سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 185411

شکی نیست که ورزش باعث عمر طولانی می‌شود؛ اما اگر ورزش کردن باعث تورم دست‌وپا شود، باید چه کار کرد؟ تورم براثر ورزش به نام ادم می‌تواند علل متعددی داشته باشد که تشخیص دادن آن‌ها سخت است. به گفته یک پزشک و متخصص ورزش ،ورم‌های خفیف و محدود که به مرور زمان از بین می‌رود نگرانی عمده‌ای به‌حساب نمی آید.اما ورم جدی می‌تواند نشانه یک مشکل جدی مانند فشارخون یا بیماری قلبی باشد که نیاز به توجه پزشکی دارد.

راه‌حل کاهش ورم دست وپا بعد از ورزش

سلامت نیوز: شکی نیست که ورزش باعث عمر طولانی می‌شود؛ اما اگر ورزش کردن باعث تورم دست‌وپا شود، باید چه کار کرد؟ تورم براثر ورزش به نام ادم می‌تواند علل متعددی داشته باشد که تشخیص دادن آن‌ها سخت است. به گفته یک پزشک و متخصص ورزش ،ورم‌های خفیف و محدود که به مرور زمان از بین می‌رود نگرانی عمده‌ای به‌حساب نمی آید.اما ورم جدی می‌تواند نشانه یک مشکل جدی مانند فشارخون یا بیماری قلبی باشد که نیاز به توجه پزشکی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، می‌توان از چند طریق ورم را تشخیص داد و از آن  پیشگیری کرد.


*خون را به حرکت‌ در بیاورید: حتماً متوجه شده‌اید که ورزش بدن را گرم می‌کند و باعث تسریع جریان خون می‌شود. گاهی خون با فشار از عضلات جریان پیدا می‌کند و در دست‌ها تجمع پیدا می‌کند به‌ ویژه اگر مشکلی در گردش خون داشته باشید.متخصصان توصیه می کنند  که برای گردش خون دست‌ها را مشت و بازکنید . دست‌ها را بالای سر نگه‌دارید تا از ورم کاسته شود. هنگام ورزش دست هارا دایره‌وار بچرخانید و انگشتان را  به سمت بیرون بکشید.


*به حالت بدن توجه کنید: افرادی که دچار ورم به علت ورزش می شوند، باید حالت بدن  و حالت دست خود را  هنگام ورزش کنترل کنند.با این روش خیلی ساده می‌توان علتی را که مانع گردش خون می‌شود برطرف کرد.سعی کنید به یک سمت لم ندهید،یا شانه را به یک سمت نیندازید یا این‌که دست‌ها را مشت نکنید زیرا این امر می‌تواند باعث محدود شدن جریان خون شود.


*باشگاه‌ جای ورزش است نه مد:باشگاه مکانی برای ورزش کردن است نه   مد.بنابراین از استفاده از جواهراتی مانند انگشتر،دستبند یا پابند که می‌تواند با ایجاد فشار مانع جریان خون شود و ورم ایجاد کند، بپرهیزید .


*درست بخورید،درست بنوشید: اگر رژیم دارید،غذاهای فرآوری شده  مصرف می‌کنید یا این‌که آب در بدن کامل دفع نمی شود، احتمالاً دچار ورم خواهید شد.بدن نیاز به تغذیه درست  دارد تا بتواند  بازسازی را انجام دهد.کمبود یا نخوردن ماده مغذی مهمی مانند امگا 3 می‌تواند باعث ورم شود.بنابراین سالم بخورید ، هرزمانی که احساس گرسنگی کردید، غذا بخورید و هرزمانی که احساس تشنگی کردید آب بنوشید.


*لباس‌های ورزشی مناسب خریداری کنید: لباس‌ ورزشی نباید خیلی تنگ باشد و کفش‌ها نیز باید کمی شل باشد تا روند گردش خون به خوبی انجام شود.به‌هیچ‌عنوان نباید لباسی  پوشید که مانع جریان خون ‌شود.اگر دچار ورم در ناحیه پا می‌شوید از جوراب‌های مخصوص  استفاده کنید تا جریان خون رسانی به پاها و کف پاها بهبود پیدا کند.


*علت اصلی چیست؟ به قسمت‌های متورم توجه و دقت کنید که آیا جوش‌های ریز یا خارش پس از ورزش از بین می‌رود یا نه.اگر چنین باشد به‌احتمال‌زیاد دچار کهیر براثر ورزش شده‌اید.ازآن جا که علایم کهیر مانند ورم و  خارش در عرض چند دقیقه از بین می‌رود، بسیاری از افراد آن را به‌عنوان علامت تشخیص نمی‌دهند.درصورتی‌که دچار جوش‌های ریز و ورم شده‌اید،علت این واکنش حساسیت زا را بررسی کنید. کهیر اغلب براثر ورزش به دلیل دمای خیلی گرم یا سرد  یا با تماس پیدا کردن لباس باپوست به وجود می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha