سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 185442

تعرفه آزمایشگاهی در سال 95 باز هم واقعی نشد

سلامت نیوز:رشته آزمایشگاهی بر خلاف بسیاری از رشته‌های دیگر چون مواد مصرفی دارد و با قیمت ارز بسیار مرتبط است در نتیجه افزایش 5 درصد ی تعرفه آزمایشگاه در بخش دولتی و 10 درصد ی در بخش خصوص بسیار کم است و این  کار آزمایشگاهها را با مشکل تعطیلی و ورشکستگی روبرو می‌کند.
 
به گزارش سلامت نیوز دکتر محمدعلی برومند دبیر انجمن آسیب شناسی ایران با اعلام این خبر گفت :‌ سال گذشته سعی شد که در زمینه تعیین تعرفه‌های درمانی آزمایشگاه‌ها کار کارشناسی شود و بر اساس قیمت تمام شده خدمات این تعرفه‌ها اعلام گردد.

وی ادامه داد: قرار شد به وزارت بهداشت در این زمینه کمک کنیم که با رایزنی‌هایی که با وزیر بهداشت شد قرار شد پشتیبانی‌های لازم از کارشناسی‌های انجام شده صورت گیرد اما تعرفه‌های آزمایشگاهی آنطور که از ظاهرشان پیداست کار کارشناسی روی آنها انجام نشده است.

وی تصریح کرد: البته انجام کار کارشناسی روی تعرفه‌ها سخت است چون تعداد و تنوعی از خدمات وجود دارد و پارامترهای متنوعی در تعیین آن دخیل است در نتیجه تعیین تعرفه از سوی افراد عادی و غیرمتخصص سخت است به همین دلیل انجمن‌ها پای کار آمدند.

دبیر انجمن آسیب‌شناسی ایران با اشاره به اینکه کارشناسان اقتصاد سلامت برای تعیین دقیق و علمی تعرفه‌های درمانی به وزارت بهداشت کمک کردند،‌گفت:‌متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی تعرفه تعیین شده در سال گذشته واقعی نشد، البته ما درک کردیم و قرار شد افزایش نرخ تعرفه پلکانی باشد بطوری که امسال درصدی از آن جبران شود و سال‌های بعد به همین منوال به تعرفه واقعی برسیم اما متأسفانه باز هم بعد از رایزنی‌های انجام شده می‌بینیم تعرفه آزمایشگاهی در سال 95 باز هم واقعی نشده است.

وی افزود: امسال افزایش درصد  تعرفه آزمایشگاه در بخش دولتی 5 درصد و در بخش خصوصی حدود 10 درصد است که این بسیار کم است چون رشته آزمایشگاهی بر خلاف بسیاری از رشته‌های دیگر چون مواد مصرفی دارد و با قیمت ارز بسیار مرتبط است در نتیجه این تعرفه، کار آزمایشگاهها را مشکل می‌کند.
برومند گفت:‌اگر با همین روال پیش برود بسیاری از آزمایشگاه‌های ضعیف که بیمار کمی دارند در معرض تعطیلی و ورشکستگی قرار می‌گیرند و با این روندی که از معوقه‌های بیمه وجود دارد مشکلات آزمایشگاه‌ها نسبت به گذشته بسیار بیشتر خواهد شد.

دبیر انجمن آسیب‌شناسی ایران اظهار کرد:  اولین قدم این است که وزارت بهداشت و مسئولان به آزمایشگاه‌های تخصصی به صورت یک مقوله تخصصی نگاه کنند درحالی که اکنون اینگونه نیست و باید این مراکز را به عنوان موسسه‌های اقتصادی در نظر بگیرند تا بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم هر چند که در طرح تحول سلامت به آزمایشگاه‌ها توجه زیادی شد اما این کافی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha