چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 184951

هر چند در دولت‌ گذشته آن‌گونه که باید به حفظ محیط‌زیست توجه چندانی نشد و این مهم جزو اولویت‌های اصلی به شمار نرفت، اما حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم مساله محیط‌زیست را اولویت جدی دولت دانست و در آستانه روز جهانی محیط‌زیست در سال گذشته اعلام کرد: در قانون اساسی به صراحت عنوان شده که طبیعت نباید تخریب و آلوده شود.

سلامت نیوز: هر چند در دولت‌ گذشته آن‌گونه که باید به حفظ محیط‌زیست توجه چندانی نشد و این مهم جزو اولویت‌های اصلی به شمار نرفت، اما حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم مساله محیط‌زیست را اولویت جدی دولت دانست و در آستانه روز جهانی محیط‌زیست در سال گذشته اعلام کرد: در قانون اساسی به صراحت عنوان شده که طبیعت نباید تخریب و آلوده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، دولت یازدهم افتخار می‌کند که در نخستین جلسه خود موضوع دریاچه ارومیه را مد نظر قرار داد و کارش را با مسائل محیط‌زیست آغاز کرد. رئیس جمهورعلاوه بر این، با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در مسائل محیط‌زیستی باید از نسل جوان آغاز شود گفت: محیط‌زیست جزو اولویت‌های جدی دولت است و حفظ آن و منابع طبیعی باید با مشارکت مردم انجام شود. در محیط‌زیست کشورمان، عامل‌های آلوده کننده‌ای وجود دارند که بحران‌های بسیاری را به وجود آورده‌اند و می‌توان به آلودگی شدید نفتی، شیمیایی، آب‌های ساحلی، آلوده شدن آب‌ها توسط فاضلاب‌های صنعتی و شهری، استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی‌، آلودگی هوا، آلودگی خاک، خشکی تالاب‌ها و از بین رفتن گونه‌های جانوری و جنگل‌ها اشاره کرد.

آنچه می خوانید نظرات محمد رضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس نهم و عضو مجلس دهم درباره اولویت های محیط‌زیستی کشور و عملکرد مجلس نهم در این حوزه است.

برخی کارشناسان و مسئولان، بحران محیط‌زیست را یکی از سه بحران آینده ایران قلمداد می‌کنند. در چنین شرایطی اولویت‌های محیط‌زیستی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

بحران زیست‌محیطی در جهان امروز جدای از ریشه‌های زیست‌محیطی نوعی بحران فکری است و راه برون‌رفت از آن تحول مبنایی در تربیت اخلاقی انسان ها و تحول فکری بشریت در نگاه به طبیعت است. طبیعت کشور ما بسیار شکننده است، آلودگی هوا به واسطه ریزگردها، تردد وسایل نقلیه و غبار ناشی از فعالیت غیر فنی کارخانه زندگی را بر شهرنشینان سخت و مباحث محیط‌زیستی کشور را تیره و تار کرده است. هر یک از این امور می‌تواند در به صدا درآمدن زنگ خطر محیط‌زیستی کشور تاثیرگذار باشد. همه این عوامل باید مورد توجه قرار گیرد و در صورت عدم توجه به این نارسایی‌ها با بحران‌های سیاسی، اجتماعی و ... مواجه خواهیم شد. دومین اولویت محیط‌زیستی کشور ارتقای آموزش های زیست‌محیطی به مردم است. مردم باید به این بینش و باور برسند که خارج از وضعیت زمین، هوا، آب و... نمی توانند بهره برداری کنند و به این ترتیب فشارهای موجود در این زمینه موجب گسست اکوسیستم و تخریب طبیعت می شود. باید توجه داشت که اگر این فشارها به طبیعت افزایش یابد تار و پود طبیعت از هم پاشیده می شود و دیگر اتصال آن ممکن نیست. این دو مساله باید جزو اولویت‌های محیط‌زیست کشور قرار گیرد تا بتوان به حل مشکلات محیط‌زیستی پرداخت. در ضمن در کشور ما مسائل و معضلات زیادی در عرصه‌ آلاینده‌ های زیست محیطی در خشکی و دریایی وجود دارد؛ امروزه تالاب‌ها با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو هستند و دفع زباله‌های بهداشتی معضلی است که در صورت عدم ارائه راهکاری مناسب برای آن با چالش مخرب زیست محیطی مواجه خواهیم بود. در ضمن کمبود تجهیزات، نیروی انسانی ناکارآمد، منابع مالی ناکافی، ضعف آموزش های تخصصی و عمومی و مشارکت ندادن مردم در اجرای پروژه ها و... از جمله دلایل عدم توفیق در رفع مشکلات زیست محیطی است.

خانم ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بارها گفته که مجلس نهم در زمینه محیط‌زیست سیاسی عمل کرده است، نظر شما در این زمینه چیست؟

کاملا موافقم و گفته های او را تایید می کنم. در مجلس نهم اقدامات ضد محیط‌زیستی بسیاری انجام شده است. برای مثال در این حیطه دولت چهار تا پنج لایحه ارائه کرد که متاسفانه هیچ یک مورد تصویب قرار نگرفت و فقط یکی از لوایحی که ۵۰ نماینده امضا کرده بودند، بر اساس اصل ۸۵ مورد بررسی قرار گرفت. با اینکه قابلیت های فراوانی در زمینه اعمال نظرات و توجه به اولویت ها وجود داشت، اما این اقدامات انجام نشد. درباره ریزگردها هم باید توجه داشت که این امر فراتر از آنچه اتفاق افتاد در افکار عمومی باعث ایجاد موج فکری شد. با وجود اینکه در دولت زحمت های فراوانی کشیده شده بود، اما آن‌طور که باید و شاید به آن پرداخته نشد. از دیگر اقدامات می‌توان به ارتقای سوخت خودرو‌ها اشاره کرد و بر اساس تاکید دولت سوخت ها باید بر اساس استانداردها در کلان شهرها توزیع شود، اما باز حواشی فراوانی در این زمینه ایجاد شد و دولت در این حیطه هم چندان موفق نبود، اما در دیگر مباحث همچون دریاچه ارومیه و رسیدگی به تالاب ها که سال‌ها با آن معضل‌ها رو‌به‌رو بودیم، بالاخره دولت با برنامه‌ریزی مناسب توانست از تخریب آن جلوگیری کند و باعث احیای نسبی این موهبت‌های طبیعی شد. با این اقدامات دولت در حوزه محیط‌زیست کشور اما باز با جوسازی، هیاهو وسیاه نمایی این طور القا شد که دولت نسبت به مباحث محیط‌زیستی بی توجه بوده است. در اصل مجلس نهم نسبت به محیط‌زیست کم لطف بود .

حذف بودجه گرد و غبار تا چه حد صحت دارد؟

این موارد جزو پیشنهادهای نمایندگان در کمیسیون تلفیق بود. حتی در سال گذشته نیز یکی از نمایندگان خوزستان این مقوله را پیشنهاد داده بود. مجلس در سال ۹۲ منابعی برای ریزگردها در لایحه بودجه لحاظ کرد که برای سال‌های ۹۳ و ۹۴ نیز آن را تکرار کرد، اما دولت در این سال‌ها به هیچ وجه آن را محقق نکرد تا آنکه در لایحه
بودجه ۹۵ آن را به طور کلی حذف کرد.استنباط دولت در این زمینه این بود که بودجه حوادث غیر مترقبه در قالب تنخواه است و دولت در هنگام مواجه شدن با حوادث با پرداخت هزینه های لازم به تصویب بودجه های جایگزین می‌پردازد. این امر ماهیت تنخواهی دارد و نمی‌توان آن را به یک پروژه خاص اختصاص داد. در واقع این امر به منزله صندوق پس‌انداز کشور را در مقابل حوادث مختلف مصون و ایمن نگه می‌دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha