دوشنبه ۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 18548

روانشناسان می‌گویند؛ خجالت و كم رویی یك بیماری نیست بلكه یك اختلال است.

آیا شما یك فرد خجالتی هستید؟ این ویژگی شاید تا حدودی طبیعی و عادی باشد. برای مثال اكثر مردم وقتی وارد اتاقی پر از افراد غریبه می‌شوند یا هنگامی كه می‌خواهند سخنرانی كنند، تا حدودی معذب و ناراحت هستند و احساس خجالت می‌كنند. اما گاهی خجالت كشیدن می‌تواند اشكال شدیدی داشته باشد.

محققان معتقدند كه تقریبا 50 درصد از افراد بزرگسال تا حدی به كم رویی دچار هستند. دو پزشك هندی بیمارستان هیوا ناندانی در این باره می‌گویند: درك این مطلب كه كم رویی یك مشكل است و یك بیماری نیست، حائز اهمیت است.

مرز بین بیماری موسوم به ترس از اجتماع و كم رویی بسیار باریك است اما این مرز و ویژگی‌های آن به لحاظ كمیت و شدت متفاوت است. بنابراین روشی كه برای غلبه بر كم رویی ارایه می‌شود فردی تر و موضوعی تر خواهد بود.

متخصصان و روانپزشكان می‌گویند؛ اساس درمان كم رویی باید روی تكنیك‌های آرام سازی یا به اصطلاح ریلكسیشن قرار بگیرد. فرد معمولا با مجموعه‌ای از محرك‌های استرس‌های فزاینده مواجه می‌شود كه اغلب این استرس‌ها و محرك‌ها از طریق بصری ایجاد می‌شوند. وقتی ذهن به طور مناسب رها و بی‌تفاوت شود سپس فرد می‌تواند با شرایط واقعی در زندگی واقعی مواجه شود. در شرایط و موارد شدید، استفاده از دارو پیشنهاد می‌شود تا این استرس و اضطراب فلج كننده مرتبط با شرایط تنش زا كاهش پیدا كند. اما چگونه می‌توان بر كم رویی غلبه كرد؟

متخصصان توصیه می‌كنند كه خودتان را معرفی كنید. یك لبخند بزرگ تمام چیزی است كه احتیاج دارید تا فضا را در دست بگیرید. احساس نكنید كه نیاز دارید خودتان را با صلاحیت نشان دهید. بیشتر سوال كنید اما كمتر حرف بزنید. سوالاتی بپرسید كه به دیگرن اجازه دهد درباره زندگی‌شان صحبت كنند و سپس با علاقه گوش كنید. در نظرات خود سخاوتمند باشید. اگر به دیگری فرصتی برای راحت بودن بدهید نه تنها تقدیر خوبی را منعكس و منتشر خواهید كرد بلكه درعین حال قدردانی و سپاسگذاری دیگران را نیز بدست خواهید آورد. یك موضوع جزئی را به یاد بسپارید. مثلا اگر قبلا كسی را ملاقات كرده‌اید نام و یك موضوع جزئی درباره وی را بیاد بیاورید چون با این كار بزرگترین هدیه را می‌توانید به او بدهید. دیگران را تحسین كنید هر كسی دوست دارد تحسین و تمجید شود. كسانی كه گفت وگو را آغاز می‌كنند و به دیگران اعتماد به نفس می‌دهند این تمجید را دوست دارند. همیشه تا جایی كه می‌توانید اثرگذار نگاه كنید. نگاه و احساس موثر داشتن می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. در سازمانها و فعالیت‌هایی كه برایتان جالب هستند، شركت كنید. همزمان یك مهارت اجتماعی را تمرین كنید.

با اینكار می‌توانید انرژی خود را متمركز كرده و موفق شوید. صبح كه بیدار می‌شوید در آیینه خودتان را ببینید و با صدای بلند اهدافی را كه برای طول روز دارید، عنوان كنید. سپس خود را در شرایطی ببینیند كه واقعا آن كارها را انجام داده‌اید. برای ایجاد احساس آماده شدن تا جایی كه لازم است به خودتان فرصت بدهید، به خودتان ایمان داشته باشید. شما می‌توانید آنچه را كه در ذهن دارید انجام دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha