رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران: در میان كودكان كار، وضعیت دختران ناگوارتر از پسران است. طبق بررسی‌های انجام‌شده، دختران معمولا از حدود 4یا 5سالگی به‌كار گمارده می‌شوند و در 10سالگی ازدواج اجباری دارند كه این ازدواج زودهنگام و ورود آنها به مرحله بارداری و فرزندآوری از نگرانی‌های جدی در این حوزه است.

ازدواج اجباری کودکان کار/مجس دهم کودکان کار را دریابد

سلامت نیوز-*فاطمه دانشور:رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران: در میان كودكان كار، وضعیت دختران ناگوارتر از پسران است. طبق بررسی‌های انجام‌شده، دختران معمولا از حدود 4یا 5سالگی به‌كار گمارده می‌شوند و در 10سالگی ازدواج اجباری دارند كه این ازدواج زودهنگام و ورود آنها به مرحله بارداری و فرزندآوری از نگرانی‌های جدی در این حوزه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،۱۲ژوئن، مصادف با یکشنبه ۲۳خرداد، روز جهانی مقابله با کار کودکان است. یكی از دغدغه‌های من در شورای شهر، پیگیری و اجرای مصوبات درمورد كاهش آسیب كودكان كار در حیطه وظایف شهرداری بوده وشهرداری‌ به خوبی می‌تواند در این حوزه فعالیت كند.

90درصد این كودكان خانواده دارند و تنها حدود 10درصد در قالب باندهای سوءاستفاده فعالیت می‌كنند. عمده این كودكان افغانی یا مهاجرانی از دیگر شهرهای كشور هستند كه بزرگ‌ترین مشكلشان نداشتن شناسنامه و كارت اقامت است. همین دلیل آنها را از خدمات اجتماعی محروم می‌كند؛ كه این مسئله نشان‌دهنده ضعف قوانین در مورد كودكان مهاجر است كه مجلس دهم باید برای آن چاره‌ای بیندیشد.

در میان كودكان كار، وضعیت دختران ناگوارتر از پسران است. طبق بررسی‌های انجام‌شده، دختران معمولا از حدود 4یا 5سالگی به‌كار گمارده می‌شوند و در 10سالگی ازدواج اجباری دارند كه این ازدواج زودهنگام و ورود آنها به مرحله بارداری و فرزندآوری از نگرانی‌های جدی در این حوزه است. هرچند كه باید پسران را هم مورد توجه قرار داد اما میزان صدمات جسمی، جنسی و روحی دخترانی كه به‌عنوان كودك كار فعالیت می‌كنند به‌مراتب بیشتر از پسرهاست و لازم است كه تمهیدات جدی برای آنها اندیشید. راه‌اندازی 18مركز پرتو اقدام مثبتی از سوی شهرداری است چراكه مشكل اصلی سازمان‌های مردمی عدم‌بهره‌مندی از مكان است.

در مجموع، اقدامات شهرداری در حوزه كاهش آسیب كودكان كار بهتر از دولت بوده است. راه‌اندازی كاروان‌هایی درخصوص كودكان كار و اعطای كمك به آنها نیز باید توسط سازمان‌های مردم نهاد و تنها با حمایت شهرداری انجام شود تا مردم تصور مطالبه‌گری پنهان در پشت این چنین برنامه‌ها را نداشته باشند.

*رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha