یك متخصص تغذیه عنوان كرد: تغذیه مناسب دانش آموزان، همان چیزی است كه به همه افراد جامعه توصیه می‌شود، یعنی استفاده از همه گروه‌های غذایی در برنامه روزانه.

دكتر ناصر كلانتری در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: تغذیه مناسب برای كودكان و دانش‌آموزان، استفاده از همه گروه‌های غذایی شامل، نان و غلات، شیر و لبنیات، سبزی‌ها، میوه‌ها، گوشت، تخم ماكیان و حبوبات در برنامه غذایی روزانه است. تركیب این مواد هم باید به گونه‌ای باشد كه تنوع تعادل و هم كفایت در مصرف آنها رعایت شود. به عبارت دیگر تغذیه مناسب دانش آموزان 7 تا 11 ساله، استفاده از 5 تا 6 سهم از گروه غلات، 2 تا 3 سهم از شیر و لبنیات، 3 تا 5 سهم از میوه‌ها، 2 تا 3 سهم از سبزی‌ها و 3 تا 4سهم از گروه گوشت و تخم‌ها و حبوبات است كه باید طی یك روز مصرف شود.

دكتر كلانتری همچنین افزود: درمبحث تغذیه تنها یك ماده غذایی خاص نمی‌تواند باعث افزایش هوش و دانش یا افزایش عملكرد فردی شود. زیرا فرد باید دریافت كافی از انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های عمده مانند آهن، روی، كلسیم، ویتامین‌های گروه ب، ویتامین دی و ویتامین آ داشته باشد تا از بهینه عملكرد سلول‌ها و تمامی دستگاه‌های بدن از جمله دستگاه عصبی مركزی (مغز) برخوردار باشد.

وی همچنین تاكید كرد: اگر چه برخی از مواد غذای خاص ویژگی های خاصی دارند برای مثال محصولات دریایی و یا محصولاتی كه دارای اسیدهای چرب اشباع نشده با نام چربی‌های امگا 3 هستند و در تحقیقات مختلف و مجزا نقش آنها در تكامل بهتر سیستم عصبی مركزی اثبات شده است؛ اما باید فراموش نكنیم كه این مواد به تنهایی نمی‌توانند فایده‌ای داشته باشند و اگر ما به فرزند خود روزی 2یا 3 قاشق امگا 3 بدهیم نباید انتظار داشته باشیم كه ضریب هوشی او به طرز عجیبی بالا برود. بلكه در كنار این مواد، دانش آموزان باید تغذیه مناسب مطابق الگوی ارائه شد داشته و همچنین ازاستراحت كافی هم برخوردار باشند.

این متخصص تغذیه كودكان، استراحت كافی را به معنای به موقع خوابیدن و به موقع بیدار شدن دانست و افزود: هنگامی كه كودكان تا نیمه شب همراه پدر و مادر خود بیدار ‌مانده و به تماشای تلویزیون می‌پردازند، صبحها نیز دیر از خواب بیدار می‌شوند و زمان كافی برای خوردن صبحانه ندارند. در حالی كه این صبحانه می توانست شامل غلات، لبنیات، حبوبات، تخم مرغ باشد و انرژی كافی و ریز مغذی‌ها را برای او فراهم كند تا در ساعت 10 صبح سطح گلوكز خون پایین نیاید و در نتیجه تمركز و دقت او نیز كاهش نیابد.

رییس سابق انستیتو تغذیه به نقش مادران در این زمینه اشاره كرد و گفت: متاسفانه برخی از مادران نقش تاریخی، سنتی و فرهنگی خود را فراموش كرده‌اند. زیرا دادن یك میان وعده سالم و مقوی به دانش آموز از جمله وظایف مادر است به طوری كه انواع بسته بندی‌های غلات حجیم شده، چیپس، آبمیوه‌های صنعتی و انواع كیك‌های مختلف جایگزین صبحانه دانش آموزان شده است. این موادعمدتا حاوی كالری هستند در حالی كه یك میان وعده مناسب، جدا از كالری باید حاوی ریز مغذی‌ها و پروتئین‌ها نیز باشد.

وی نان و پنیر را نمونه‌ای برای یك میان وعده سالم دانست و گفت: یك نان و پنیر ساده كه می‌تواند با گردو و یا سبزی همراه باشد شامل گروه غلات است كه حاوی نشاسته و كربوهیدارت، آهن، روی و ویتامین‌های گروه ب است. همچنین پنیر آن حاوی پروتئین و سبزیجات هم سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد و یا گردو كه اسیدهای چرب فراوان برای كاهش كلسترول‌های نامناسب خون را فراهم می‌كند. در حالی كه تنقلات بسته بندی شده موجود در بازار كه فقط كالری محض دارند، تنها گرسنگی را برطرف می‌كنند و كودكان علی رغم دریافت میان وعده از دریافت ریزمغذی ها و پروتئین محروم می‌شوند. دریافت مواد غذایی كه تنها حاوی كالری هستند موجب چاقی می‌شود.

دكتر كلانتری همچنین به مضرات استفاه از فست فودها اشار كرد و گفت: یكی از مسائل مهمی كه در جهان مطرح است، شیوع رو به گسترش چاقی و بیماری‌های ناشی از دریافت بیش از اندازه چربی‌های اشباع شده است. به نوعی كه امروزه دو موضوع بسیار مهم در حوزه تغذیه پیش روی بشر قرار گرفته است كه یكی چاقی و بیماری های قلبی عروقی و دیگری دیابت است. مصرف بی رویه غذاهای نامناسب كه به آن‌ها غذاهای سریع آماد شونده و یا فست فود می‌گویند، زمینه ساز و موجب تشدید این بیماری‌ها می شود كه معمولا مملو از چربی‌های اشباع بوده و در بالا رفتن كلسترول‌های بد خون نقش به سزایی دارند.

وی همچنین به مصرف نوشابه‌های گازدار در كنار این غذاها اشاره كرد و گفت: متاسفانه عادت نادرستی كه معمول است مصرف همزمان فست فودها و نوشابه‌های گازدار است. این در حالی است كه این نوع نوشابه‌ها حاوی مقدار بالایی از قندهای ساده و فسفر فراوان هستند. فسفر بالا در استخوان سازی دخالت كرده و می‌تواند موجب پوكی استخوان شود. قندهای ساده نیز موجب چاقی و افزایش احتمال ابتلا به دیابت می‌شوند.

دكتر كلانتری با اذعان به این مسئله كه ما نمی‌توانیم مصرف این غذاها را در جامعه حذف كنیم، گفت: این الگویی است كه وارد كشور شده است اما به خانواده‌ها توصیه می‌كنیم كه مصرف این غذاها را به حداقل رسانده و بیش از یك یا دوبار در ماه این غذاها را به كودكان خود ندهند و بیشتر از غذاهای سالم استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha