تفاوت حقوق پزشکان و سایر گروه‌های درمانی یکی از مناقشات قدیمی نظام سلامت کشور است اما انگار حالا با بالا گرفتن اختلافات وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری این چالش قدیمی فرصت تازه‌ای برای مطرح شدن پیدا کرده و دوباره سر زبان‌ها افتاده است.

ورود دیوان محاسبات به مناقشه وزارت بهداشت و نظام پرستاری

سلامت نیوز: تفاوت حقوق پزشکان و سایر گروه‌های درمانی یکی از مناقشات قدیمی نظام سلامت کشور است اما انگار حالا با بالا گرفتن اختلافات وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری این چالش قدیمی فرصت تازه‌ای برای مطرح شدن پیدا کرده و دوباره سر زبان‌ها افتاده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، در جدیدترین کشمکش‌ها، قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری که در بالاترین سطح درگیری با وزارت بهداشت قرار دارد و حتی کار سازمان متبوعش به نامه‌نگاری با شخص رئیس‌جمهور هم کشیده، در گفتگو با فارس از ورود دیوان محاسبات به مسئله دریافت‌های نجومی پزشکان از وزارت بهداشت خبر داده و گفته: رئیس مجلس به دیوان محاسبات اداری دستور رسیدگی داده تا نسبت به پرداخت‌های غیرمتعارف بین پزشکان ورود کند. ما از این اقدام قدردانی می‌کنیم چرا که ورود دیوان محاسبات باعث شفاف‌سازی در پرداخت‌ها می‌شود. برخی پزشکان متخصص از 15 محل دریافتی دارند که جمع این ارقام نجومی و غیرقابل تصور است و ما می‌خواهیم جمع این دریافتی‌ها رصد شود. چند وقت پیش هم رئیس سازمان بازرسی کشور اعلام کرده بود که به موضوع پرداخت‌های نجومی در وزارت بهداشت که توسط برخی شخصیت‌ها مطرح شده ورود خواهد کرد.

دیوان بازوی مجلس

محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم است و اگرچه هنوز تکلیف این کمیسیون در مجلس دهم مشخص نیست اما طبق احتمالات می‌توانیم او را یکی از اعضای آن بدانیم. قربانی در جواب این سوال که رئیس مجلس چنین درخواستی از دیوان محاسبات اداری داشته است یا نه، می‌گوید: شخصا چنین موضوعی را نشنیده‌ام، البته سازمانی مانند دیوان محاسبات یکی از بازوهای همیشگی مجلس است و مجلس هر وقت که لازم باشد از این بازو کمک خواهد گرفت. به همین دلیل ممکن است مطالبه درباره وضعیت دریافت‌های مالی افراد مختلف بین برخی از نماینده‌ها وجود داشته باشد. به هر حال نماینده‌های مجلس و در راس آنها ریاست مجلس وظیفه دارند که به محض برخورد با موضوعی مشکوک دستور رسیدگی به آن را صادر کنند و اگر چنین دستوری هم داده شده باشد به معنی تایید تخلفات قابل توجه در مسائل مالی وزارت بهداشت و پزشکان نیست.
وی ادامه می‌دهد: اگر نظر خودم و برخی از نماینده‌هایی را که من در جریان نظرشان هستم، درباره وضعیت دریافت پزشکان بخواهید باید بگویم که ورود ویژه دیوان محاسبات برای پاسخ به اینکه واقعا پزشکان زیاد حقوق می‌گیرند یا نه در اولویت نیست و اگر هم روی ورود این نهاد به موضوع وزارت بهداشت تاکید می‌شود، بیشتر روی دریافتی مدیران سطح بالا و میانی این وزارتخانه است. لزوم این کار هم با توجه به حساسیت‌های اخیری که به وجود آمده احساس می‌شود.
به اعتقاد قربانی، اینکه پزشکان چقدر درآمد دارند موضوعی نیست که به خودی خود اولویت بررسی داشته باشد بلکه چون میزان دریافتی پزشکان می‌تواند نشان‌دهنده میزان کارشان باشد، اهمیت پیدا می‌کند. او می‌گوید: من فکر می‌کنم اگر برخی از همکاران ما روی بررسی بیشتر میزان دریافتی پزشکان تاکید دارند به این خاطر نیست که فکر می‌کنند تخلفی در پرداخت به آنها صورت می‌گیرد بلکه به این دلیل است که طبق استانداردهای جهانی پزشکان به دلیل حساسیتی که در کارشان وجود دارد نباید بیش از حد کار کنند تا در کیفیت ارائه خدماتشان تاثیر نگذارد. مکانیزم هایی هم برای کنترل فعالیت پزشکان وجود دارد که دریافت مالیات تصاعدی یکی از آنهاست. در واقع مسئله اصلی این امور هستند وگرنه فکر نمی‌کنم دانشگاه‌های علوم پزشکی که حقوق پزشکان را از بودجه‌شان می‌دهند خیلی دلشان بخواهد که به آنها پول اضافه بر عملکردشان پرداخت کنند.

پرستاران هم دریافتی‌های مختلف دارند

محمد جهانگیری دبیر ستاد کشوری نظارت بر تعرفه‌ها و معاون سازمان نظام پزشکی هم نسبت به بخش‌های مختلف حرف‌های شریفی مقدم واکنش نشان می‌دهد. او درباره اینکه برخی پزشکان از 15 محل مختلف حقوق دریافت می‌کنند می‌گوید: من نمی‌خواهم به کسی جوابیه بدهم یا کسی را متهم کنم اما در تمام سال هایی که در جوار تعداد زیادی از پزشکان بوده‌ام و به نحوی از دریافتی تعداد زیادی از آنها هم خبر داشته‌ام حتی یک پزشک هم ندیده‌ام که از این تعداد محل، دریافتی داشته باشد آن هم 15 محل دولتی. چنین چیزی بسیار بعید است. حتی اگر هم وجود داشته باشد باید بگویم که قطعا در ازای این دریافت‌ها کار انجام شده است. همان‌طور که تمام اقشار در کشوردر ازای کارشان حق الزحمه دریافت می‌کنند. همکاران پرستار ما هم همین‌طور هستند و بسیاری از آنها در جاهای مختلف کار می‌کنند و دریافتی‌های متعددی دارند. از طرفی چه بپذیریم و چه نپذیریم، در تمام جهان افراد زیادی با کار یکسان حقوق‌های بسیار متفاوتی می‌گیرند و این به فاکتورهای زیادی مربوط است و پزشکان هم از جمله نخبگان و جامعه و نیروهای تخصصی هستند و در واقع هزینه این تخصص و تبحر را می‌گیرند.
وی ادامه می‌دهد: به طور کلی باید بگویم که راه اعتراض به شرایط صنفی‌مان،‌ خراب کردن وجهه سایرین نیست. آن هم تصویر پزشکانی که بسیاری از آنها بالغ بر هشت ماه است که از بیمارستان‌های دولتی دریافتی نداشته‌اند و مطالباتشان هر ماه به ماه دیگر موکول می‌شود، با وجود این با تمام توان به کارشان ادامه می‌دهند. در حالی که در همین مدت عقب افتادن طلب پزشکان که از قضا رقمی نجومی هم نبوده، حقوق سایر همکاران بخش‌های درمانی مثل پرستاران پرداخت شده است و پزشکان هرگز برای اینکه مظلومیت خود را نشان بدهند نسبت به این اتفاق اعتراض نکرده‌اند. حالا انتظار ما این است که حتی اگر تعداد محدودی از پزشکان درآمدهای بالا دارند که این درآمد هم به واسطه تخصص و تبحرشان است،‌ این وضعیت را به همه پزشکان تعمیم بدهیم و اتفاقات را طوری رقم بزنیم که اعتماد مردم به پزشکان خدشه‌دار شود.
جهانگیری در مورد ورود دیوان محاسبات به موضوع دریافتی پزشکان می‌گوید: خبر موثقی درباره اینکه دیوان به این مسئله ورود ویژه داشته به دست ما نرسیده است اما چنین چیزی هم باشد باید گفت که اتفاق ویژه‌ای نیست و نظارت بر دریافت‌ها و پرداخت‌ها در مجموعه‌های دولتی یکی از اصلی‌ترین وظایف این نهاد است. بنابراین تعجبی ندارد که دیوان محاسبات اداری به دریافتی پزشکان ورود کرده باشد و این ثابت‌کننده چیزی نیست. ضمنا حتی اگر اثبات شود که تخلفی در زمینه پرداخت به پزشکان صورت می‌گیرد که شخصا معتقدم چنین اتفاقی نمی‌افتد باز حاصل آن حل شدن مشکلات صنفی سایر اقشار نیست و آنها باید راه دیگری برای اعتراض به تضییع حقوقشان انتخاب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علي ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    2 0
    با توجه به بي وفايي پزشكان، تنها راه احقاق حقوق پرستاران ، برچيده شدن سايه شوم پزشكسالاري از سر نظام سلامت و مردم جامعه است