چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 18505

میانگین سرانه مصرف شیر در کشورهای اروپایی و آمریکایی به 400 کیلوگرم نیز می رسد كه این رقم در کشور ما بسیار پایین است.

دکتر صدر رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس امروز در سیمنار سلامت شیر با بیان این مطلب، گفت: در برنامه 5 ساله سرانه مصرف شیر باید ایده آل شود این در حالیست که کشور ما با این موقعیت فاصله بسیار زیادی دارد.

به گفته وی، میزان تولید شیر در کشور امسال نزدیک به 10 میلیون تن رسیده است که 50 درصد آن به منظور تولید مواد لبنی به کار می رود.

صدر افزود: فرهنگ سازی در زمینه افزایش مصرف شیر در کشور را باید بسیار مهم دانست، هر چه در حوزه سلامت و ارکان آن سرمایه گذاری شود در هزینه های جانبی صرفه جویی می شود.

وی ادامه داد: کنترل شیر و بهداشتی بودن آن نیز از مباحث بسیار مهم این حوزه بوده که باید به آن توجه بیشتری کرد.

وی اظهار داشت: سلامت باید از 5 اولویت اول کشور باشد و هر حرکتی که در کشور برای افزایش اعتبارات حوزه سلامت انجام می گیرد به مصلحت کشور است.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت باید به موضوع صنعت شیر توجه کند و با برنامه ریزی دقیق به سمت صنعت پیشرفته حرکت نماید، اگر 4 تا 5 میلیون تن شیر را سرانه مصرف قرار دهیم برای هر نفر نزدیک به 70 کیلوگرم است.

90 درصد خانوارهای ایرانی با كمبود كلسیم مواجه هستند

همچنین دكتر آقاجانی مدیر كل دفتر ارزیابی وزارت بهداشت امروز در سمینار سلامت شیر ، ‌گفت : پس از غلات، میوه جات و سبزیجات ، شیر و لبنیات رتبه سوم مواد غذایی در كشور را دارا هستند كه نزدیك به 10 درصد از سبد غذایی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود:‌ با توجه به پایین بودن میزان مصرف شیر و لبنیات خطر بروز برخی بیماری ها افزایش یافته است، برای حل این معضل و بهبود در عرضه لبنیات در سراسر كشور باید آموزش و فرهنگ صحیح اشاعه شود ،‌ یارانه مناسب نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد:‌ طبق آخرین تحقیقات در مورد مصرف مواد غذایی در كشور كه به وسیله انستیتو تحقیقات تغذیه ای كشور در سال 80 انجام شد،‌ 90 درصد خانوارها با كمبود كلسیم مواجه هستند.

مدیر كل دفتر وزارت بهداشت افزود‌: تولید شیر در كشور در سال 82 به میزان 63 هزار و 16 تن بود كه این میزان در سال 88 به 95 هزار و 56 تن رسید. میزان مصرف سرانه شیر در كشور 90 كیلوگرم است كه این میزان در مقایسه با مصرف سرانه تفاوت بسیار زیادی دارد.

وی اظهار داشت:‌ بحث آفات ناشی از سموم موجود در علوفه ها از مخاطرات مهم زیست محیطی و تهدیدی برای سلامت انسان محسوب می شود.

آقاجانی گفت :‌ سالانه نزدیك به 17 هزار مورد ابتلا به بیماری تب مالت در كشور دیده می شود كه در كشورهای دیگر این عدد را در رقم 10 ضرب می كنند،‌ پراكندگی دامداران سنتی و كمبود دامداران صنعتی،‌ عدم رعایت اصول صحیح شست و شوی ظروف ، استفاده از تانكرها و ظروف حمل نامناسب و نداشتن وسایل برودتی مناسب از چالش های جمع آوری شیر در كشور هستند.

سرانه مصرف شیر در كشور ما نسبت به كشورهای دیگر پایین و مصرف نوشابه های گازدار در كشور بسیار بالا است

همچنین دكتر حسنی رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایران در حاشیه سمینار «سلامت شیر» كه صبح امروز برگزار شد، به خبرنگار ایسنا، گفت:‌ سهم شیر و فرآورده های آن در سبد خانوارهای ایرانی از میزان جهانی آن در سطح پایین قرار دارد، بنابراین ارایه راه كارهای مناسب برای افزایش تولید و اصلاح الگوی مصرف شیر یك ضرورت اجتناب ناپذیر است،‌ همگام با پیشرفت دانش بشری در علوم تغذیه ،‌ بهداشت مواد غذایی و علوم صنایع غذایی یافته های حاصل از مطالعات مربوط به شیر از جمله مباحثی است كه در جهان امروز سرعت بی سابقه ای به خود گرفته است.

وی تصریح كرد:‌ سرانه مصرف شیر در كشور ما نسبت به كشورهای دیگر پایین و مصرف نوشابه های گازدار در كشور بسیار بالا است. در 5 سال گذشته تولید شیر در كشور 44 درصد افزایش داشته است ولی همچنان فاصله ما با كشورهای دیگر زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha