6 مرداد‌ماه بود كه برای نخستین‌بار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گیلان از شناسایی یك مورد بیماری آنفلوانزای خوكی در استان گیلان خبر داد.

 دكتر ارسلان داداشی در آن زمان ادعا می‌كرد که با وجود سهولت سرایت این بیماری از فرد مبتلا به دیگران، داروهای مقابله با این بیماری به قدر كافی در استان وجود دارد به‌طوری كه جای نگرانی نیست. اكنون بیش از 4 ماه از آن روز می‌گذرد و این مسئول از آمار 72 نفری مبتلایان به آنفلوانزای نوع A خبر می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گیلان همچنین می‌گوید: تاكنون از 320 مورد بیمار مشكوك به آنفلوانزای نوع A كه در بیمارستان رازی نمونه‌برداری شده‌اند تنها 72 مورد مثبت بوده و متأسفانه تاكنون 6 نفر نیز به‌دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، هرچند كه این میزان مرگ و میر زیر یك درصد است اما اشاعه سریع این بیماری نگران‌كننده است.

آنفلوانزای خوكی ترسناك می‌شود

هرچند كه مسئولان بارها در صحبت‌هایشان تاكید كردند كه این بیماری ترسی ندارد اما از شواهد موجود به‌نظر می‌رسد كه این آنفلوانزا روز‌به‌روز ترسناك‌تر می‌شود. همچنین با وجود اینكه موج اول این بیماری به اتمام رسیده و هم‌اكنون این بیماری در وضعیت آرامی قرار دارد اما مسئولان كشوری از آغاز موج بعدی این بیماری در كشور ابراز نگرانی می‌كنند، به‌طوری‌كه حتی در برخی رسانه‌ها صحبت از احتمال ابتلای 24 میلیون نفر از جمعیت كشور صحبت به میان آمده است.

دكتر داداشی با اشاره به اینكه انتقال این بیماری از انسان به انسان به راحتی انجام می‌شود، می‌گوید: تاكنون هیچ كشوری مدعی نشده كه می‌تواند این بیماری را در دنیا مهار كند، ولی برای جلوگیری از اشاعه بیماری آموزش و آگاهی دادن به مردم الزامی است.

صحبت‌های این مسئول در حالی است كه غلامعلی رضوانی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان در گفت‌وگو با سایت گیلان نیوز از مهار آنفلوانزای نوع A در استان خبر داده و می‌گوید: با اطلاع‌رسانی و آموزش‌های عمومی و اقدام به موقع آموزش و پرورش در تعطیلی موقت كلاس‌های درس به‌دلیل شیوع سرماخوردگی و آنفلوانزای فصلی، آنفلوانزای نوع A در گیلان مهار شده است.

كاروان سلامت پیش به‌سوی تندرستی

جالب است بدانید كه مسئولان سازمان‌های مختلف استان گیلان همگام شده‌اند تا با همكاری یكدیگر شیوع این بیماری متوقف شود.همچنین بنا به گفته روابط عمومی شهرداری، شهرداری رشت با اقداماتی از قبیل نصب بنرهای اطلاع‌رسانی، پوسترهای آموزشی، هماهنگی با صدا و سیمای مركز گیلان در مورد آگاهی‌دهی به شهروندان، اهدای مایع دستشویی به مدارس بازدید از مدارس، سطح شهر و... در راستای پیشگیری از ابتلا ی مردم و اشاعه این بیماری قدم بر می‌دارد.

همچنین كاروانی به‌نام كاروان سلامت با حضور اعضای شورای اسلامی شهر رشت و معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشكی گیلان از مدارس شهر رشت بازدید و با ارائه بروشورهایی حاوی پیام‌های بهداشتی مرتبط با آنفلوانزا نسبت به فرهنگ‌سازی‌ و آگاه كردن دانش‌آموزان اقدام می‌كنند.

علاوه بر این دكتر داداشی از هماهنگی با سازمان جهانگردی و ایرانگردی، تدارك داروی مورد نیاز استان، آموزش سربازان، لوله‌كشی صابون مایع در یك‌هزار و 50 مدرسه استان و آموزش دانش‌آموزان برای كنترل و اطلاع‌رسانی در مورد بیماری آنفلوانزای نوع A خبر می‌دهد و می‌گوید: دولت 10 میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با این بیماری در كشور اختصاص داده كه تاكنون یك ریال از این مبلغ به گیلان اختصاص نیافته است.

 برای این منظور تنها 3 تخت با امكانات موردنظر به ما داده‌اند كه ارزش آنها حدود 3 یا 4 میلیون تومان است، این در حالی است كه دانشگاه علوم پزشكی گیلان 117 میلیون تومان اعتبار برای ایزوله‌كردن اتاق‌ها، تهیه پوستر، بنر و تهیه فیلم‌های آموزشی هزینه كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha