دوشنبه ۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 18550

محققان آمریکایی با استفاده از نانوستون‌های سیلکونی موفق به گیراندازی سلول های توموری شدند.

 اولین نشانه شروع سرطان ظهور سلول‌های توموری گردشی، یا CTC، در جریان خون باشد.

یک گروه پژوهشی از موسسه فن‌آوری کالیفرنیا به رهبری هسیان رونگ تسنگ، افزاره‌ای توسعه داده‌اند که از میلیون‌ها نانوستون سیلکونی ساخته ‌شده و می‌تواند به آرامی 44 درصد از CTCهای افزوده ‌شده به نمونه خون را گیراندازی کند.

فرایند گیراندازی فقط 45 دقیقه طول می‌کشد و بیش از 90 درصد سلول‌های گیرافتاده را برای تحقیقات بعدی زنده نگه می‌دارد.

CTCها ارتش پیشتاز یک تومور شبه‌ایستا هستند، این سلول‌ها از تومور اولیه گریخته و دراندام‌های دیگر بدن تجمع کرده‌اند.

داشتن یک روش سریع و ارزان برای گیراندازی این سلول‌های نادر از خون می‌تواند اطلاعات باارزشی بدهد که در بهبود درمان مفید باشند ولی روش‌های فعلی به اندازه کافی مناسب نیستند.

تسنگ و همکارانش با استفاده از ابزارهای استاندارد لیتوگرافی، که برای ساخت تراشه‌های رایانه طراحی شده‌اند، افزاره خود را تهیه کردند. این محققان بعد از ساخت جنگلی از نانوستون‌ها بر روی یک ویفر سیلکونی، سطح آنها را با یک پادتن پوشاندند.

این پادتن می‌تواند یک مولکول بر روی CTC را، که مولکول اتصال سلول مخاطی یا EpCAM نام دارد، شناسایی کند.

EpCAM‌ها نقش اساسی در کمک به CTCها برای چسبیدن به آستر رگ‌های خونی بازی می‌کنند، با این کار این سلول‌های شبه‌ پایدار قادر به گریز از جریان خون و تجمع در اندام‌هایی مانند کبد و استخوان می‌شوند.

هنگامی که CTCها به این افزاره اعمال می‌شوند می‌توانند به حضور پادتن EpCAM با ایجاد برآمدگی‌هایی که شبیه به مو هستند و به شدت با نانوستون‌های سیلکونی برهمکنش می‌کنند و کارآیی گیراندازی CTCها را بالا می‌برند، جواب دهند؛ ولی CTC‌هایی که در یک ساختار تخت سیلکونی گیر افتاده‌اند، چنین برآمدگی‌هایی را تولید نمی‌کنند.

این محققان نتایج خود را در مجله Angewandte Chemie International Edition منتشر کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha