رییس انجمن فیزیوتراپی ایران با اعتقاد به این كه سلامت انسان قربانی ماشینی شدن جوامع و زندگی‌ها شده است، گفت: بی‌تحركی‌های طولانی مدت اعم از نشستن، ایستادن‌های طولانی كه همگی نتیجه زندگی ماشینی است پس از 15 دقیقه سبب افت توام بافت نرم و از دست رفتن آب دیسك بین مهره‌ای می‌شود.

دكتر ابراهیمی در حاشیه دهمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات در جمع خبرنگاران اظهار كرد: افت قوام و كاهش مایعات دیسك‌های بین مهره‌ای عاملی برای نزدیكی ستون فقرات در نتیجه شل شدن لیگامان‌ها (رباط‌ها) می‌شود كه نتیجه آن اختلال در حركت مفاصل است.

وی با توصیه به هموطنان مبنی بر تغییر در شرایط فیزیكی، ایجاد وضعیت ارگونومی مناسب و خودداری از وضعیت ثابت طولانی مدت، گفت:‌ همه افراد اعم از مرد و زن نباید بیش از 15 دقیقه در وضعیت ثابت باقی بمانند.

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینكه رباط در بلندترین طول بیشترین كارآیی را دارد، افزود: این در حالی است كه در وضعیت‌های ثابت به مدت طولانی طول رباط‌ها (لیگامان‌ها) كاهش می‌یابد و نقش ثباتی خود را از دست می‌دهد.

دكتر ابراهیمی این بی تحركی را حتی شامل خواب شبانه دانست و افزود: از این رو متخصصان فیزیوتراپی تمرینات نرمشی (نه تمرینات ورزشی) را مناسب‌ترین تحرك پس از خواب شبانه می‌دانند. پس از خواب شبانه بدن آمادگی زیادی برای صدمه دیدن دارد كه این وضعیت مشابه را در نشستن‌های طولانی مدت مشاهده می‌كنیم.

وی با توصیه به هموطنان مبنی بر عدم انجام حركات تند و سریع پس از بی تحركی‌های طولانی مدت گفت: نشستن‌های طولانی مدت باعث كاهش گودی كمر، ایجاد فتق دیسك كمر و فشار به اعصاب ران می‌شود.

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینكه افزایش گودی كمر خطر چندانی ندارد، افزود: هرچند تكنولوژی‌ها و سیستم‌های هوشمند كارآیی بالایی دارند اما سلامت انسان‌ها قربانی این زندگی ماشینی پیشرفته شده است.

دكتر ابراهیمی در پایان یادآور شد: كوتاهی پا، انحراف یك اینچی سر به سمت جلو و حتی ایجاد اشكال در لگن به عنوان سكان كشتی ستون فقرات همگی در بروز اختلال ستون فقرات نقش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha