رئیس مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: بالا رفتن سن ازدواج در سال های اخیر مهمترین عامل رشد ناباروری در میان زوج ها در کشور است.

سلامت نیوز:  رئیس مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: بالا رفتن سن ازدواج در سال های اخیر مهمترین عامل رشد ناباروری در میان زوج ها در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر سید مهدی احمدی  افزود: ناباروری زوج های ایرانی از پنج درصد در 30 سال گذشته به بالای 20 درصد در زمان حاضر رسیده که مهمترین دلیل آن بالا رفتن سن ازدواج است.


رئیس مرکز باروری و ناباروری اصفهان گفت: قدرت باروری زنان پس از 35 سالگی کاهش چشمگیری می یابد در حالیکه شاهد هستیم امروزه ازدواج های زیادی در این سن انجام می شود.


وی تصریح کرد: قدرت باروری مردان نیز بطور معمول از 50 سالگی به بعد کاهش می یابد.
احمدی با تاکید بر اینکه مهمترین مساله در کاهش ناباروری، پیشگیری است، اظهار کرد: لازم است با اعمال سیاست ها و برنامه های درست و کارآمد برای کاهش سن ازدواج در کشور، اقدام های جدی انجام داد.
به گفته وی لازم است آموزش های درست و کافی درباره ازدواج و اهمیت آن حتی در دوران دبستان داده شود تا موجب تسهیل ازدواج در آینده شود.
این فوق تخصص نازایی، دیگر عوامل موثر بر افزایش ناباروری را آلاینده های محیطی مانند کادمیم و سرب، استفاده از ظروف یک بار مصرف، غذاهای فوری (فست فودها)، اعتیاد و سیگار کشیدن در میان زنان و مردان و امواج الکترومغناطیسی از جمله تلفن همراه اعلام کرد.
وی دلیل ناباروری در میان زوج های جوان را 40 درصد مربوط به زنان، 40 درصد مربوط به مردان و 20 درصد مشترک بین زنان و مردان عنوان و تصریح کرد: بسیاری از روج های نابارور با روش های ساده درمان می شوند و نیازمند آموزش مسائل جنسی هستند.
به گفته این پزشک، کلاس های قبل از ازدواج بی فایده است و باید از پزشکان متخصص در این زمینه بهره گرفت.
این متخصص زنان و زایمان همچنین به برخی پدیده های جدید اشاره و اظهار کرد: در سال های اخیر مشاهده شده است که بسیاری از زنان در سن 30 تا 40 سالگی دچار یائسگی زودرس می شوند.
وی افزایش بیماری اندومتریوز (رشد بافت رحم خارج از شکم) در بین زنان را نیز یکی از این پدیده ها خواند و خاطرنشان کرد: آلودگی های محیطی و غذاهای ناسالم ازمهمترین عوامل ابتلا به این بیماریهایست.

** نیاز کشور به یکصد مرکز درمانی ناباروری
این متخصص زنان و زایمان همچنین گفت: در سال های دور فقط دو یا سه مرکز درمان ناباروری در ایران فعال بود اما اکنون به حدود 60 مرکز افزایش یافته است.
احمدی افزود: با توجه به روند رو به رشد ناباروری در میان زوج های جوان، مراکز موجود پاسخگوی نیاز همه مراجعه کنندگان نیست و ما به حدود یکصد مرکز در کشور نیاز داریم.
وی همچنین با بیان اینکه زوج های نابارور چندان از چتر حمایتی بیمه و خیریه ها برخوردار نیستند ، اظهار کرد: بسیاری از آنها به روش های درمان دسترسی ندارند.
وی از سازمان های بیمه گر خواست تا داروهای درمان نازایی و باروری را زیر پوشش خود قرار دهند و تاکید کرد: کمک هرچه بیشتر به درمان زوج های نابارور منجر به افزایش رشد جمعیت کشور می شود.


این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه داشتن فرزند حق حیاتی هر زوج است، گفت: در کشوراز نظر روش ها و تجهیزات برای درمان زوج های نابارور هیچ کمبودی نسبت به کشورهای خارجی نداریم ولی به دلیل اینکه بسیاری از این تجهیزات یا داروها از خارج کشور وارد می شود، گران قیمت است.
وی همچنین هزینه های درمانی در ایران را نسبت به کشورهای همسایه و اروپایی بسیار کمتر خواند و تصریح کرد: این موضوع مزیتی برای ما است تا بتوانیم از آن برای توسعه گردشگری درمانی استفاده کنیم.


به گفته وی اکنون حدود یک درصد از مراجعان به مرکز باروری و ناباروری اصفهان از کشورهای خارجی بیشتر عراق، افغانستان، پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای شمال ایران و گاهی ایرانی های مقیم اروپا هستند.

*** فقه شیعه بسیاری از مسائل مربوط به درمان ناباروری را حل کرده است
رئیس مرکز باروری و ناباروری اصفهان با اشاره به رویکرد تعاملی و مثبت فقه شیعه نسبت به روش ‌های مدرن پزشکی در ارتباط با درمان ناباروری گفت: پویایی فقه شیعه باعث شده است که بسیاری از روش‌ها مانند استفاده از تخمک و جنین اهدایی در ایران، استفاده شود.


وی با بیان اینکه قوانین کشورها درباره روش های درمان ناباروری باهم فرق دارد افزود: ما از نظر قوانین با استفاده از فقه شیعه خیلی از مسائل را حل کرده ایم.
وی با بیان اینکه همه اعمال درمان نازایی در تشخیص و درمان در ایران است، گفت: این روش ها شامل آی یو آی (IUI)، آی وی اف (IVF)، میکرو اینجکشن، اهدای تخمک، اهدای جنین، رحم جایگزین، انتخاب جنس، پی جی دی ( تشخیص ناهنجاری قبل از انتقال جنین به داخل رحم)، گیفت (Gift) و زیفت (انتقال جنین به لوله های رحمی) است.


احمدی با بیان اینکه در مرکز باروری و ناباروری اصفهان بیشتر از روش میکرواینجکشن استفاده می شود، افزود: روش های گیفت و زیفت کاربرد کمتری دارد.
وی با بیان اینکه کمترین بارداری در اوج گرما و سرما و بیشترین باروری در فروردین، اردیبهشت، مهر و آبان است، تصریح کرد: درصد باروری در این ماه ها بین 35 تا 40 درصد است.


وی با اشاره به حدود 650 تا 700 مورد منجر به تولد در سال در مرکز باروری اصفهان افزود: ما حدود سه هزار مراجعه کننده در سال داریم که بیشترین مراجعه کنندگان از استان های جنوب کشور هستند.


مرکز باروری و ناباروری اصفهان در سال 1372بمنظور درمان نازایی زنان و ناباروری مردان تاسیس شد و جزو اولین مراکز باروری در ایران است.
به گزارش ایرنا، علی اکبر محزون، مدیر کل اطلاعات و آمار جمعیت سازمان ثبت احوال کشور، سن متعارف ازدواج برای مردان را ۲۰ تا ۳۴ سال و برای زنان ۱۵ تا ۲۹ سال اعلام کرده است در حالیکه اعداد مختلفی برای میانگین سن ازدواج عنوان شده است.


محمد اسحاقی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، میانگین سن ازدواج در مردان را 28 سال و در زنان بالای 30 سال اعلام و تصریح کرده است که ازدواج در کشور در سن بالا انجام می شود.
محمد اسماعیل مطلق، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و جوانان وزارت بهداشت نیز میانگین سن ازدواج در مردها را ۲۷ سال و زنان را ۲۵ سال اعلام کرد و از افزایش چهار تا شش سال سن ازدواج در کشور خبر داد.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha