چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 185508

نائب رییس انجمن پزشکان عمومی، باز گذاشتن دست مردم برای مراجعه به پزشکان متخصص و فوق تخصص و افزایش تقاضا‌های القایی را باعث کسری اعتبار بیمه سلامت عنوان کرد.

چرا بیمه‌ سلامت با کسری اعتبار روبه‌رو شد؟

سلامت نیوز: نائب رییس انجمن پزشکان عمومی، باز گذاشتن دست مردم برای مراجعه به پزشکان متخصص و فوق تخصص و افزایش تقاضا‌های القایی را باعث کسری اعتبار بیمه سلامت عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر عزت‌الله گل‌علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه منابع بدون نظارت بر هزینه‌ها در اختیار درمان گذاشته شده است، افزود: منابع در اختیار درمان گذاشته شد و 11 میلیون نفر از افراد فاقد پوشش بیمه درمانی نیز بیمه شدند و دفترچه دریافت کردند از طرفی هم آنها را آزاد گذاشتیم تا هرخدمتی را می‌خواهند از هر پزشکی دریافت کنند و دست مردم را برای استفاده از انواع خدمات درمانی بدون مشورت باز گذاشتیم. این درحالیست که باید سطح بندی خدمات، بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده را هم راه‌اندازی می‌کردیم که متاسفانه انجام نشد.

وی ادامه داد: بیمه‌ها مشکلات ساختاری و منابع دارند. دولت باید فکری به حال منابع سازمان‌های بیمه‌گر کند، ضمن این که در بخش هزینه هم باید وارد شود. سطح‌بندی خدمات نظام ارجاع و تدوین راهنمای بالینی نیز باید در کنار هم صوت گیرد.

8000 میلیارد کسری اعتبار بیمه سلامت

وی با مثبت خواندن نتیجه بیمه شدن 11 میلیون نفر از مردم حاشیه‌نشین به عنوان یکی از اهداف طرح تحول، اظهار کرد: عمده مراجعه کنندگان، از طبقه محروم و حاشیه شهر بودند. بخشی از این مراجعات انباشت نیازهایی بود که مردم داشتند که به دلیل دفترچه نداشتن مراجعه نمی‌کردند، بخشی هم ناشی از تقاضای القایی بود که می‌توانستیم آن را مدیریت کنیم. در مجموع نتیجه آن حدود 8000 میلیارد تومان کسری اعتبار بیمه سلامت است.

نایب رییس انجمن پزشکان عمومی با اشاره به ضرورت بازنگری کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، ادامه داد: این کتاب مرجع است، ولی متاسفانه دستکاری شد و برخی از گروه‌ها و انجمن‌های علمی نسبت به آن اعتراض داشتند. ما معتقدیم این کتاب باید مبنا باشد ولی بومی‌سازی شود. بخشی از کتاب به نام E&M این کتاب نیز اجرایی نشد که مربوط به ویزیت‌ها و خدمات سرپایی و مشاوره می‌شود. در کشور فقط یک نوع ویزیت حساب می‌شود در حالی که بین شش تا هشت نوع ویزیت داریم.

گل‌علیزاده با تاکید بر اینکه برخی گروه‌های پزشکی مثل عمومی، اطفال و عفونی باید در تعرفه‌گذاری بیشتر مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: کارشناسان می‌گویند تعرفه‌ها با قیمت واقعی فاصله دارد، دولتمردان نیز می‌گویند ما این قدر پول نداریم که یک شبه تعرفه‌ها را واقعی کنیم. ما می‌گوییم قیمت واقعی خدمات را اعلام کنید، جامعه پزشکی نیز حتما می‌پذیرد. در یک افق 10 تا 15 ساله بگویید ما به سمت واقعی شدن قیمت‌ها پیش خواهیم رفت. ما به هیچ وجه خواهان این نیستیم که افزایش تعرفه را مردم بپردازند. آن را باید بیمه‌ها بپردازند، اما بعید می‌دانم که بتوانند.

وی یکی از مشکلات تعرفه‌گذاری پزشکی را اعلام نشدن قیمت واقعی خدمات عنوان کرد و افزود: دولت برای یک بار هم که شده قیمت واقعی خدمات را در همه حوزه‌ها احصاء و اعلام کند. این به معنی آن نیست که جامعه پزشکی اصرار بر این دارد که باید الان این قیمت‌ها را اعلام کنید. ما هم می‌دانیم منابع دولت محدود است.

نایب رییس انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه طبق قانون برنامه پنجم توسعه، قیمت واقعی خدمات باید مبنای تعرفه‌گذاری باشد، اضافه کرد: سال گذشته در سه حوزه قیمت واقعی خدمات را احصا کردند، اما بعد متوقف شد. هر تعرفه‌ای که تا الان وجود داشته با قیمت واقعی تفاوت بسیار زیادی دارد و از جیب جامعه پزشکی هزینه می‌شود. 

گل‌علیزاده تاکید کرد: در حال حاضر 80 درصد خدمات بستری در بخش دولتی و 20 درصد در بخش خصوصی ارائه می‌شود. در بخش سرپایی نیز این رقم معکوس است. اگر تعرفه واقعی شود یا به سمت آن پیش رود، در درجه اول مراکز درمانی دولتی سود می‌برند و سود نهایی را نیز مردم می‌برند.

وی در ادامه با اشاره به بهبود وضعیت هتلینگ بعد از اجرای طرح تحول، تصریح کرد: ما وضعیت اسفناکی در این حوزه داشتیم که خوشبختانه منابع خوبی اختصاص پیدا کرد. منابع ما محدود است و باید با آن مدیریت درستی انجام دهیم. نگرانی که وجود داشت و کارشناسان نیز به آن معتقد هستند، این است که می‌توانستیم این منابع را بهتر مدیریت کنیم.

عقب ماندگی تاریخی در بخش تعرفه‌ها

نایب رییس انجمن پزشکان عمومی با اشاره به وجود عقب ماندگی تاریخی در بخش تعرفه‌ها و انباشت مطالبات پزشکان، ادامه داد: نرخ افزایش حقوق و دستمزد چقدر است؟ فاصله نرخ تورم با تعرفه‌ها را چه کسی باید جبران کند؟ ضمن این که ما در بخش تعرفه عقب ماندگی‌های تاریخی و مطالبات انباشته نیز داریم.

وی همچنین اضافه کرد: باید مردم را از این قضیه بیرون بیاوریم. اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت تنها از مسیر سطح بندی خدمات، نظام ارجاع و پزشک خانواده معنا پیدا می‌کند. حتی سرمایه‌دارترین کشورها هم مثل ما، باز عمل نمی‌کنند.

این عضو انجمن پزشکان عمومی معتقد است که راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه برای افزایش دسترسی مردم به پزشک متخصص  و فوق تخصص با سیاست گسترش پزشک خانواده در تضاد است؛ چرا که در تمام دنیا حدود 85 درصد خدمات را پزشک عمومی ارائه می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha