دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران از جمع آوری و ساماندهی سه هزار و 827 معتاد متجاهر در سالجاری در سطح استان با هدف ریشه کنی اعتیاد خبر داد.

سه هزارو 827 معتاد متجاهر در استان تهران جمع آوری شدند

سلامت نیوز: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران از جمع آوری و ساماندهی سه هزار و 827 معتاد متجاهر در سالجاری در سطح استان با هدف ریشه کنی اعتیاد خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا آذرنیا در نشست خبری در محل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران افزود: پارسال نیز 9 هزار و 760 معتاد متجاهر در استان جمع آوری و ساماندهی شدند.
وی گفت: 80 نفر از معتادان متجاهر جمع آوری شده در سال جاری زن هستند که برای ترک اعتیاد،درمان و کارآفرینی به کمپ ها و مراکز پیش بینی شده انتقال یافته اند.
آذرنیا با اشاره به اینکه کمتر از سه درصد جمعیت 12 میلیون نفری استان معتاد هستند افزود: نرخ شیوع اعتیاد در تهران 9/2 درصد بوده که با توجه به آمار نهمین استان کشور در این زمینه است.
وی بحث مبارزه با مواد مخدر را مهمترین اولویت در حوزه آسیب های اجتماعی با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در سال جاری عنوان کرد و گفت: موضوع مبارزه با مواد مخدر از دغدغه های مهم است.
آذرنیا به دستگیری 715 هزار و 706 نفر خرده فروش مواد مخدر از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: پارسال نیز 74 هزار و 815 خرده فروش مواد مخدر درسطح استان تهران دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.
وی کشفیات انواع مواد مخدر درسال گذشته را 27 هزار و 700 کیلو گرم عنوان کرد و گفت: در دو ماهه سال جاری نیز هفت هزار و 383 کیلو گرم انواع مواد مخدر درسطح استان تهران کشف و ضبط شد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه در سال های گذشته ظرفیت مراکز درمانی برای بهبود و ساماندهی معتادان متجاهر 400 نفر بود افزود: این ظرفیت در شش ماهه دوم سال 94 به چهار هزار نفر افزایش یافت.
وی به توافق و هماهنگی وزیر کشور ، استاندار و شهردار تهران در زمینه ایجاد مراکز درمانی برای ساماندهی معتادان متجاهر از سال 93 تاکنون اشاره کرد و افزود: این تلاش در سال 94 به بار نشست و به همت شهرداری تهران یکهزار و 500 نفر ظرفیت و مابقی از طریق ماده 15 ( سازمان بهزیستی ) انجام گرفت.
آذرنیا با اشاره به ایجاد مرکز درمانی دیگری در منطقه حکیمیه تهرانپارس گفت: مرکز به همت شهرداری تهران در زمینی به مساحت 30 هزار مترمربع در حال تکمیل است که ظرفیت ساماندهی و اسکان دو هزار معتاد متجاهر را خواهد داشت.
به گفته آذرنیا سه هزار و 800 معتاد متجاهر تنها در دو ماهه نخست سال جاری مورد درمان و بازپروری قرار گرفتند.
وی به ایجاد 44 مرکز بهاران در زمینه درمان و بازپروری معتادان اشاره کرد و افزود: تاکنون 22 مرکز فعال شده و دو هزار نفر مورد درمان قرار گرفته اند و با تجهیز مراکز باقیمانده این ظرفیت به شش هزار و 600 نفر افزایش می یابد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: معتادان متجاهر جمع آوری شده از سطح استان مورد درمان یک تا سه ماهه قرار گرفته و سپس به چرخه مراکز بهاران انتقال می یابند و در شش ماه باز پروری شده و هنر جامعه پذیری را فرا می گیرند.
به گفته وی نخستین گروه از این افراد در بهمن ماه سال گذشته وارد مراکز بهاران شدند و هنوز دو ماه از دوره بازپروری آنها باقیمانده است.
آذرنیا با بیان اینکه دو هزار مرکز درمان سرپایی برای معتادان متجاهر در سطح استان وجود دارد گفت: در این مراکز شربت تریاک و متادون بین معتادان توزیع می شود که در این بین سه معتاد به دلیل مسمومیت جان خود را از دست دادند.
وی با اشاره به کشف 12 آشپزخانه در تهران که ماده مخدر از نوع شیشه تولید می کردند افزود: برخی از مواد اولیه خام تولید شیشه در منطقه ناصر خسرو از طریق واحدهای صنفی به فروش می رسد که بدین منظور طرح ساماندهی این منطقه نیز در سال گذشته انجام شد.
به گفته آذرنیا در هر مکانی ممکن است تولید شیشه صورت پذیرد و این امر منحصر به منطقه و یا مکان خاصی نیست.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با تاکید بر اینکه اموالی که از طریق جرم قاچاقچیان مواد مخدر بدست آید در صورت اثبات ، مصادره می شود گفت: در این راستا 630 دستگاه خودرو از قاچاقچیان مواد مخدر توقیف شده که 63 دستگاه از آن تاکنون با حکم دستگاه قضا از طریق مزایده به فروش رسیده است.
وی افزود: تنها در در دو ماهه نخست امسال ازحساب یکی از قاچاقچیان مواد مخدر 120 میلیارد ریال برداشت و به خزانه دولت واریز شد.
آذرنیا به یکی از قاچاقچیان مواد مخدر که مال نامشروعی هنگفتی بدست آورده بود اشاره کرد و گفت: 164 کیلو گرم شیشه در هنگام دستگیری از این فرد کشف و در بررسی ها مشخص شد که این قاچاقچی مالک شهرکی در شمال کشور است.
وی با اشاره به ایجاد فرصت های شغلی و کارآفرینی برای معتادان افزود: تفاهم نامه ای بین ستاد و صندوق کارآفرینی منعقد شده که هر معتاد بهبود یافته ای پس از بازپروری بتواند شغلی آبرومند داشته باشند و دراین راستا نیز تعداد 300 نفر از افراد بهبود یافته شاغل شدند.
به گفته آذرنیا حدود یک و دو دهم درصد کل دانش آموزان مدارس استان تهران اعتیاد دارند که در این زمینه با شناسایی آنها به نحوی که لطمه ای به تحصیلشان وارد نشود درمان می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha