یك نماینده مجلس شورای اسلامی با اظهار تاسف از این‌كه هم‌اكنون درصد قابل توجهی از شاغلین بخش بهداشت و پزشكان سیگاری هستند، گفت: این در حالیست كه این افراد بیشترین آگاهی‌ را از مضرات دخانیات دارند.

سیامك مره‌صدق، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایسنا، با تاكید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای مبارزه با دخانیات در كشور، افزود: متاسفانه در برخی محیط‌ها كه ظاهر روشنفكری و عوام‌پسند دارند استعمال دخانیات با هیچ ممانعتی روبرو نیست، اما خوشبختانه در چند سال اخیر با محدودیت‌هایی كه ایجاد شده سیگار كشیدن در جمع به یك ضد ارزش تبدیل شده كه امیدواریم با ادامه این روند فرهنگی بتوانیم موفق شویم اگرچه باید یادمان باشد كه فرهنگ‌سازی فرآیند زمان‌بری است.

به گفته‌وی، به مسایلی كه در رابطه با دخانیات وجود دارد می‌توان به چند وجه نگاه كرد، مهم‌ترین مساله در دخانیات پیشگیری از ابتلای نوجوانان و جوانان به سمت سیگار است، متاسفانه هم‌اكنون كمپانی‌های سیگار كشورهای غربی با كاهش خرید مواجه شده‌اند، لذا طبیعی است كه تبلیغات خود را به صورت مستقیم و غیرمستقیم متوجه كشورهای در حال توسعه و كمتر توسعه یافته كنند تا بتوانند بازارهای آنها را بدست آورند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: حركت‌های بسیار موثری در برخی از كشورهای جهان برای مبارزه با سیگار و دخانیات به صورت عمده شروع شده است، مانند افزایش قیمت سیگار، قرار دادن مالیات درست بر روی سیگار، ایجاد و تشكیل سازمان‌های مردم‌نهاد یا سمن‌هایی كه وظیفه‌ آنها مبارزه با دخانیات است و استفاده از چهره‌های مرجع و مورد علاقه و توجه جوانان و نوجوانان برای انجام تبلیغات، حتی كمك‌هایی كه سازمان بهداشت جهانی در این راستا به كشورها می‌كند مواردی است كه می‌توانیم با دقت بیشتری به آنها نگاه كنیم.

مره‌صدق با تاكید بر این‌كه باید در آموزش‌هایمان به ویژه در دبیرستان و سال‌های نخست دانشگاه تاكیدات كامل را در مورد مضرات دخانیات به عمل آوریم، گفت: باید كاری كنیم كه آگاهی‌ها از عیوب دخانیات از سطح آگاهی سطحی به سطح نگرش و باور ارتقا پیدا كند.

این نماینده مجلس با اظهار تاسف از اینكه هم‌اكنون درصد قابل توجهی از شاغلین بخش بهداشت و پزشكان سیگاری هستند، خاطرنشان كرد: در حالی كه این افراد بالاترین آگاهی‌ها از مضرات دخانیات را دارند منتهی تا این موضوع به باور و نگرش آنها وارد نشود و تنها در حوزه دانش و آگاهی باقی بماند در زندگی آنها شكل اجرایی پیدا نخواهد كرد، لذا باید یك آموزش پایه‌ای و ریشه‌ای در این باره آغاز شود.

نماینده كلیمیان در خانه ملت با تاكید بر اینكه الگوپذیری نوجوانان و جوانان را باید حتما رعایت كرد، اظهار كرد: شانس سیگاری شدن فرزندان یك پدر یا مادر سیگاری بیشتر است، متاسفانه در برخی از گروه‌ها و باندهای نوجوانان و جوانان سیگار كشیدن به عنوان یك گذار به مرحله بلوغ و بزرگ شدن مطرح می‌شود كه باید با ارزش‌سازی و بها دادن به اولویت‌های واقعی نوجوانان و جوانان و تقویت ارزش‌های واقعی به آنها ثابت كرد كه رفتارهای غلط اجتماعی و سوءمصرف مواد دخانی به هیچ وجه نشانه بزرگ شدن و ورود به دنیای تفكر و اندیشه و بلوغ نیست.

مره‌صدق افزود: متاسفانه در برخی از مكان‌هایی كه محل تجمع جوانان است اشكال مختلفی از دخانیات مانند سیگار و قلیان عرضه می‌شود، كه باید حتما با آنها برخورد شود. مجلس هم حتما قصد دارد با توجه ابعاد نظارتی خود این قضیه را دنبال كند، اما نكته خاص دیگری هم كه وجود دارد قاچاق دخانیات است، اگر قیمت دخانیات را به حد خاصی افزایش دهیم قاچاق دخانیات سودآور می‌شود و قاچاقچیان به صورت انبوه از این مسئله سود خواهند برد. بنابراین پیدا كردن نقطه تعادلی كه قیمتی برای دخانیات طرح كنیم كه هم جلوی قاچاق دخانیات را بگیرد و هم میزان علاقه و تمایل جوانان به خرید سیگار را كاهش دهد حتما باید جزبرنامه‌ریزی‌های ما قرار گیرد.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان خاطرنشان كرد: خوشبختانه ایران در میان كشورهایی كه از نظر اقتصادی شبیه ما هستند یكی از بهترین كشورهایی كه قانون مبارزه با استعمال مواد دخانی را رعایت كرده است، متاسفانه در خیلی از كشورهای دیگر كه از نظر منطقه‌ای، فرهنگی و جغرافیایی شبیه ایران هستند همین ممنوعیت‌هایی كه ما داریم اعمال نمی‌شود، برای نمونه در محیط‌های سربسته و رستوران‌ها و حتی در مجالس رسمی آزادانه سیگار كشیده می‌شود.

مره‌صدق در خاتمه گفت: مقابله با فروش سیگار در كیوسك‌های روزنامه‌فروشی و ممنوعیت فروش مواد دخانی در محدوده مدارس از مواردی است كه كمیسیون بهداشت و درمان به عنوان وظیفه نظارتی خود پیگیر آن است، اعضای كمیسیون بهداشت به دنبال اجرایی شدن قانون مبارزه با استعمال دخانیات هستند، چراكه در آموزش دانش‌آموزان بسیار موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha