یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 185276

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شیوع بیماری تب مالت (بروسلوز) در این استان خبر داد.

تب مالت مهمان مازندرانی ها

سلامت نیوز: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شیوع بیماری تب مالت (بروسلوز) در این استان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، محسن اعرابی به ایرنا گفت که تاکنون 17 مورد بیماری تب مالت در این استان شناسایی شده و بیماران نیز تحت درمان قرار گرفتند.

وی اضافه کرد : این بیماری مشترک بین انسان و دام چندسالی است که در فصل بهار و پائیز به دلیل مواجهه بیشتر انسان ها با دام های آلوده و مصرف محصولات لبنی محلی در مازندران ماندگار شد.

اعرابی گفت : در سال گذشته حدود 300 مورد ابتلا به بیماری تب مالت در مازندران شناسایی شد و پیش بینی می شود در سال جاری نیز همین تعداد بیماری در این خطه شمال کشور مشاهده شود.

وی اوج شیوع این بیماری را در دو فصل بهار و پائیز بویژه ماه مهر و به علت رشد روند زایش دام و محصولات دامی در این دو فصل دانست .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران کشتار دام به صورت سنتی و رعایت نکردن توصیه بهداشتی در مصرف محصولات لبنی را از دیگر عوامل ماندگاری این بیماری عفونی در مازندران دانست.

بروسلوز ، نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق مصرف شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می شود.

تب، درد مفاصل و خستگی از علائم ابتلا به این بیماری است . به طور معمول عفونت بروسلوز با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است ولی چند هفته تا چند ماه زمان می برد.

مازندران دارای حدود سه میلیون راس دام سبک و سنگین است . سالانه افزون بر500 هزارتن شیرخام و 53 هزار تن گوشت قرمز در این استان تولید می شود . مازندران در تولید شیرخام رتبه چهارم و گوشت قرمز رتبه پنجم کشور را دارد. بر اساس آمارهای رسمی بیش از نیمی از شیر تولیدی استان در خارج از چرخه فراوری کارخانه های لبنی به بازار عرضه و مصرف می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha