متخصص زنان و زایمان با اشاره به شیوع بیماری «آندومتریوز» در شهرهای صنعتی گفت: توسعه مراکز ویژه درمان این بیماری در کشور ضرورت دارد.

نازایی در کمین بیماران مبتلایان به آندومتریوز

سلامت نیوز:متخصص زنان و زایمان با اشاره به شیوع بیماری «آندومتریوز» در شهرهای صنعتی گفت: توسعه مراکز ویژه درمان این بیماری در کشور ضرورت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،خدیجه شادجو در مورد بیماری آندومتریوز اظهار داشت: این مشکل در زنانی که در مناطق صنعتی و شهرهای دچار آلودگی هوا زندگی می‌کنند، بیشتر است بنابراین شرایط منطقه‌ای در بروز این بیماری تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه بیماری‌های زنان تا حدودی بستگی به منطقه و آب و هوای محل سکونت آن نیز می‌تواند داشته باشد، افزود: در شهرهایی همچون زاهدان و چابهار، بیماری‌های زنان بیشتر در مورد تعداد زایمان‌هایشان بوده و پوکی استخوان و دردهای استخوانی از دغدغه‌های آنها به شمار می‌رود.

متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه ابتلا به فیبروم و آندومتریوز در مناطق صنعتی و شهرهای پیشرفته، احتمال آن چندین برابر است، گفت: این در حالی بوده که این دو مشکل ارتباط زیادی با نازایی داشته و سبب بروز عوارض مختلفی در زنان می‌شود.

شادجو ادامه داد: آندمتریوز بیماری است که 20 سال قبل ناشناخته بود، ولی متأسفانه در حال حاضر به وفور مشاهده می‌شود که افزایش و توسعه مراکز درمان آندومتریوز در کشور ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: شناخت و تشخیص قطعی آندومتریوز از طریق عمل جراحی صورت می‌گیرد، ولی با این وجود، هر بیماری را نمی‌توان جراحی کرد و براساس آمارهای تخمین‌زده شده، آندمتریوز بیش از 10 تا 15 درصد زنان در سن باروری را درگیر می‌کند.

فلوشیپ‌لاپراسکوپی و آندوتریوز در مورد علائم و نشانه‌های ابتلا به آندومتریوز گفت: دردهای زمان قاعدگی و نازائی از علائم عمده ابتلا به آندومتریوز بوده و بسیاری از افراد هنگامی که برای درمان نازائی خود به پزشک زنان مراجعه می‌کنند، متوجه بیماری آندومتریوز در بدن خود می‌شوند.

شادجو تأکید کرد: اولین عمل جراحی در آندومتریوز بسیار حائز اهمیت بوده و اگر به درستی این بیماری هنگام عمل جراحی درمان نشود، احتمال عود آن وجود دارد و زمانی که چند بار این مشکل در بدن بازگشت کند، بیمار آسیب دیده و ممکن است تخمدانی برای حفظ باروری آن باقی نماند و یا یائسه زودرس شود.

متخصص زنان و زایمان در مورد تفاوت چسبندگی با آندومتریوز گفت: در اصطلاح این دو مشکل یکسان هستند، ولی چسبندگی ممکن است در اثر یک عفونت یا در ارتباط با یک جراحی ایجاد شود ولی گاهی بیماری آندومتریوز نیز چسبندگی ایجاد می‌کند و زمانی که این چسبندگی بیشتر شود به سطوحی همچون روده و یا دور حالب می‌نشیند و با گذشت زمان ممکن است به دیگر اعضای بدن همچون کلیه‌ها، روده و... آسیب برساند.

وی با بیان اینکه در مطالعات اخیر نشان داده شده که متوسط ابتلا به آندومتریوز 30 سال است، گفت: آندومتریوز از زمان تشخیص و درمان در کشورهای پیشرفته ممکن است 6 تا 7 سال به طور انجامد در ایران نیز این آمار حدود 10 سال بوده و ممکن است مدت زمان زیادی از بروز علائم تا عمل جراحی برای درمان طول بکشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha