دانشمند‌ان انگلیسی در پژوهشی جدید دریافته‌اند كه تفاوت‌های اساسی بین استخوانی كه جمجمه را می‌سازد، با استخوانی كه دستها و پاها را تشكیل می‌دهد، وجود دارد .

دانشمند‌ان دانشگاه كوئین ماری در لندن معتقدند كه این یافته جدید می‌تواند گامی تازه برای مقابله با ضعف و شكستگی‌های استخوانی به ویژه در مورد بیماران مبتلا به پوكی استخوان باشد.

امروزه این مطلب به خوبی پذیرفته شده كه استخوان‌های دست‌ها و پاها در صورتی كه فرد ورزش نكند، ضعیف شده و مستعد شكسته شدن و ترك خوردگی می‌شوند.

در این پژوهش جدید كه در مجله پلوس زان به چاپ رسیده محققان می‌گویند: درك جدید آنها از تفاوت‌های بین دو نوع استخوان می‌تواند منجر به كشف روش‌های جدید برای درمان یا پیشگیری از پوكی استخوان شود. در مبتلایان به پوكی استخوان، استخوان‌های بیمار سست می‌شوند و در معرض شكستگی هستند.

این عارضه استخوانی با افزایش سن شایع می‌شود و به ویژه در زنان یائسه به دلیل كاهش قابل ملاحظه هورمون استروژن بیشتر بروز می‌كند.

محققان روی سلول‌های استخوانی در این دو نوع بافت متفاوت استخوانی، مطالعات ژنتیكی انجام داده و به نتایج امیدوار كننده‌ای دست یافته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha