رئیس انجمن متخصصین آزمایشگاه بالینی ایران، نسبت به تعطیلی تعداد زیادی از آزمایشگاه های پزشکی به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تعرفه های غیر واقعی هشدار داد.

تعطیلی آزمایشگاه های پزشکی به دلیل مشکلات مالی

سلامت نیوز:رئیس انجمن متخصصین آزمایشگاه بالینی ایران، نسبت به تعطیلی تعداد زیادی از آزمایشگاه های پزشکی به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تعرفه های غیر واقعی هشدار داد.

دکتر حسین فاطمی رئیس انجمن متخصصین آزمایشگاه بالینی ایران  گفت: از زمانی که وزارت بهداشت طرح تحول سلامت را بر مبنای قیمت تمام شده برای حرف پزشکی قرار داد، متاسفانه آزمایشگاه های تشخیص پزشکی مغفول ماندند و برای آزمایشگاه قیمت تمام شده را منظور نکردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال گذشته وزیر بهداشت دستور داد انجمن های علوم آزمایشگاهی بر روی قیمت تمام شده کار کنند، بعد از انجام ۵ تا ۶ ماه کار کارشناسی، قیمت های واقعی را به وزیر دادیم و دکتر هاشمی هم حمایت خود را از قیمت تمام شده تعرفه آزمایشگاهی اعلام کرد.

فاطمی اظهار داشت: متاسفانه در جلسه ای که با شورای عالی بیمه داشتیم، کارشناسی که بر روی قیمت تمام شده تعرفه آزمایشگاه شده بود را قبول نکردند و تنها درصدی را به تعرفه آزمایشگاه مثل سنوات قبل اضافه کردند که هیچ کدام از اینها جوابگوی نیازمندی های آزمایشگاه نیست.

وی در ادامه به مشکلاتی که برای آزمایشگاه ایجاد می شود، اشاره کرد و گفت: قیمت تجهیزات و کیت های آزمایشگاهی از سال ۹۰ تقریبا ۳ برابر شده و با توجه به تغییر قیمت ارز، تعرفه ها همگام با نرخ ارز تغییر نکرده و همین باعث شده که آزمایشگاه ها به شدت تحت فشار مالی باشند و ما شاهد تعطیل شدن تعداد زیادی از آزمایشگاه هایی هستیم که توسط فارغ التحصیلان جدید راه اندازی شده اند.

رئیس انجمن متخصصین آزمایشگاه بالینی ایران افزود: با توجه به تعداد زیاد آزمایشگاه در نقاط پر جمعیت شهر، بیماران برای انجام آزمایش به آزمایشگاه درب منزل خود مراجعه می کند اما با تعطیلی آزمایشگاه ها خدمت رسانی به مردم سخت خواهد شد چرا که با کم شدن تعداد آزمایشگاه ها دسترسی مردم به آزمایشگاه با مشکل روبرو خواهد شد و زمانی که دسترسی سخت شود یکسری از بیماری ها گم می شوند.

فاطمی گفت: در تمام جوامع، کاری که انجام می دهند تعیین قیمت تمام شده برای آن کالا است و این برای آزمایشگاه ها با توجه به اینکه چندین سال پیگیر هستند، هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات آزمایشگاه ها، معوقه پرداخت بیمه ها به آزمایشگاه هاست و از زمانی که طرح تحول سلامت اجرا شده است، اعتبار پایدار برای آن دیده نشده و همین باعث عدم پرداخت توسط بیمه ها شده است و بعضی بیمه ها از مرداد ۹۴ هنوز هیچ وجهی به آزمایشگاه ها پرداخت نکرده اند و بعضی دیگر مهر و آذر 94 را داده اند و این عدم پرداخت توسط بیمه ها باعث فشار بار مالی بر آزمایشگاه ها می شود و وقتی اندوخته آزمایشگاه دست بیمه ها باشد، حرکت برای ارتقاء کیفیت و بهبود آزمایشگاه متوقف می شود.

رئیس انجمن متخصصین آزمایشگاه بالینی ایران در پایان اظهار داشت: بهتر است وزارت بهداشت به آزمایشگاه‌های تخصصی به صورت یک مقوله تخصصی نگاه کند در حالی که اکنون اینگونه نیست و باید این مراکز را به عنوان موسسه‌های اقتصادی در نظر بگیرند و قیمت تمام شده تست های آزمایشگاهی را مورد توجه قرار دهند تا بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha