چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 185590

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان این که گلستان جزو 18 استان درگیر مساله بیابان زایی است، گفت: هم اینک عواملی چون ریزگردها، تغییر اقلیم و فرسایش خاک حدود 460 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی و زراعی استان را تهدید می کند.

گلستان جزو 18 استان گرفتار بیابان زایی

سلامت نیوز: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان این که گلستان جزو 18 استان درگیر مساله بیابان زایی است، گفت: هم اینک عواملی چون ریزگردها، تغییر اقلیم و فرسایش خاک حدود 460 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی و زراعی استان را تهدید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ابوطالب قزلسفلو روز چهارشنبه در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی، افزود: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری و بیابان زدایی از طرح های مهم این اداره کل در سال جاری می باشد.
وی با تاکید بر سرمایه گذاری در جهت بیابان زدایی، اضافه کرد: سرمایه گذاری در منابع طبیعی برای مقابله با بیابان زایی تنها به اداره های منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست بر نمی گردد بلکه سایر دستگاه ها نیز باید دخالت موثر داشته باشند.
مدیرکل منابع طبیعی گلستان با اشاره به تهدید جدی بیابانی شدن استان تصریح کرد: پرداختن به مساله مقابله با بیابان زایی باید با اجرای طرح های پیشگیری جدی تر از گذشته انجام شود.
به گفته وی تهدید سلامتی جامعه، کاهش تولید، کاهش دسترسی به آب شیرین، تخریب عرصه های منابع طبیعی و زمین های زراعی از جمله زیان های بیابان زایی است.

*حجم رسوب گذاری در پشت سدهای گلستان بیش از میانگین کشوری است
قزلسفلو با بیان این که طرح های آبخیزداری و کشت گیاهان در مناطق بالادست انجام نشده است و این مساله باعث ورود رسوب بسیار به پشت سدها در پی بارش ها می شود، افزود: حجم رسوب گذاری در پشت سدهای ذخیره سازی آب در استان از جمله سدهای بوستان و گلستان در سال سه درصد است، در حالی که میانگین کشوری آن یک درصد از حجم مخزن را شامل می شود.
وی افزود: بیشتر پشت سد وشمگیر را رسوب پر کرده است، به طوری که برای علاج بخشی آن ارتفاع سد را یک متر اضافه کرده اند.
به گفته وی، برای مقابله با رسوب گذاری در پشت سد های استان لازم است بیش از گذشته به اجرای طرح های آبخیزداری از جمله ایجاد بندها اعم از خاکی و بتونی، توسعه طرح های بیولوژیک همچون جنگل کاری و مرتع داری، تراس بندی اراضی شیب دار، ایجاد باغ های مثمر و غیر مثمر متناسب با موقعیت منطقه توجه و اقدام شود.
وی وجود 470 هزار هکتار اراضی دارای خاک لسی (دانه ریز) در شمال استان، 110 هزار هکتار اراضی شیب دار با شیب بالای 14 درصد و بهره برداری نامناسب از این مناطق را زمینه ساز فرسابش خاک و رسوب گذاری در پشت سد های موجود در استان بیان کرد.
استان گلستان دارای یک میلیون و 400 هزار هکتار اراضی ملی، 452 هزار هکتار جنگل، 862هزار هکتار مرتع، 20 هزار هکتار اراضی ساحلی، 62 هزار هکتار اراضی مستحدث و اراضی موات است.

* اجرای طرح ترسیب کربن نمونه بارز عمل به اقتصاد مقاومتی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین گفت: اجرای طرح ترسیب کربن در 6روستای شهرستان آزادشهر نمونه بارز تحقق و عمل به اقتصاد مقاومتی است.
وی افزود: اجرای این طرح از سال 93 در روستاهای محروم آزادشهر با هدف مقابله با بیابان زایی آغاز شد و اکنون که دو سال از اجرای آن می گذرد، با مشارکت روستاییان به موفقیت های بزرگی در حفاظت از منابع طبیعی، رونق اقتصادی خانوارها و برگشت دوباره مردم به روستا منجر شده است.
قزلسفلو افزود: موفقیت در اجرای طرح ترسیب کربن با مشارکت مردم این روستاها باعث شده است که برخی از طرح های آن به ویژه در حوزه کشت زعفران و افزایش درآمد روستاییان به عنوان الگوی کشوری مطرح شود.
وی گفت: این طرح که با حمایت دفتر عمران سازمان ملل متحد اجرایی شد، به منظور مبارزه با بیابان زایی به مدت پنج سال در سطح 48هزار و 329 هکتار از عرصه های روستاهای هدف پیگیری می شود.
به گفته وی این روستاها شامل تیل آباد، خوش ییلاق، سیب چال، کاشیدار، نراب و وامنان حدود هفت هزار نفر جمعیت دارند.
وی تشکیل 6 صندوق خرد اعتباری از محل پس انداز مردم، انجام فعالیت های بیولوژیک با هدف احیا و توسعه فضای سبز، فعالیت عمرانی و توسعه ای از جمله توزیع آبشخور بین دامداری ها، نصب پنل خورشیدی، مرمت چشمه سارها و اجرای برنامه های آموزشی و افزایش مهارت و دانش مردمان روستا برای رونق اقتصادی را از جمله دستاوردها در اجرای طرح ترسیب کربن در این روستاها بیان کرد.
شهرستان آزادشهر در شرق استان گلستان قرار دارد و شغل مردم آن بیشتر کشاورزی است.
ترسیب کربن به معنای جذب رسوب کربن در بافت های گیاهی است و به دلیل اینکه فعالیت صنعتی با افزایش دی اکسید کربن و شرایط گلخانه ای همراه است، سازمان ملل از اجرای طرح ترسیب کربن در هر منطقه مستعد جهان استقبال می کند.
بیابانی شدن اراضی پدیده ای طبیعی و آسیب رسان است که به دلیل اهمیت موضوع، 17ژوئن (28خرداد) به عنوان روز جهانی بیابان زدایی یا مقابله با بیابان زایی در جهان نام گذاری شده است و این بهترین فرصت برای یادآوری به مسوولان و جامعه گلستان و تلاش در مقابله با پدیده بیابان زایی می باشد.
روز جهانی بیابان زدایی برای نخستین بار در سال 1997 میلادی نامگذاری شد در حالی که ایران در سال 1996 میلادی ( سال تاسیس کنوانسیون ) به کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان زایی پیوسته است.
امسال برنامه های روز جهانی مقابله با بیابان زایی باشعار حفاظت از زمین، احیاء اراضی و مشارکت مردم برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha