قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، با اشاره به نامه هشدار گونه وزیر بهداشت مبنی بر شکست طرح تحول سلامت، تاکید کرد: شکست این طرح، نتیجه سرکوب نظرات منتقدان دلسوز حوزه سلامت است.

آسیب های شکست طرح تحول سلامت/وزیر پاسخگو باشد

سلامت نیوز: قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، با اشاره به نامه هشدار گونه وزیر بهداشت مبنی بر شکست طرح تحول سلامت، تاکید کرد: شکست این طرح، نتیجه سرکوب نظرات منتقدان دلسوز حوزه سلامت است.

به گزارش سلامت نیوز، محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر، اظهارداشت: بالاخره وزیر بهداشت طی یک فرار رو به جلو، شکست طرح تحول سلامت را نوید داد.

وی با بیان این مطلب که شکست طرح تحول سلامت نتیجه عدم توجه به نظرات کارشناسی صاحب نظران علم مدیریت و اقتصاد سلامت است، تاکید کرد: نارکارآمدی مدیریتی و نادیده گرفتن بقیه گروه های درمانی در تصمیم سازی و تصمیم گیری های حوزه سلامت، باعث شکست این طرح شده است.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: موقعی که دلسوزان حوزه سلامت این طرح را نقد می کردند، دوستان وزارت بهداشت با برخوردهای سلبی و حذفی، سعی کردند منتقدان را تحت فشار قرار دهند.

وی افزود: نتیجه این سیاست سرکوب گرانه منتقدان حوزه سلامت، این شد که بعد از دو سال تحمیل هزینه های سنگین به دولت و مردم، اجرای این طرح با شکست مواجه شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با انتقاد از شعاری و پوپولیستی بودن طرح تحول سلامت که نام «ملی» بر آن گذاشتند، اظهارداشت: اعتبارات اجرای این طرح از قطع یارانه کالاهای اساسی تامین شد و از همین رو، بیشترین فشار به نیروهای فرودست جامعه وارد می شود. و نتیجه آن، این بود که سفره غذایی مردم با این طرح کوچکتر شود.

شریفی مقدم با اشاره به پرداختی های چند ده میلیونی و بعضا چند صد میلیونی به گروه های خاص در طرح تحول سلامت، گفت: این پرداخت ها به بهانه افزایش کیفیت ویزیت، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و مقیم بودن پزشکان و همچنین تامین تجهیزات و تعمیرات بیمارستان ها صورت گرفت.

وی با طرح این سئوال که چه تغییری در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم صورت گرفته است، اظهارداشت: بعد از اجرای این طرح، چه تعداد از اعضای هیئت علمی در بیمارستان ها مقیم شدند.

دبیرکل خانه پرستار، بروز چنین وضعیتی را نتیجه ساختار و مدیریت ناکارآمد در وزارت بهداشت دانست و گفت: این سبک و روش مدیریتی، پاسخگوی نیاز روز وزارت بهداشت نیست و باید سکان مدیریتی وزارتخانه به اهل فن سپرده شود.

شریفی مقدم با اشاره به گزارش هایی که از وضعیت نظام سلامت در کشورهای موفق دنیا ارائه می شود، افزود: آمارها نشان می دهد که بیش از ۸۵ درصد روسای بیمارستان ها در این قبیل کشورها، افراد غیر پزشک هستند. در حالی که یک جراح وقتی رئیس بیمارستان است، دغدغه اتاق عمل، مطب و سایر مشغله های شخصی خودش را دارد و انگیزه ای برای مدیریت بیمارستان ندارد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح تحول سلامت، گفت: امیدواریم که مجلس و دولت هرچه زودتر به این بحران پایان بدهند و از وزیر بهداشت بخواهند در خصوص ناکامی در اجرای این طرح که چنین هزینه سنگینی برای دولت به دنبال داشته است، پاسخ بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha