« هر داروی غیرمجاز و نایابی بخواهید با یک تماس تلفنی برای شما با پیک می‌فرستم و نگران تعداد دارو هم نباشید چون محدودیتی در ارسال دارو نداریم، فقط شما باید هزینه داروها را به حسابم واریز کنید.» این صحبت‌ها را امیر فروشنده جوان خیابان ناصرخسرو می‌زند. صحبت‌های فروشنده جوان نشان می‌دهد ناصر خسرو هم از سیر تکنولوژی جا نمانده است و با یک تماس کوتاه داروی مدنظر با سرعت به دست مشتری می‌رسد.

خرید و فروش داروهای غیرمجاز در فضای مجازی؛ ناصرخسرو هم آنلاین شد

سلامت نیوز:« هر داروی غیرمجاز و نایابی بخواهید با یک تماس تلفنی برای شما با پیک می‌فرستم و نگران تعداد دارو هم نباشید چون محدودیتی در ارسال دارو نداریم، فقط شما باید هزینه داروها را به حسابم واریز کنید.» این صحبت‌ها را امیر فروشنده جوان خیابان ناصرخسرو می‌زند. صحبت‌های فروشنده جوان نشان می‌دهد ناصر خسرو هم از سیر تکنولوژی جا نمانده است و با یک تماس کوتاه داروی مدنظر با سرعت به دست مشتری می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، از قدیم، مردم خیابان ناصرخسرو را به عنوان مرکزی برای تهیه داروهای ممنوع، نایاب و کمیاب می‌شناختند و زمانی که پزشک، دارویی را برای بیمارشان تجویز می‌کرد که در داروخانه‌های مجاز کشور یافت نمی‌شد و از هر داروخانه‌ای عبارت‌هایی چون «نداریم»، «هنوز نرسیده»، «فقط نسخه بیمارستان خودمان را قبول می‌کنیم»را می‌شنیدند بلافاصله با مراجعه به این خیابان به داروی مورد نظر خود دست می‌یافتند اما این روزها کار ساده‌تر از قبل شده است به طوری که با یک جستجوی ساده در فضای مجازی و حتی اینستاگرام می‌توان به شماره‌ تلفن‌هایی دسترسی پیدا کرد که داروهای نایاب و کمیاب را با یک پیک موتوری به در منزل می آورند.

بنابراین کافی است تا شما برای تهیه یک داروی ممنوع و یا نایاب اراده کنید تا به سادگی آن را به دست آورید زیرا سودجویان لیست داروهای کمیاب و نایاب خود را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند و در سایت‌های خود به کاربران وعده می‌دهند که همه نوع داروهای کمیاب و غیر مجاز را دارند این در حالی است که هیچ نظارتی بر تاریخ، ساخت و کیفیت این داروها وجود ندارد.

ارسال داروهای ممنوع با پیک موتوری

در تماسی با یکی از این فروشندگان مجازی دارو مشخص شد که انواع داروهای سقط جنین یکی از پرطرفدارترین داروهای سفارشی از سوی خریداران تلفنی است که به صورت قاچاقی وارد می‌شود. امیر، فروشنده دارو در فضای مجازی در مورد داروهای سقط جنین می‌گوید: «روزانه بیش از 10 مشتری برای داروهای سقط جنین با ما تماس می‌گیرند و حتی از شهرستان هم مشتری داریم زیرا قیمت 2 عدد آمپول پروستادین که برای سقط جنین زیر 2 ماهه کافی است حدود 10 هزار تومان است، بنابراین پس از آن که هزینه دارو را به حساب واریز کردید دارو از طریق پیک یا پست برای شما ارسال می‌شود، در مورد تعداد دارو هم محدودیتی نداریم و به هر تعداد آمپول که نیاز داشته باشید برای شما تهیه می‌کنیم.»

همچنین تالارهای گفتگویی در فضای مجازی فعال است که به سادگی به پرسش و پاسخ با بیماران می‌پردازد و راه‌ و روش‌های غیر مجاز سقط جنین را به زنان باردار آموزش می‌دهد به عنوان مثال در یکی از این تالارها مریم پرسیده: «روشی برای سقط جنین در ماه‌های اولیه بارداری می‌خواستم؟ می‌خواستم بدانم از چه داروهای گیاهی و شیمیایی برای این کار می‌توانم استفاده کنم؟ این داروها را از کجا می‌توانم تهیه کنم و چه عوارضی دارد؟»

فعالیت فروشندگان تلفنی داروهای ممنوع و کمیاب و همچنین تالارهای گفتگو در فضای مجازی نشان می‌دهد که عملیات نیروی انتظامی برای پاکسازی منطقه ناصرخسرو از فروشندگان داروهای ممنوع کافی و موثر نبوده به طوری که روش فعالیت این گروه‌ها تغییر کرده و به صورت کاملا نامحسوس و زیر زمینی انجام می‌شود.

هنوز شبکه قاچاق دارو از بین نرفته است

این در حالیست که رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو پیش از این گفته بود: داروهای سقط جنین داروهایی است که در داروخانه‌های عادی به هیچ وجه توزیع نمی‌شود و اگر توزیع شود تخلف محسوب می‌شود.

دیناروند توزیع داروهای سقط جنین را تنها در بیمارستان‌ها و داروخانه‌های منتخب، مجاز می‌داند و می‌گوید: داروخانه‌های منتخب داروخانه‌هایی هستند که نظارت بر آن‌ها جدی و حساس است و این داروخانه‌ها به صورت جدی و حساس عمل می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو معتقد است: اگر این دارو به راحتی در دسترس قرار داشت در بازار قاچاق قرار نمی‌گرفت و به‌خاطر اینکه این توزیع و مصرف آن شرایط خاصی دارد به همین دلیل در بازار ناصر خسرو به صورت قاچاق وجود دارد بنابراین علت وجود کالای قاچاق و شبکه سیاه ناصر خسرو این است که دسترسی راحتی برای کسانی که سقط جنین غیر قانونی انجام می‌دهند،وجود ندارد البته برخورد با بازار قاچاق ناصر خسرو باید به صورت جدی انجام شود اما داروهای قاچاق متاسفانه در ناصر خسرو وجود دارد و کسانی که از این بازار دارو تهیه و مصرف می‌کنند مسئولیت مصرف آن بر عهده خودشان است.

دیناروند در مورد نحوه نظارت بر شبکه توزیع قاچاق دارو در ناصر خسرو می‌گوید: نظام توزیع دارو در کشور ما یک نظام بسته است. توزیع کنندگان دارو از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت می‌کنند و فقط مجازند از تامین کنندگان مجاز دارویی که شرکت‌های داروسازی مجاز داخلی و شرکت‌های وارداتی مجاز دارو هستند، دارو دریافت کنند و صرفا مجازند دارو را به مراکز درمانی و داروخانه‌ها تحویل دهند. بنابراین خارج از این شبکه اگر دارویی توزیع شود، تخلف است.

وی ادامه می‌دهد: داروهایی که در داروخانه 13 آبان و هلال احمر موجود نیست معمولا داروهای معمولی نیستند و داروهای تخصصی و فوق تخصصی هستند که تنها در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شوند. تنها داروهایی که مجوز ورود به بازار دارویی کشور را نداشته باشند و خارج از شبکه رسمی سازمان غذا و دارو تجویز و توزیع شود در بازار توزیع قاچاق موجود است. متاسفانه امروز هیچ ممنوعیتی برای تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی از سوی پزشکان وجود ندارد و با اینکه دارویی که در ایران اجازه مصرف ندارد، پزشک نیز برای آن ممنوعیت تجویز دارد، برخی از پزشکان بدون توجه به این موضوع داروهای خارج از فهرست رسمی را تجویز می‌کنند. وقتی پزشک آزادی کامل برای تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی را دارد، بنابراین هر دارویی تجویز کرد بیمار باید برای تهیه آن به شبکه‌های توزیع قاچاق دارو روی آورد، بر همین اساس شبکه قاچاق و بازار سیاه دارو برای آن نسخه‌ها ایجاد می‌شود و یک عده قاچاقچی این داروها را تامین می‌کنند. متاسفانه به‌رغم همه تلاشی که دستگاه‌های امنیتی، انتظامی، دستگاه قضایی، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت انجام می‌دهند اما هنوز شبکه قاچاق دارو از بین نرفته است و تنها راه مبارزه با این شبکه این است که پزشکان باید داروهای خارج از فهرست رسمی را برای بیماران تجویز نکنند.

مرکز پاسخگویی وزارت بهداشت سامانه ۱۴۹۰

این در حالیست که یکی از بهترین روش‌های کسب اطلاع از چگونگی تهیه دارو از جمله تهیه فهرست و شماره داروخانه‌هایی که داروهای کمیاب را دارند استفاده از سامانه ۱۴۹۰ است. شماره گویای ۱۴۹۰ به صورت تلفنی پاسخگوی افراد در زمینه‌های متعدد سلامت است. برخی داروها در تمام داروخانه‌های سطح شهر توزیع نمی‌شوند و مردم از این موضوع اطلاع ندارند به همین دلیل سامانه ۱۴۹۰ به نیازمندان کمک خواهد کرد تا بتوانند از این موضوع آگاهی یافته و بیهوده در داروخانه‌های شهر سرگردان نشوند. البته همه افراد پاسخگو در این سامانه، داروساز نیستند اما دوره‌های آموزشی تخصصی را پشت سر می‌گذارند. در صورت اعلام نام داروخانه برای تهیه دارو، زمان مراجعه و تلفن تماس نیز اعلام و از فرد متقاضی خرید دارو درخواست می‌شود با توجه به تغییر موجودی داروخانه، حتما قبل از مراجعه وجود دارو را از داروخانه سؤال کند.

جستجوی دارو در سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی داروها و سموم

همچنین مردم با مراجعه به سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی داروها و سموم به آدرس اینترنتی www.samandaru.comمی‌توانند به اطلاعات مفیدی در رابطه با انواع داروها و مسمومیت‌های دارویی و اخبار دارویی دست پیدا کنند. علاوه بر این در بخش «جست‌وجوی دارو» راه‌های مختلف پیدا کردن دارو از طریق تلفن همراه و اینترنت به طور کامل توضیح داده شده است. در این قسمت به دو روش می‌توانید نشانی و شماره تلفن حداقل دو داروخانه در نزدیک‌ترین محل زندگی خود، که موجودی از داروی مورد نظر شما را اعلان کرده‌اند را دریافت کنید.

 تنوع و نحوه ارائه داروهای نایاب و ممنوع به بیماران نسبت به گذشته تغییر کرده است و همچنین تعداد فروشندگان داروها در فضای مجازی رو به فزونی گذاشته است به طوری که داروهایی مانند یزوپرستول و پروستادین برای سقط جنین و پلاویکس برای عمل قلب باز در سبد دارویی دلالان ناصر خسرو قرار گرفته و به اشکال مختلف در معرض فروش قرار گرفته است، بنابراین نظارت محسوس و نامحسوس سازمان غذا و دارو و نیروی انتظامی بر عملکرد این فروشندگان غیر مجاز به نیاز اصلی بیماران و خانواده‌هایشان تبدیل شده است.



   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha