آتش‌سوزی‌های بزرگ در محیط زیست که یکی از فجیع‌ترین آنها حریق جنگل‌ها است، نه تنها در محیط زندگی و طبیعت کره زمین شکل بدی را ایجاد می‌کند؛ بلکه تاثیرات نامطلوبی را هم بر اکوسیستم و آب‌وهوا خواهد داشت.

آمار تکان دهنده از حریق‌ محیط زیست در جهان

سلامت نیوز: آتش‌سوزی‌های بزرگ در محیط زیست که یکی از فجیع‌ترین آنها حریق جنگل‌ها است، نه تنها در محیط زندگی و طبیعت کره زمین شکل بدی را ایجاد می‌کند؛ بلکه تاثیرات نامطلوبی را هم بر اکوسیستم و آب‌وهوا خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه سایه نوشت: آتش‌سوزی، یکی از بدترین اتفاقات تخریب‌کننده است که می‌تواند محیط زیست را در کنار همه‌ی عوامل طبیعی و غیرطبیعی دیگر، از بین ببرد. در دهه‌های اخیر و در سطح بین‌المللی بارها شاهد وقوع این ماجرای تلخ بوده‌ایم و تاسف‌بارتر آنکه بعضی از این حریق‌ها آن‌قدر عظیم و گسترده بودند که می‌توان به عنوان یک فاجعه‌ی زیست‌محیطی از آنها یاد کرد.

آن‌طور که سایت خبری و تحلیلی MMN به عنوان پایگاه مرجع در زمینه‌ی محیط زیست و منابع طبیعی اشاره دارد، آتش‌سوزی‌های بزرگ در محیط زیست که یکی از فجیع‌ترین آنها حریق جنگل‌ها است، نه تنها در محیط زندگی و طبیعت کره زمین شکل بدی را ایجاد می‌کند؛ بلکه تاثیرات نامطلوبی را هم بر اکوسیستم و آب‌وهوا خواهد داشت. براساس گزارش این مرکز به نقل از سازمان ناسا، بخش قابل توجهی از اراضی زمین طی سال‌های اخیر دچار حریق شده‌اند که چشم‌انداز ناگواری از زمین ما در رصدهای ماهواره‌ای ایجاد کرده است تا جایی که آثار بد به جا مانده‌ی بعضی از این آتش‌سوزی‌ها حتی از فراز جو نیز قابل رویت است.

یکی از ماهواره‌های ناسا گزارشی با رقم اعجاب‌آور ٤٠میلیون حریق در کره‌‌ زمین را ثبت کرد که رقم وحشتناکی است. آتش‌سوزی جنگل با دیگر انواع آتش‌سوزی‌ها از نظر گستردگی، سرعت گسترش از منشاء، پتانسیل تغییر جهت ناگهانی و توانایی جهیدن از میان فضاهای خالی مانند جاده‌ها، رودخانه‌ها و دیگر نقاط اشتعال‌ناپذیر تفاوت دارد. آتش‌سوزی جنگل از نظر علت آتش‌سوزی، ویژگی‌های فیزیکی آن مانند سرعت پراکندگی، وجود مواد اشتعال‌پذیر و تاثیر آب‌وهوا بر آتش توصیف می‌شوند و به همین علت یکی از ناگوارترتین رویداده برای محیط زیست به شمار می‌رود.

آنهایی که اخبار حریق های جنگلی را دنبال می‌کنند حتما آتش‌سوزی جنگل گلستان را که دو ماه ادامه داشت، به خاطر دارند. در آن آتش‌سوزی حدود ٨٠٠ هکتار از اراضی جنگلی ما دود شد و به هوا رفت. نمونه‌هایی از این دست در نابودی اندک‌اندک منابع طبیعی ایران کم نبوده و در سال‌های اخیر هرازگاهی خبری تاسف‌بار را می‌شنویم. البته باید دانست در بروز این پدیده همیشه دست انسان و عوامل غیرطبیعی در کار نیست و گاهی شرایط خاص اقلیمی باعث بروز آن می‌شوند. برای مثال، آتش‌سوزی جنگل پدیده‌ای معمول در استرالیا است، زیرا اقلیم این منطقه به طور کلی اقلیمی داغ و خشک است که همین اقلیم در همه‌ی طول سال زندگی و زیرساخت‌های آن را در معرض خطر بسیار زیاد آتش‌سوزی قرار می‌دهد و این خطر در ماه‌های داغ‌تر تابستان و بهار چند برابر می‌شود. در ایالات متحده هر ساله بین ٦٠هزار تا ٨٠هزار آتش‌سوزی جنگل روی می‌دهد که ۱۳‌میلیون تا ۴۵‌میلیون مترمربع زمین را هر ساله می‌سوزاند. اما سهم ایران هم در نابودی این منابع طبیعی به نسبت جهان کم نیست.

سه سال پیش در یکی از گزارش‌های مربوط به آتش‌سوزی جنگل‌ها اسماعیل کهرم از فعالان محیط زیست درباره‌ی میزان آتش‌سوری‌ها در جنگل‌های ایران گفت: «نمی‌توان آمار دقیقی از آسیب حاصل از این آتش‌سوزی‌ها ارائه داد، اما تنها در یکی از این موارد در گلستان، ٤٠٠ هکتار جنگل سوخت و از بین رفت. مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان گلستان هم آمد و انگار نه انگار که اتفاقی افتاده گفت که ٤٠٠ هکتار سوختگی بیشتر نبوده و موردی پیش نیامده!»

سه سال از آن ماجرا می‌گذرد و حالا دوباره یک رویداد ناگوار و تاسف‌بار دیگر؛ این بار صحبت از حریق جنگل پاسارگاد در شیراز است. حریقی که خسارات جبران‌ناپذیری به دنبال داشت. تا جایی که چندی پیش حسن فیاض‌پور؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا  عنوان کرد که ٤٠٠ هکتار جنگل و مرتع در حادثه‌ی حریق جنگل پاسارگاد آسیب دیده است. رقمی که می‌تواند زنگ خطری جدی برای محیط زیست کشورمان باشد. در گزارشی منتشر شده در سال ١٣٩٠ عنوان شد که در ١٠سال گذشته (نسبت به آن سال) ١٣‌هزار و ٨٣٢‌ مورد حریق در عرصه‌های طبیعی ایران گزارش شده است که منجر به از بین رفتن ١٤٢‌هزار و ٩٤١‌ هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور شده است. سوختن منابع طبیعی نقش منفی قابل توجهی در اقتصاد دارد و می‌تواند تبعات بد بسیاری را به دنبال داشته باشد که عدم امنیت زیستی نسل‌های آینده مهم‌ترین آنها خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha