نماینده مجلس دهم در مورد تجمیع بیمه‌ها و تولیت وزارت بهداشت گفت:‌ تجمیع بیمه‌ها هنوز انجام نشده و یک استخوان لای زخم مانده است. بیمه تأمین اجتماعی هم که عمده‌ترین بیمه شده را دارد،‌ (حدود 50 درصد) هنوز زیر بار نرفته است.

وزارت بهداشت تولیت بیمه‌ها را می‌خواهد

سلامت نیوز:نماینده مجلس دهم در مورد تجمیع بیمه‌ها و تولیت وزارت بهداشت گفت:‌ تجمیع بیمه‌ها هنوز انجام نشده و یک استخوان لای زخم مانده است. بیمه تأمین اجتماعی هم که عمده‌ترین بیمه شده را دارد،‌ (حدود 50 درصد) هنوز زیر بار نرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمدجواد جمالی در رابطه با نارضایتی وزارت بهداشت و نظام پزشکی از افزایش 10 درصدی تعرفه‌های درمانی گفت: تعرفه‌های سیستم بهداشت و درمان از بیماری مزمن رنج می‌برند و آن مدت‌ها بوده که دست نخورده باقی مانده است البته اخیرا تغییرات با طرح تحول سلامت داشت که تصور شد زیاد شده، درست است اما مقدارش خیلی بالا نرفت.

وی ادامه داد: یک خدمت درمانی در مرکز دولتی و خصوصی فرقی نمی‌کند یک عمل جراحی در بخش دولتی و خصوصی یکسان ارائه می‌شود،‌ اما ضریب جراحی را در بخش خصوصی 3 تا 4 برابر می‌کنند در حالی که در بخش دولتی مراجعه بیماران بیشتر بوده و فشار زیادی روی نیروها وجود دارد.

جمالی با تأکید بر اینکه باید در تعیین تعرفه موارد دیگری لحاظ شود، گفت: مسئولیت قضایی پزشکان در بخش دولتی و خصوصی یکسان است و پرداخت دیه نیز در این دو جا مساوی است اما قانونا چند برابر در بخش خصوصی تعرفه را اعلام می‌کنند در نتیجه بیمار به سمت بخش خصوصی رفته و مسئولان دولتی باید افرادی را بگمارند که این اتفاق نیفتد.

این نماینده مجلس دهم گفت:‌ باید برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی آیتم‌های دیگری ایجاد شود و در آن افزایش قیمت‌ها را ببینند نه اینکه افزایش قیمت در مورد خدمات یکسان باشد.

وی تصریح کرد: اکنون بخش‌های دولتی ضررده شده‌اند و مجبور به تمکین شده‌اند و نمی‌توانند با بیمه‌ها قرارداد نبندند.

جمالی گفت: بنابر این باید افزایش درصد تعرفه در بخش دولتی بیش از این‌ها باشد چرا که اکثر هزینه‌ها را بیمه‌ها می‌پردازند و در نتیجه فشاری روی بیمار نمی‌آید در مقابل اگر بخش دولتی ضعیف باشد بیمار به بخش خصوصی رفته و در نتیجه هزینه بیشتری از جیب می‌دهد و این ظلم به بیمار است.

جمالی با اشاره به اینکه هزینه‌های پنهان زیادی در حوزه درمان وجود دارد، گفت:‌ هزینه‌ها فقط شامل تجهیزات پزشکی نیست به دلیل وابستگی به خارج از کشور و تغییر قیمت ارز و تحریم قیمت تجهیزات بالا می‌رود اما هزینه‌های زیاد دیگری وجود دارد

این نماینده مجلس با انتقاد از زیان‌دهی بیمارستان‌ها گفت:‌ بیمه‌ها باید قوی شوند تا به مردم فشار نیاید.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود اعتبارات زیادی به وزارت بهداشت داده شده و نیازی به افزایش تعرفه نبوده پاسخ داد: طرح تحول سلامت در همه کشور انجام نشده مراکز درمانی، نیروهای مسلح با پوشش 5.5 میلیون نفر و بیمه تأمین اجتماعی تا حدی در این طرح نبوده‌اند از طرفی طرح تحول معلوم نیست منابعش پایدار بماند.

جمالی در پاسخ به اینکه وزارت بهداشت برای ایجاد منابع پایدار، تجمیع بیمه‌ها و تولیت آن را می‌خواهد،‌ گفت:‌ تجمیع بیمه‌ها هنوز انجام نشده و یک استخوان لای زخم مانده است. بیمه تأمین اجتماعی هم که عمده‌ترین بیمه شده را دارد،‌ (حدود 50 درصد) هنوز زیر بار نرفته است.

وی تأکید کرد: تعرفه‌های درمانی باید واقعی شوند و این به معنی گران شدن نیست اگر واقعی شود بیمار در هر جایی که برود،‌به خوبی درمان می‌شود اما اگر واقعی نشد و حتی پایین هم نگه داشته شد آن وقت نمی‌توانیم پزشک حاذق را در بیمارستان نگه داریم امکانات و تجهیزات کفاف نمی‌دهد و در نهایت به بیمار کمکی نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha