با جذب حق بیمه‌ و فعالیت‌های اقتصادی كه مطابق با اساسنامه مجاز است، منابع مالی لازم را برای پوشش هزینه‌های درمان تامین می‌كند، اما متاسفانه در كشور ما قسمت عمده‌ای از بار بیمه بر دوش دولت گذاشته شده است.

نماینده كلیمیان در خانه ملت با بیان این‌كه منطقی نیست همه افراد به یك نسبت از یارانه درمان برخوردار باشند، تاكید كرد: با واقعی كردن نرخ بیمه برای افرادی كه توان پرداخت نرخ واقعی حق بیمه را دارند دست دولت برای كمك به اقشار محروم و آسیب‌پذیری كه توانایی پرداخت حق بیمه را ندارند، بازتر می‌شود. به تعبیر بهتر باید افرادی كه توانایی پرداخت حق بیمه را دارند حق بیمه را به صورت واقعی پرداخت كنند و افرادی كه توان پرداخت حق بیمه را ندارد از كمك‌های لازم دولتی برای پرداخت این حق بیمه برخوردار شوند.

مره‌صدق تاكید كرد: بدون شك با پرداخت حق بیمه به شیوه كنونی باری بیش از حد توان بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر نهاده‌ایم كه توان پرداختی آنها به علت مواجه بودن با محدودیت منابع مالی دچار نقصان می‌شود. مشكلات مذكور به چند مساله برمی‌گردد، نخست این‌كه حق بیمه‌ای كه افراد مرفه و پردرآمد جامعه پرداخت می‌كنند واقعی نیست به این معنا كه حق بیمه آنها بر اساس درآمد واقعی‌شان تنظیم نمی‌شود، دیگر این‌كه میزان یارانه‌ای كه برای تحت پوشش قراردادن اقشار محروم در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار می‌گیرد با مقدار واقعی مورد نیاز متفاوت است.

وی ادامه داد: ضمن این‌كه یكسری تعهدات خاص برای سازمان‌های بیمه‌گر ایجاد كرده‌ایم مثل بیمه شدن بیمار سرتخت كه در هیچ جای دنیا در صنعت بیمه مفهوم علمی ندارد، در حالی كه در همه جای دنیا كسی حق دارد از بیمه استفاده كند كه حداقل 6 ماه حق بیمه پرداخت كرده باشد، این‌كه بیمار درست در لحظه‌ای كه بیمار می‌شود با پرداخت حق بیمه بخواهد تحت پوشش قرار گیرد، درست نیست و یا پرداخت هزینه‌های بیماران تصادفی كه تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و بیمه شخص ثالث هم آنها را پوشش نمی‌دهد به سازمان‌های بیمه‌گر بار می‌شوند، مسلما پرداخت این‌گونه هزینه‌ها در درازمدت ‌بار مالی برای سازمان‌های بیمه‌گر ایجاد می‌كند كه در پرداخت تعهدات‌شان دچار اشكال می‌شوند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: برای برون‌رفت از این مشكلات باید یك سیستم بیمه‌ای واحد در كشور داشته باشیم كه خدمات یكسانی در سیستم‌های متفاوت ارایه كند، استفاده از حداقل بیمه، حق قانونی همه مردم ایران بر اساس قانون اساسی است، اما باید آنهایی كه توان پرداخت دارند حق بیمه واقعی پرداخت كنند و آنهایی كه توان پرداخت كامل حق بیمه را ندارند بر اساس دهك‌های درآمدی مورد حمایت قرار گیرند.

به گفته این نماینده مجلس، با توجه به برنامه‌هایی كه در دولت وجود دارد احساس می‌كنم قرار است مقداری از درآمد حاصل از هدفمند كردن یارانه‌ها در این بخش سرمایه‌گذاری و صرف پوشش بیمه‌ای لازم برای ایجاد حداقل امكانات درمانی برای دهك‌های آسیب‌پذیر شود كه این می‌تواند یك گام مثبتی باشد، در واقع معنی واقعی هدفمند سازی یارانه‌ها می‌تواند در چنین بخش‌هایی ظهور یابد كه امیدوارم این موضوع شكل واقعی به خود گیرد، اما در حال حاضر به این دلیل كه باری كه بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر نهاده شده از توان مالی آنها بیشتر است در پرداخت تعهدات‌شان با تاخیر روبرو می‌شوند.

مره‌صدق در مورد بازگشت بیمه‌ها‌ به وزارت بهداشت برای رفع مشكلات نیز تصریح كرد: كاهش مشكل به این سطح در واقع درست ندیدن مشكل است، مشكل ما عدم تعریف جامع از سیستم بیمه است، نخست باید تعریف جامعی از سیستم‌ بیمه بوجود آید و منابع مالی آن مشخص شود تا پرداخت هزینه‌ها در حد توانش باشد، سپس می‌توان تصمیم گرفت كه متولی بیمه كجا باشد.

وی داشتن یك برنامه واحد و مدون بر اساس توان‌ مالی سازمان‌های بیمه‌گر و دریافتی‌های آنها از مردم و پوشش افرادی كه توان پرداخت ندارند را در درجه اول اهمیت خواند و اظهار كرد: در صورت داشتن این برنامه‌ سازمان‌های بیمه‌گر می‌دانند كه توانشان برای پوشش خدمات درمانی تا چه حد است و تعهدات‌شان را بر اساس اولویت‌ها و توانایی‌های‌ مالی تعریف می‌كنند. در صورت تحقق این امر دیگر شاهد نخواهیم بود كه برخی بیمه‌ها برای جراحی‌های زیبایی هزینه پرداخت كنند و برخی مواقع افراد برای درمان‌های ضروری با مشكل مواجه باشند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان در خاتمه با بیان این‌كه اجرای صحیح طرح هدفمندكردن یارانه‌ها كمك زیادی به حل مشكلات مردم در پرداخت‌ هزینه‌های درمان خواهد كرد، گفت: در حال حاضر حتی یارانه‌ای كه دولت به بخش درمان واگذار می‌كند هدف‌دار نیست تا به صورت كامل صرف افرادی شود كه توان پرداخت هزینه‌های درمانی خود را ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha