جمعی از کارشناسان و متخصصین بهداشت کشور طی نامه ای به مدعوین برنامه نبض که موضوع هفته گذشته خود را به بررسی مشکلات طرح مراقبین سلامت اختصاص داده بود از انحراف موضوع مراقبین سلامت خبر داد و افزود : باتوجه به اینکه این برنامه نتوانست درد جامعه بهداشتی را بازگو کند خدمتتان مسائل زیر را یادآوری مینمائیم:

در پرداخت های مراقبین سلامت شفافیتی دیده نمیشود/نحوه ی بکارگیری نیروی بهداشتی در طرح تحول بهداشت سلیقه ای است

سلامت نیوز:جمعی از کارشناسان و متخصصین بهداشت کشور طی نامه ای به مدعوین برنامه نبض که موضوع هفته گذشته خود را به بررسی مشکلات طرح مراقبین سلامت اختصاص داده بود از انحراف موضوع مراقبین سلامت خبر داد و افزود : باتوجه به اینکه این برنامه نتوانست درد جامعه بهداشتی را بازگو کند خدمتتان مسائل زیر را یادآوری مینمائیم:

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این نامه را در زیر بخوانید:

مدعوین محترم برنامه نبض خبر
سرکار خانم دکتر شیخ الاسلام-استاد فرهیخته بهداشت و تغذیه عضو فرهنگستان علوم پزشکی
جناب آقای دکتر کلانتری-قائم مقام محترم معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
جناب آقای دکتر خضری -عضو محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی


سلام علیکم
ضمن آرزوی توفیق هرچه بیشتر برای جنابعالی و دیگر اساتید فرهیخته حوزه بهداشت،با توجه به حضور شما سروران عزیز در برنامه نبض شبکه خبر در جمعه هفته گذشته پیرامون موضوع مراقبین سلامت که به عنوان بزرگترین نیروی فعال در بخش بهداشت و سلامت جامعه شناخته می شوند ما به عنوان جمعی از فعالین و دانش آموختگان این حوزه لازم دیدیم تا احتراما نکاتی را خدمت جنابعالی و همکارانتان عرض نمائیم. 

متاسفانه با اینکه موضوع برنامه مشکلات نیروهای بهداشتی و مراقبین سلامت شاغل در طرح تحول سلامت بود نه تنها به این موضوع اشاره ای نشد بلکه موضوع به سمت و سویی منحرف شد که اصلا ارتباطی با مراقبین سلامت نداشت.این درحالی بود که ساعاتی قبل از پخش برنامه،کارشناسان بهداشت سراسر کشور مطالبات خود را به شماره پیامک این برنامه ارسال ولی حتی به یکی از آن اشاره ای نشد.


حال باتوجه به اینکه این برنامه نتوانست درد جامعه بهداشتی را بازگو کند خدمتتان مسائل زیر را یادآوری مینمائیم تا به عنوان صاحب نظر حوزه بهداشت هم با مشکلات نیروهای بهداشتی اشنا شوید و هم در مواضع تخصصی قابل تقدیرتان جامعه بهداشتی را مدنظر داشته باشید.

این درصورتی است که حضراتعالی کمک های شایانی در امر پیگیری مطالبات جامعه علوم بهداشتی داشته اید و نظرات شما بعنوان مطالبات و نظرات تمام جامعه بهداشتی دیده می شود.


1-چندین ماه است جامعه علوم بهداشتی نسبت به تهدیدها، فشارها و برخورد های بعضا ناشایست بخش خصوصی با جایگاه دانشگاهی شان در طرح تحول بهداشت هشدار داده اند ولی از سوی وزارت بهداشت هیچ واکنشی به این قضیه داده نشده است.


2-کارشناسان مراقب سلامت در نقاط مختلف کشور حقوق و مزایای متفاوتی دارند و این امر نارضایتی شدیدی را در بین آن ها ایجاد کرده و لازم است که اقدامی در خصوص یکسان سازی پرداخت ها انجام گیرد.

3-بسیاری از مراقبین سلامت و کارشناسان بهداشت شاغل در این طرح هنوز قراردادی برای کار ندارند و خلاف آنچه در برنامه نبض فرمودند  هنوز نه فیش حقوقی دو امضایی دریافت کرده اند و نه در پرداخت ها شفافیتی دیده شده است.

4-مراقبین سلامت و کارشناسان بهداشت، همواره بیم این داشته اند که ورود بخش خصوصی، خدمات کیفی بهداشتی را به آمارسازی و افزایش کمیت خدمات تنزل دهد و متاسفانه این موضوع امروزه در ارائه خدمات بهداشتی طرح تحول بهداشت درحال وقوع است و نیاز است سریعا در این امر ورود پیداشود تا سلامت مردم کیفی دیده شود نه آمارسازی.


5-حجم بالای کار آن هم در شرایطی که 90 درصد نیروهای طرح تحول بهداشت "زن" هستند، فشار شدیدی بر زندگی و سلامت روان نیروها وارد آورده است. در حالی این موضوع مطرح است که هرروز برنامه ی جدید و اضافی بر دوش کارشناسان بهداشت اضافه می شود که این خدمات با کیفیت بهداشتی با فشار کاری و حجم عظیم برنامه ها هم خوانی ندارد.حتی بعضا دیده شده مراقبین سلامت حق فرزند آوری و زندگی معمولی خود را نداشته و اگر بخواهند باردار شوند، باید با کار خود خداحافظی کنند.


6- اکثر مراقبین سلامت و کارشناسان بهداشت شاغل در این طرح  برخلاف دستورالعمل های وزارتخانه، حقوقی زیر 1میلیون تومان داشته و بسیاری از آن ها از سه ماه قبل از پایان سال 94 تا کنون، سی درصد پایش خود را دریافت نکرده اند.

7-انگیزه ی مراقبین سلامت به دلیل تهدید به اخراج  و فشارهای بخش خصوصی در برخورد با جایگاه صنفی نیروهای بهداشتی بسیار کاهش یافته است.وزارت بهداشت با نظارت دقیق  و برخورد با اینگونه رفتارها،حمایت واقع بینانه خود را از جامعه بهداشتی نشان دهد.

8-نحوه ی بکارگیری نیروی بهداشتی در طرح تحول بهداشت سلیقه ای شده است و هر استان و شهرستان به گونه ای متفاوت اقدام می‌کند. در برخی استانها از نیروی طرحی و برخی از کارکنان رسمی  استفاده می شود، همچنین در بعضی استان ها، مراقبین سلامت بدون برگزاری و بعضی با برگزاری آزمون به کار گرفته می شوند و این تفاوت در اقدام نارضایتی فراوانی را بوجود اورده است که نیاز به بازنگری و نظارت جدی وزارت بهداشت دارد.

9-جمعیت بالای نیروی بهداشتی در سراسر کشور آماده ی حضور در برنامه تحول بهداشت برای کمک به شما در ارائه خدمات بهداشتی هستند که متاسفانه هنوز هیچ فکری برای بکارگیری آن ها نشده است.

10-نداشتن نماینده صنفی جامعه بهداشتی به عنوان مطالبه گر مسائل این جامعه بزرگترین درد این روزهای ماست که وزارت بهداشت با تشکیل این نظام صنفی در سال های قبل مخالفت کرده است. واضح است که تشکیل یک واحد صنفی به نمایندگی از جامعه بهداشتی کمک یار نظام سلامت خواهد بود تا با استفاده از پتانسیل صاحب نظران  برای انسجام بخشی به مسائل نیروی انسانی بهداشتی و تامین سلامت مردم، اقدام نمایید.

11-رنگ وبوی بهداشت محیط و حرفه ای در طرح تحول سلامت بسیار مبهم است که با توجه به نیروی انسانی آماده بکار موجود دراین بخش و برنامه ریزی مناسب  میتوان وضعیت آن را بهبود بخشید.

12-جایگاه تخصصی دانش آموختگان حوزه بهداشت کم رنگ و یا بعضا محو گردیده است بطوریکه با این افراد به صورت نیروهایی جدا از بدنه بهداشت و سلامت برخورد می شود گویا در سیستم سلامت و بهداشت غریبه و بی نام و نشان اند,حال اینکه اصلی ترین ارائه دهندگان خدمت همین نیروهای حوزه بهداشت و سلامت هستند.

بارها از طریق رسانه ها و فضای مجازی اعلام شده است که اعضای جامعه بهداشتی همواره حامی و طرفدار اجرای عادلانه و صحیح برنامه طرح تحول بهداشت بوده و خواهند بود و برای تحقق سلامت جامعه لحظه ای از تلاش دست نخواهند کشید.در اولین روزی که پایگاههای جامع سلامت در کشور افتتاح شد اولین جامعه ی علوم پزشکی که حمایت خود را اعلام کردند جامعه بهداشتی بودند.

متخصصین بهداشت امید دارند که وزارت محترم بهداشت با کمک نظرات همچون شما اساتید توانمند و صاحب نظر به منظور تامین کیفیت، خلاقیت، نوآوری و... در ارائه خدمت بهداشتی، گامی در راستای حل معضلات ایشان بردارند.

این ها تنها گوشه ای از مشکلاتی بود که انتظار داشتیم در برنامه ی نبض شبکه خبر بدان رسیدگی شود که متاسفانه محقق نشد و مسبب ارسال نامه ی جامعه بهداشتی به حضرتعالی شد.

موارد اشاره شده تنها مشکلات نیروهای بخش خصوصی حوزه بهداشت نیست بلکه کارکنان رسمی این حوزه مشکلات اینچنین دارند.

امید است با توجه به موارد فوق، نظام سلامت در امر حل معضلات بدنه ی نیروی انسانی اقدام نمایند تا به واسطه ی آن خدمات بهداشتی با کیفیت ارائه شود و به سوی ارتقا سلامت گام های علمی برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha