اكثر مردم می‌دانند كه پرتوهای فرابنفش خورشیدی می‌توانند به پوست و چشم‌ها آسیب برسانند و تاثیر اجمالی عدم محافظت از چشم‌ها در برابر این پرتوها، بروز مشكلات ناخوشایندی مثل آب مروارید، سرطان‌های پوست در چشم بروز مشكلاتی در قرنیه چشم است.

اكنون محققان در آمریكا امیدوارند روش جدید و ابداعی آنها برای تولید عینك آفتابی امكان حفاظت بهتر در برابر پرتوهای فرابنفش را فراهم كرده و عینك‌های جدید قدرت بیشتری برای این محافظت داشته باشند.

این گروه تحقیقاتی دریافته‌اند كه با افزودن اكسید سریوم به شیشه فسفات می‌توان عینك‌های آفتابی، پنجره‌ها و پیل‌های خورشیدی جدیدی را تولید كرد كه به شیوه‌ای مؤثرتر نور فرابنفش را مسدود كرده و مقاومت در برابر این پرتوها را افزایش می‌دهند.

در روش قدیمی از شیشه سیلیكات استفاده می‌شود كه در صورت تركیب با سریوم كارایی چندان مطلوبی ندارد، اما شیشه فسفات انعطاف پذیر تر است و می‌توان سریوم بیشتری به آن اضافه كرد، چون تغییر رنگ نمی‌دهد.

شیشه‌های فسفات می تونند نور فرابنفش را جذب كنند و در عین حال رنگ آنها نیز تغییر نكند، اما در شیشه‌های سیلیكاتی جذب زیاد این نور باعث زرد شدن رنگ شیشه می‌شود.

در آینده از این شیشه‌ها برای كاربردهای تجاری استفاده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha