دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوامل خطرساز در بروز سرطان سینه، علائم اصلی ابتلا به این سرطان را تشریح کرد.

عوامل خطرساز در بروز سرطان سینه

سلامت نیوز: دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوامل خطرساز در بروز سرطان سینه، علائم اصلی ابتلا به این سرطان را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز، پیام آزاده در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با سرطان سینه، اظهار داشت: سلول‌ها ساختار آجر مانند بافت‌های بدن هستند که اعضای بدن را تشکیل می‌دهند. سلول‌های نرمال رشد پیدا کرده و سپس برای تشکیل سلول‌های جدید بدن تقسیم می‌شوند. هنگامی که سلول‌ها رشد پیدا کنند مسن شده یا آسیب‌ می‌بینند و مرگ سلولی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: اما این مرگ سلولی در مورد سلول‌های سرطانی پیش نمی‌آید و وقتی بدن به سلول‌های جدید احتیاج ندارد آنها در حال تکثیر هستند. همچنین برخلاف سلول‌های نرمال سلول‌های سرطانی در یک قسمت از بدن می‌ماند و خاصیت گسترش به دیگر نواحی بدن را دارند این فرایند متاستاز نامیده می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: رشد غیرقابل کنترل و خاصیت گسترش دوردست است که باعث وحشت از سرطان می‌شود. همچنین سلول‌های سرطانی می‌توانند جایگزین بافت‌های طبیعی بدن شوند واین جایگزینی علاوه بر بافت سینه در بافت ریه، کبد، استخوان و مغز نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

آزاده با اشاره به اینکه علت سرطان سینه شناخته شده نیست، گفت: با این وجود یکسری از عوامل خطرساز احتمال ایجاد سرطان سینه را بالا می‌برد. زن بودن و بالا رفتن سن شایع‌ترین عوامل خطرساز ایجاد سرطان سینه است. البته عوامل خطرساز دیگری همچون وجود سرطان سینه در یکی از افراد خانواده به خصوص اگر این سرطان در سنین پایین اتفاق بیفتد همچنین آغاز قاعدگی در سنین خیلی پایین از دیگر عوامل سرطان سینه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: توقف قاعدگی در سنین خیلی بالا و سابقه مصرف قرص‌های هورمونی برای مدت طولانی و زمانی که اولین زایمان در سنین بالا اتفاق بیفتد از دیگر عوامل خطرساز سرطان سینه محسوب می‌شود. لذا برای کاهش خطر ایجاد سرطان در این گروه‌های خاص یکسری راهکارهای جراحی یا دارویی وجود دارد که فرد می‌تواند با مشاوره پزشکی با آنها آشنا شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به انواع شایع سرطان سینه، گفت: بر اساس اینکه تومور محدود به مجاری سینه یا لوبول است، به خارج از آن گسترش پیدا کرده تقسیم‌بندی می‌شود که سرطان سینه که به مجاری سینه یا لوبول‌ها محدود باشند غیرتهاجمی و در صورتی که به خارج از مجاری سینه گسترش پیدا کرده باشد سرطان تهاجمی نامیده می‌شود.

آزاده با اشاره به لزوم غربالگری سرطان سینه، گفت: همه زنان کاندید غربالگری سرطان سینه بوده زیرا غربالگری باعث می‌شود سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود لذا فرد باید معاینه منظم سینه خود را انجام دهد و به هر گونه خروج مایع از نوک سینه یا تغییر شکل یا فرم پوست سینه حساس بوده و در صورت مشاهده هر گونه از این علایم با پزشک مشورت کند.

وی تصریح کرد: سرطان سینه ممکن است در تست‌های غربالگری نیز تشخیص داده شود اصول این  غربالگری بر اساس سن، وضعیت پزشکی فرد و عوامل دیگر تعیین می‌شود. همچنین غربالگری شامل افزایش آگاهی‌بخشی به علایم سرطان سینه و تست‌های تشخیصی بوده که باعث کشف سرطان در مراحل اولیه می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است ولی در مردان بسیار نادر بوده، گفت: در زنان بعد از سرطان ریه دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان را، سرطان سینه به خود اختصاص می‌دهد و اگر چه در طی سالیان اخیر شیوع و بروز سرطان سینه افزایش پیدا کرده ولی مرگ و میر ناشی از آن با کاهش واضحی مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه این کاهش مرگ و میر به دلیل تشخیص زودرس و درمان‌های بهتر است، اظهار داشت: غربالگری یکی از مسائل مهم در پیشگیری و درمان سرطان به شمار می‌‌رود و اگر در نتایج تست غربالگری یا معاینه یک یافته غیرطبیعی کشف شد تست‌های تکمیلی بیشتری نیاز است.

آزاده تصریح کرد: بررسی بافت سینه تنها راهی بوده که باعث تشخیص سرطان سینه به صورت قطعی می‌شود. بیوپسی سوزنی بافت سینه روش شایع تشخیص بوده البته باعث درد مختصر می‌شود لذا برای بررسی احتمال گسترش دوردست سرطان تست‌های تکمیلی دیگری توسط پزشک درخواست می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در بعضی از موارد بررسی ژنتیکی می‌تواند به ما بگوید که آیا احتمال عود سرطان وجود دارد، گفت: یک پاتولوژیست این بافت را بررسی کرده و وضعیت بیماری را گزارش می‌دهد.

وی ادامه داد: سرطان سینه از مرحله صفر تا 4 متغیر است و احتمال بهبودی قطعی در مراحل اولیه بسیار بیشتر بوده همچنین در تومورهایی با درجه پایین احتمال گسترش سرطان به سایر نقاط بدن بسیار کمتر است.

آزاده اضافه کرد: برای بسیاری از زنان بالای 40 سال وجود توده در سینه یا یک ماموگرافی غیرطبیعی اغلب اولین علامت سرطان سینه است. علایم دیگر سرطان سینه شامل قرمزی، خارش و افزایش ضخامت پوست سینه است.

به گفته وی، خروج مایع از نوک سینه یا تغییر شکل بافت آن از دیگر علایم سرطان بوده و در صورتی وجود این علایم پزشک بررسی‌های تکمیلی را برای کشف سرطان سینه انجام خواهد داد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha