مطالعات نشان می‌دهد: وقتی که ویروس‌ها بواسطه ذرات ریز بزاق وارد هوا می‌شوند، می‌توانند ساعت‌ها زنده بمانند.

حتی اگر این ذرات روی سطحی بنشینند، ویروس‌ها می‌توانند زنده بمانند و با ورود مجدد به هوا، هنوز بیماری را منتشر کنند.

پژوهشگران در مقاله جدیدی كه در سایت بهداشتی اگزمینر به چاپ رسیده، خاطرنشان كردند كه اگر ذره بزاق روی یک برگ کاغذ بنشیند، ویروس‌های درون آن می‌توانند برای ساعت‌ها زنده بمانند و اگر این ذره روی یک سطح فلزی یا پلاستیکی قرار بگیرد بازهم ویروس‌ها می‌توانند برای مدت چند روز زنده بمانند.

در این مقاله آمده است: هنگامی که این ذرات آلوده استنشاق می‌شوند، در پشت گلو جایگزین می‌شوند و ویروس‌های موجود در آنها سعی می‌کنند تا به سلول‌های پوششی این منطقه وارد شوند و شروع به تکثیر کنند.

ویروس در این وضعیت ممکن است به عفونت منجر شود یا نشود. سیستم‌های دفاعی طبیعی بدن برای از بین‌ بردن عفونت‌ها طراحی شده‌اند و اینکه فردی بیمار می‌شود یا نه، بستگی به این دارد که چه تعداد از ویروس‌ها را استتشاق کرده باشد و نیز اینکه دستگاه ایمنی فرد پیش از این با این ویروس برخورد داشته است یا نه.

هنگامی که فردی بیمار می‌شود، بدن سعی می‌کند با تولید خلط به پاک کردن عفونت کمک کند. مقداری از این خلط‌ بلعیده می‌شود و ویروس را به معده می‌رساند و در آنجا اگر مخاط معده در نتیجه اسید معده آسیب دیده باشد، ویروس می‌تواند به بدن داخل شود.

به گفته پژوهشگران؛ برخی از ویروس‌ها در گلو باقی می‌مانند و هنگام سرفه به بیرون پرتاب می‌شوند، این سرفه، خلط و ویروس‌های تکثیرشده جدید درون آن‌ را به بیرون بدن پرتاب می‌کند و کل این فرآیند از اول آغاز می‌شود.

به همین خاطر متخصصان همواره توصیه می‌كنند كه به هنگام عطسه و سرفه حتما باید فرد دستمالی را مقابل دهان و بینی خود قرار دهد و بعد از آن بلافاصله دستمال را دور بریزد تا ویروس وارد محیط نشود و دیگران را بیمار نكند. اما عطسه و سرفه چگونه باعث انتقال ویروس‌ها می‌شوند؟ دانشمندان برای دنبال کردن سرفه از دستگاه‌های دقیقی استفاده می‌کند که نشان می‌دهد چه مقدار بزاق در جریان هر سرفه به بیرون پرتاب می‌شود و به کجا می‌رود.

به گزارش ایسنا، یک سرفه معمول با یک تنفس عمیق شروع می‌شود، ‌به دنبال هوا درون ریه‌ها فشرده می‌شود و بعد یک فوران صدادار هوا که در کسری از ثانیه با فشار بیرون رانده می‌شود.

یک سرفه متوسط انسان می‌تواند حدود سه‌ چهارم یک بطری نوشابه دو لیتری را پرکند. هوا به صورت یک جریان سریع که تا چند متر به جلو می‌رود، از ریه‌ها خارج می‌شود. سرفه همچنین هزاران ذره ریز بزاق را به بیرون می‌راند. حدود 30 هزار ذره بزاق در هر یک سرفه به بیرون رانده می‌شود و برخی از آنها با سرعت 90 کیلومتر در ساعت از دهان خارج می‌شوند.

عطسه از لحاظ بیرون ریختن ذرات بزاق بدتر از سرفه است. عطسه در پشت گلو شروع می‌شود و تعداد ذرات بزاقی که بیرون می‌ریزد، بسیار بیشتر است. حدود 40 هزار ذره که برخی از آنها با سرعت‌هایی بیش از 370 کیلومتر در ساعت به بیرون می‌پرند. اکثریت عمده این ذرات اندازه‌ای کمتر از صد میکرون (یک دهم میلی‌متر) دارند. این ذرات بسته به اندازه‌ای که دارند، سرنوشت‌های متفاوتی پیدا می‌کنند. برای مثال اغلب ذرات بزرگتر و سنگین‌تر تحت تاثیر جاذبه روی زمین می‌افتند. ذرات کوچکتر و سبک‌تر کمتر تحت تاثیر جاذبه قرار می‌گیرند و پس از بیرون رانده شدن با سرفه و پراکنده شدن با جریان هوای اتاق ممکن است تقریبا برای همیشه در هوا شناور بمانند.

متخصصان می گویند؛ اگر شخصی بیمار باشد، ذراتی که با یک سرفه واحد از دهان او خارج می‌شود، ممکن است حاوی بیش از 200 میلیون ویروس باشد. این تعداد در طول عفونت در حالی که دستگاه ایمنی فرد در حال پاک کردن عفونت است، ممکن است خیلی متغیر باشد و ورود این ویروس‌ها به محیط زندگی، شرایط را برای ابتلای اطرافیان به بیماری مستعد می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha